«بورس» به سهامداران 20 تومان سود داد

عکس: آکو سالمی

گروه بورس- مجید اسکندری: «سال ۸۹، سال رونق در بازار سرمایه بود، سال رشد همه نماگرهای بورس در مقایسه با سال‌هال قبل» این جمله، گفتاری بود از مدیرعامل شرکت سهامی عام بورس اوراق بهادار تهران که در چهارمین مجمع عمومی سالانه این شرکت در جمع سهامداران عنوان شد. حسن قالیباف اصل روز دوشنبه در حضور بیش از ۶۵ درصد سهامداران شرکت بورس اوراق بهادار تهران از ارزش ۱۱۱ هزار میلیارد تومانی این بازار و ارزش ۲۲ هزار میلیارد تومانی معاملات آن در سال مالی گذشته سخن گفت.

مجمعی که می‌شد بیشتر فعالان بازار را در آن دید، همانند بیشتر مجامع شرکت‌های بورسی با تاخیر آغاز شد اما این آغاز برخلاف همه مجامع دیگر، نه با گزارش عملکرد هیات مدیره، بلکه با آمدن یکی از سهامداران معترض به پشت تریبون بود. او از همه گله داشت و آنها را ملزم به پاسخگویی می‌دانست.

انبوه سهامداران در انتظار شنیدن گزارش عملکرد هیات مدیره بودند و به این منظور هیات رییسه مجمع تشکیل شد و چهره‌های آشنای بازار هر یک در جایگاه خود قرار گرفتند. ابراهیم عنایت و علیرضا عسکری مارانی ناظران جلسه، ابوالفضل متین دبیر، غلامحسین دوانی بازرس قانونی و حمیدرضا رفیعی به عنوان رییس مجمع در کنار محمودرضا خواجه‌نصیری نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار هیات‌رییسه را تشکیل دادند.

در ابتدای جلسه، مجمع عمومی فوق‌العاده وارد دستور کار خود شد و تغییرات اساسنامه شرکت، مشتمل بر ۲۰ مورد اصلاح را به اتفاق آرا به تصویب رساند.

در ادامه مجمع عمومی عادی سالانه، شرکت با حفظ ترکیب هیات‌رییسه کار خود را با گزارش عملکرد هیات‌مدیره از سوی مدیرعامل شرکت آغاز کرد.

قالیباف جایگاه برتر بورس تهران در فدراسیون بورس‌های جهانی و انتخاب شدن آن به عنوان ریاست کمیته کاری فدراسیون بورس‌های آسیایی و اروپایی را مهم‌ترین رویدادهای سال ۸۹ عنوان کرد و گفت: به منظور افزایش شفافیت و دستیابی به بازارهای منصفانه و نقد، مطالعاتی انجام شد و دستورالعمل جدید انجام معاملات و تغییر برخی مباحث مانند گره معاملاتی به تصویب رسید.

همچنین ارائه تعریف‌ معاملات عمده، افزایش دامنه نوسان معاملات، مکانیزم حراج برای نمادهای بدون محدودیت نوسان، آغاز معاملات آنلاین و تدوین و تصویب رویه‌های لازم، معرفی قراردادهای آتی سهام، تدوین مقررات لازم و تهیه نرم‌افزار معاملاتی و برگزاری سمینار برای طرح مبحث ارتقا تامین مالی از طریق بورس مهم‌ترین رخدادهای سال گذشته بودند.

وی افزود: رشد میزان افزایش سرمایه‌ها (حدود ۳۸۰۰ میلیارد تومان)، بررسی ورود آموزش‌های لازم به سرمایه‌گذاران، ناشران و کارگزاران، برنامه‌های بازدید خارجی‌ها از بورس تهران به منظور جذب سرمایه‌گذاران خارجی، صدور مجوز نمایندگی کارگزاران در خارج از کشور، تصویب افزایش سرمایه شرکت از ۱۵ میلیارد تومان به ۳۰ میلیارد تومان، بررسی عرضه سهام شرکت بورس در بازار سرمایه و خرید زمین برای احداث ساختمان مرکزی بورس از دیگر رویدادهای مهم شرکت در سال گذشته است. مدیرعامل «بورس» در خصوص برنامه‌های سال ۹۰ شرکت گفت: ارتقای نظارت بر بازار و توسعه نرم‌افزارهای نظارتی، پذیرش ۱۵ شرکت جدید، توسعه و تقویت بازار مشتقه، راه‌اندازی بازار اوراق بهادار با درآمد ثابت، توسعه نظام تامین مالی و استفاده از فرصت‌های قانونی برای پذیرش شرکت‌ها و پروژه ساختمان شرکت، مهم‌ترین برنامه‌های آتی شرکت است.

