گروه بورس - هدیه لطفی: نماد معاملاتی شرکت پتروشیمی امیرکبیر که قرار بود روز گذشته به عنوان اولین شرکت در بازار دوم فرابورس قیمت‌گذاری شود، بازگشایی نشد.

روز گذشته به دلیل اختلاف قیمت بین خریدار و فروشنده، هر سهم «شکبیر» تا محدوده قیمتی ۴۲۰ تومان پیش رفت، اما اختلاف قیمت بین این دو گروه همچنان تداوم یافت و دو میلیون و ۵۰۰ هزار سهم فروشنده در مقابل ۴۴ هزار سهم خریدار غالب شدند و در نتیجه نماد مزبور بازگشایی نشد و به دنبال آن بازار دوم فرابورس دیروز را نیز بدون انجام معامله سپری کرد.
همچنین در پایان روز کاری گذشته، ناظر بازار فرابورس اعلام کرد که با توجه به عدم آمادگی کلیه سهامداران، عرضه اولیه سهام پتروشیمی امیرکبیر تا اطلاع ثانوی به تعویق می‌افتد.
یادآور می‌شود، در ابتدا قرار بود عرضه اولیه سهام پتروشیمی امیرکبیر روز شنبه گذشته صورت گیرد که این عرضه به دیروز موکول شد که در روز گذشته نیز گره عرضه مزبور باز شد.
تداوم رقابت «ریلی»
همچنین روز گذشته به دنبال عرضه بلوکی شرکت توسعه صنایع حمل‌ونقل ریلی گسترش در بازار سوم و رسیدن نرخ هر سهم به هزارو ۸ ریال، ادامه رقابت به امروز موکول شد.
روز گذشته سازمان خصوصی‌سازی،90 میلیون سهم که شامل 85 میلیون و 500 هزار سهم و تعداد 4 میلیون و 500 سهم ترجیحی است،معادل 100 درصد از سهام شرکت صنایع حمل‌ونقل ریلی گسترش را به ارزش 90 میلیارد ریال و به قیمت پایه هر سهم هزار ریال، به صورت یکجا و نقد یا نقد و اقساط در بازار سوم عرضه کردکه به دلیل رقابت در خرید بلوک مزبور، ادامه معامله امروز و از نرخ هزار و 8 ریال دنبال می‌شود.
شرکت توسعه صنایع حمل‌ونقل ریلی گسترش در زمینه پیمانکاری عمومی برای سیستم‌های حمل‌ونقل ریلی شهری -خط ۳ مترو تهران -و سیستم‌های جامع ترافیک در شهرهای بزرگ فعالیت دارد.




آرامش در پذیره‌نویسی «عسکریه»
پذیره‌نویسی موسسه مالی و اعتباری عسکریه روز گذشته نیز روند بسیار کندی را طی کرد و ادامه پذیره‌نویسی مزبور به امروز کشیده شد.در معاملات دیروز تنها 25 هزار برگه از سهام موسسه عسکریه خریداری شد و ارزش ناشی از این معاملات به رقم یک هزار و 26 میلیارد و 726 میلیون ریال رسید.
بازار و صف‌های فروش
اما بازار فرابورس روز گذشته را با تشکیل صف فروش برای سهام شرکت‌های روان فن‌آور و مرجان‌کار سپری کرد و به دنبال صف‌های مزبور، سهام هر دو شرکت افت قیمت 5 درصدی را تجربه کردند.
همچنین ۹ نماد دیگر نیز از جمله سیمان سبزوار، همراه اول، بیمه‌ای و کویرتایر افت قیمت را در کارنامه خود ثبت کردند. این در حالی است که تنها سه نماد معاملاتی سبحان دارو، لیزینگ ایرانیان و گواهی تسهیلات مسکن دوره مهرماه، شاهد افزایش قیمت سهام خود بودند، که هر کدام از نمادهای یادشده به ترتیب ۲۲۴ ریال، ۱۱۰ ریال و ۲۲ ریال افزایش نرخ یافتند.
از سوی دیگر ارزش کل معاملات بازار فرابورس در روز گذشته با 50 درصد کاهش نسبت به روز شنبه به رقم 66 میلیارد و 45 میلیون ریال رسید که این رقم ناشی از معامله سه میلیون و 230 هزار سهم در میان یک هزار و 672 نفر سهامدار بود.
در بازار اوراق مشارکت نیز ۳۱ هزار و ۲۹۰ برگه از اوراق ۵ شرکت به ارزش کل ۳۱ میلیارد و ۲۹۰ میلیون ریال دادوستد شد.
در جزئیات معاملات می‌توان به دادوستد 23 هزار و 40 برگه از اوراق مشارکت نفت به ارزش 23 میلیارد و 40 میلیون ریال و معامله سه هزار و 560 برگه از اوراق بانک کشاورزی به ارزش سه میلیارد و 560 میلیون ریال اشاره کرد.
همچنین در این بازار دو هزار برگه از اوراق اجاره ماهان، دو هزار برگه از اوراق مشارکت توسعه و ۶۹۰ برگه از اوراق گواهی سپرده سعدی خرید و فروش شد.
تشکیل مجمع «رپارس»
همچنین شرکت تجارت الکترونیک پارسیان به عنوان اولین شرکت فرابورسی در سال ۹۰ به مجمع می‌رود.
بر این اساس، مجمع عمومی عادی سالانه شرکت تجارت الکترونیک پارسیان به دلیل تصویب صورت‌های مالی منتهی به پایان اسفندماه 89، در روز سه‌شنبه 16 اردیبهشت‌ماه سال‌جاری برگزار می‌شود. این جلسه در ساعت 15 روز یادشده در محل سالن موسسه مطالعات بهره‌وری و منابع انسانی سازمان گسترش تشکیل خواهد شد.