گروه بورس - معاون سازمان خصوصی‌سازی از منتفی شدن فروش بلوک‌های «مس» و «فولاد مبارکه» که متعلق به خریداران بدهکار به این سازمان بود، خبر داد. «سید مهدی عقدایی» گفت: سازمان خصوصی‌سازی تصمیم گرفته بود به دنبال عدم‌پرداخت اقساط از سوی خریداران، بلوک ۵ درصدی «فولاد مبارکه» و بلوک ۸/۱ درصدی «مس» را بار دیگر به مزایده بگذارد. به این منظور آگهی‌های فروش سهام این شرکت جهت عرضه در شنبه هفته گذشته منتشر شد.

وی افزود: این اقدام سازمان خصوصی‌سازی کاملا در قانون تعریف شده و این سازمان اجازه دارد هر زمان که خریداران سهام شرکت‌های دولتی اقساط خود را پرداخت نمی‌کنند، اقدام به عرضه مجدد سهام آنها در بازارهای بورس یا فرابورس کند.

وی در مورد دلایل منتفی شدن عرضه این دو بلوک گفت: خوشبختانه خریداران توانستند بدهی‌ها و اقساط معوقه خود را پرداخت کنند و در نتیجه این اقدام، سازمان خصوصی‌سازی عرضه مجدد را متوقف کرد. این دو بلوک متعلق به ۳ شخصیت حقوقی شامل سرمایه‌گذاری «توسعه معادن و فلزات»، «ویژن منابع آتیه» و «صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد» بود.

از بلوک ۸/۱ درصدی به حراج گذشته شده مس، ۳/۱ درصد متعلق به معادن و فلزات بود که فروش این بلوک با قیمت ۱۲۰۵ تومان پایه می‌توانست سود «ومعادن» را ۲۰ درصد افزایش دهد. از سویی دیگر، مقرر شده تسویه بدهی ۳۸۰ میلیارد تومانی صندوق فولاد بابت خرید ۵ درصد مبارکه، به پس از ادغام صندوق مزبور با تامین اجتماعی و تعیین تکلیف طلب ۷۳۰۰ میلیارد تومانی صندوق مزبور از دولت موکول شد.

گفته می‌شود دولت بابت طلب‌های صندوق فولاد قصد دارد سهام بنگاه‌های دولتی را به این موسسه واگذار کند.