گروه بورس - کارشناسان مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس از سبقت بازدهی 8 صندوق سرمایه‌گذاری از بازدهی بازار طی ماه منتهی به 10 اسفندماه سال، خبر داد.

این در حالی است که بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری این هفته نیز همانند هفته گذشته منفی بوده است.
«ایمان مقدسیان» گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام، ماه منتهی به 10 اسفندماه امسال را در حالی به پایان رساندند که طی این ماه بیشترین بازده آنها به 07/8 درصد رسید. بازدهی متوسط بازار طی این مدت 80/2 درصد بود و 8 صندوق سرمایه‌گذاری در سهام توانستند بازدهی بالاتر از بازدهی بازار به دست آورند.
وی افزود: در بین ۴ صندوق سرمایه‌گذاری در سهام با اندازه بزرگ، صندوق سرمایه‌گذاری ممتاز در ماه پیش بیشترین بازده‌ را به دست آورد.
وی در مورد عملکرد یک ساله صندوق‌ها گفت: در دوره یک ساله منتهی به 10 اسفندماه 89، صندوق سرمایه‌گذاری پویا با 71/101 درصد، صندوق سرمایه‌گذاری فارابی با 87/94 درصد و آگاه با 63/91 درصد، بیشترین بازده را به خود اختصاص داده اند.
وی اضافه کرد: تا تاریخ ۱۰ اسفندماه امسال، بیشترین بازده‌ها به ترتیب متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک ملی، آگاه و پویا بود. این سه صندوق سرمایه‌گذاری طی مدت فعالیت خود توانسته‌اند به ترتیب ۳۰۳، ۲۸۰ و ۲۵۰ درصد بازدهی کسب کنند.
وی درخصوص ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری تا 10 اسفندماه گفت: ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری تا این تاریخ، بیش از 7 هزار و 380 میلیارد ریال بود، که حدود 3 هزار و 486 میلیارد ریال آن به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام اختصاص داشت. بیشترین ارزش در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری یکم ایرانیان است. پس از این صندوق، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مهر ایرانیان و ممتاز بیشترین ارزش را از آن خود کرده‌اند. وی یادآور شد: در این هفته صندوق سرمایه‌گذاری عقیق با ارزشی بیش از 100 میلیارد ریال آغاز به کار کرد، ضمن این که این صندوق در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اندازه کوچک بیشترین تعداد سرمایه‌گذاران را به خود اختصاص داده است.
کارشناس مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس در مورد تعداد سرمایه‌گذاران صندوق‌ها گفت: تعداد سرمایه‌گذاران حقیقی صندوق‌های سرمایه‌گذاری به بیش از ۱۵ هزار و ۳۷۸ نفر رسید. این در حالی است که بیشترین تعداد سرمایه‌گذاران در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام با اندازه بزرگ در صندوق سرمایه‌گذاری ممتاز و در بین صندوق‌های با اندازه کوچک در صندوق سرمایه‌گذاری عقیق حضور دارند.