قالیباف در ادامه، رشد نسبت‌های مالی شرکت را مورد تاکید قرار داد و گفت: در سال گذشته ارزش کل معاملات از ۱۸ هزار میلیارد تومان به ۲۱ هزار میلیارد تومان، متوسط P/E از ۸/۵ مرتبه به ۷/۷ مرتبه و تعداد شرکت‌ها از ۳۳۷ شرکت به ۳۴۲ شرکت رسید.

قالیباف درباره سود شرکت گفت: سود خالص شرکت در سال گذشته ۹ میلیارد تومان بوده که امسال به ۱۱ میلیارد تومان رسیده است؛ اما سود هر سهم در سال گذشته ۶۳ تومان بوده و امسال به ۴۳ تومان رسیده که این کاهش به دلیل افزایش سرمایه ۷۰ درصدی شرکت است.

مدیرعامل «بورس» درباره برنامه‌های توسعه شرکت گفت: ارتقای سهم بازار سرمایه در تامین مالی، حفظ سلامت بازار و رعایت حقوق سهامداران، گسترش بازار از طریق فن‌آوری‌های به‌روز، توسعه فرهنگ سهامداری در کشور، توسعه تسهیل دسترسی به بازار، رعایت اصل پاسخگویی و شفافیت و توسعه دارایی‌های فکری و سرمایه انسانی شرکت، اهداف کلان توسعه شرکت بورس به شمار می‌رود.

گزارش خبرنگار ما از مجمع عمومی شرکت بورس حاکی است پس از ارائه گزارش عملکرد سالانه از سوی مدیرعامل، سوالات و پیشنهادهای بی‌وقفه و توام سهامداران حقیقی آغاز شد. یکی از سهامداران خواستار توضیح مدیرعامل در خصوص کاهش کارمزد معاملات و تاثیر آن بر سود شرکت شد.

قالیباف در این‌باره توضیح داد: شرکت بورس یک شرکت تحت نظارت سازمان بورس است و کارمزدهای آن براساس مصوبه این سازمان تعیین می‌شود. سال گذشته، قرار شد کارمزد شرکت بورس کاهش یابد و امسال نیز در مورد فرابورس، چنین تصمیمی گرفته شد. وی خاطرنشان کرد: هیات‌مدیره سعی کرده است که این موضوع، تاثیر منفی بر درآمد شرکت بورس نگذارد. البته به نظر من کاهش هزینه معاملات به افزایش حجم معاملات می‌انجامد.

قالیباف سپس گفت: در همه جای دنیا، ۲۰ درصد درآمد بورس‌ها از محل فروش اطلاعات، تامین می‌شود. ما نیز سیستمی را طراحی کردیم و قراردادی نیز بسته شده تا از این طریق، کسری کارمزد شرکت بورس، کاهش یابد.مدیرعامل «بورس» یادآور شد: با تاکید وزیر اقتصاد، «سازمان» نیز کارمزد خود را کاهش داده است؛ زیرا «سازمان» به عنوان یک تنظیم‌کننده، به دنبال ایجاد تعادل بازار سرمایه است.قالیباف در پاسخ به یکی از سهامداران درباره وجود دستکاری در بازار گفت: نظارت به طور مستمر در بازار وجود دارد و اگر احساس کنیم دستکاری در قیمت‌ها رخ داده، برخورد می‌کنیم.

وی تاکید کرد: سیستم «سمپا» بر بازار نظارت می‌کند و ارتقای این سیستم نیز دنبال می‌‌شود.

مدیرعامل «بورس» خاطرنشان کرد: بالارفتن و برگشت بازار، دستکاری قیمت، محسوب نمی‌شود.

جلسه مجمع عمومی شرکت بورس که حدود سه ساعت و نیم به طور انجامید، همانند دیگر مجامع شرکت‌های بورسی با فریادهای سهامداران برای دریافت سود بیشتر به دقایق پایانی خود نزدیک می‌شد. برخی خواهان دریافت سود ۴۰۰ تومانی بودند! این درخواست‌ها در شرایطی مطرح می‌شد که دبیر مجمع به عنوان نماینده سهامداران حقیقی در شرکت بورس به آنها اطمینان داد که حداکثر سود موجود در شرکت برای هر سهم مبلغ ۳۰ تومان است.

اما پیشنهاد هیات‌مدیره برای تقسیم سود، مبلغ ۱۰ تومان برای هر سهم بود که با مخالفت شدید سهامداران حقیقی همراه شد.در این میان هیات‌مدیره با صرف‌نظر از حق قانونی خود، از سهامداران حقیقی خواست با مبلغ ۱۵ تومان سود برای هر سهم موافقت کنند اما حرف حقیقی‌ها، یک کلام بود:

۲۰ تومان.

در نهایت مجمع شرکت بورس با تصویب ۲۰ تومان سود به ازای هر سهم، پرداخت ۵/۴ میلیارد تومان برای افزایش سرمایه و اختصاص ۷/۲ میلیارد تومان به عنوان اندوخته احتیاطی موافقت کرد.

همچنین موسسه حسابرسی دایا رایان به عنوان بازرس قانونی شرکت انتخاب شد.