گروه بورس - همایون دارابی: بازار سهام هفته دوم اسفندماه را با تجربه نوسان‌های مداوم به پایان برد که این امر در نهایت باعث شد شاخص به میزان 55 واحد در کل هفته افت کند.

در شرایطی که یازده روز کاری به پایان سال ۱۳۸۹ باقی مانده است، کارشناسان در انتظار تحولی خاص در بازار نیستند و عملا بازار در تعادلی شکننده به سوی پایان سال حرکت می‌کند. از دیدگاه کارشناسان هر چند تعادل بازار تحت‌تاثیر خبرهای مثبت یا منفی که در بازار منتشر می‌شود دستخوش تغییر می‌شود، اما در نهایت به نظر نمی‌رسد بازار با فروشندگان یا خریداران قابل ملاحظه‌ای مواجه باشد.این امر سبب شده است تا بازار به‌رغم برخورداری از روزهای مثبت و منفی، بازدهی معناداری را به ثبت نرساند. کارشناسان بازار امیدوارند بازار در سال جدید تحت‌تاثیر شرایط خاص اقتصاد کشور قرار گیرد. در حال حاضر نگاه کارشناسان به سه موضوع اساسی برای تعیین سمت و سوی حرکت بازار در سال جدید است. در نخستین موضوع بحث نرخ سود بانکی از اهمیت برخوردار است.کاهش سود بانکی به خصوص در مورد اوراق مشارکت می‌تواند به ورود نقدینگی جدید به بازار سهام منجر شود. در این شرایط عدم تصمیم‌گیری در مورد نرخ سود بانکی در روز سه‌شنبه و همچنین احتمال کمرنگ عدم کاهش سود بانکی سپرده‌گذاران، سبب خواهد شد بازار با فشار‌هایی مواجه باشد. دومین موضوع مورد توجه معامله‌گران، بحث بازارهای جهانی است. در سال‌جاری بخش عمده رشد بازار بر عهده سهام وابسته به بازارهای جهانی بوده است. موضوع شرایط این بازار‌ها در سال‌جاری شمسی از اهمیت حیاتی برخوردار است. از دیدگاه کارشناسان با توجه به اینکه قیمت‌های بیشتر مواد خام در سقف قرار دارد شانس رشد قیمت‌های بیشتر کم است در این شرایط نگاه‌ها و امیدواری‌ها بیشتر به حفظ قیمت‌های کنونی است. موضوع سوم مورد توجه معامله‌گران بحث بازارهای موازی است. در این شرایط وضعیت سه بازار ارز، سکه و طلا و املاک و مستغلات از اهمیت بالایی برخوردار است در این شرایط اگر چه شانس تغییر در بازارهای ارز و طلا کم است، اما در مورد بازار املاک و مستغلات همچنان شرایط نامشخص است و نگاه‌ها به این بخش است؛ هر چند رشد نکردن درآمد عمومی در سطح اقتصاد کشور موجب ضعف احتمالی حرکت این بخش شده است.
در کنار امید‌ها و آرزوها برای سال آینده معامله‌گران در شرایط کنونی بازار با تحولات جدی نیز روبه‌رو هستند. در مسائل سیاسی معامله‌گران شاهد تداوم بحران در شمال آفریقا هستند امری که موجب کاهش توجه‌ها به مساله پرونده هسته‌ای کشورمان در سطح بین‌المللی شده است.در همین حال در سطح داخلی نیز تحولات مهمی در حال رخداد است که می‌تواند بر بازار و اقتصاد کشور تاثیر بگذارد.در سطح اقتصاد نیز بازار همچنان با مسائل مهمی روبه‌رو است که در صدر آن موضوع لایحه بودجه سال 90 و بسته سیاستی نظارتی بانک مرکزی قرار دارد. با توجه به وضعیت بررسی لایحه بودجه در مجلس شورای اسلامی انتظار نمی‌رود این لایحه بتواند تا ابتدای سال به تصویب مجلس برسد این امر موجب می‌شود تا تبعات این لایحه به سال آینده نیز کشیده شود.
در بازار جهانی معامله‌گران همچنان شاهد قیمت بیش از صد دلاری نفت خام هستند که این امر موجب رشد بهای مواد پتروشیمی شده است. در بازار جهانی فلزات نیز معامله‌گران شاهد حفظ قیمت‌های بالا هستند بهای مس در حد ۹ هزار و ۸۸۹ دلار در هر تن و بهای سرب در حد ۲ هزار و ۶۱۱ دلار رقم خورده است بهای آلومینیوم و روی نیز به ترتیب در حد ۲ هزار و ۵۷۹ دلار و ۲ هزار و ۲ هزار و ۴۷۲ دلار در هر تن رقم خورده است. بهای بیلت فولادی نیز در بورس فلزات لندن به ۵۶۰ دلار رسیده است. در بازار سنگ‌آهن دولت هند تعرفه صادرات سنگ‌آهن خلوص بالا و کلوخه را به ۲۰ درصد افزایش داد و از طرفی تعرفه صادرات گندله را کاملا حذف کرد. پیش از این تعرفه صادرات کلوخه و گندله ۱۵ درصد و سنگ آهن خلوص بالا ۵ درصد بوده است. مقامات هندی معتقدند که سنگ‌آهن به عنوان یکی از منابع طبیعی باید حفظ شود. علت معافیت مالیاتی صادرات گندله ترویج بهبود ارزش افزوده در بخش سنگ‌آهن هند است. البته در حال حاضر تنها یک شرکت هندی مجوز صادرات گندله را دارد.
در بازار چه خبر بود؟
بازار روز چهارشنبه بازار مثبتی بود که در آن شاخص ۲۲۱ واحد رشد کرد تا بخشی از افت ابتدای هفته خود را جبران کند. در بازار روز چهارشنبه معامله‌گران تحت‌تاثیر حرکت مخابرات ایران قرار گرفتند. مخابرات ایران روز چهارشنبه فروش ۵/۴ درصد شرکت همراه ایران را شروع کرد. به گفته مدیرعامل مخابرات که روز سه‌شنبه در جمع فعالان بازار حاضر شده بود، شرکت مخابرات برای عمل به تعهد عرضه ۱۰ درصد سهام شرکت همراه اول ۵/۲ درصد سهام را به صورت بلوکی در اختیار فرابورس قرار داده و ۲ درصد نیز به صورت خرد در بازار عرضه می‌کند. این عرضه‌ها سبب برخورداری همراه اول از تخفیف مالیاتی حضور در فرابورس و داشتن سهام شناور می‌شود.با توجه به این سناریو بازار روز چهارشنبه شاهد عرضه ۲۰ میلیون سهام همراه اول (معادل یک درصد شرکت همراه) بود که اندکی بیش از نیم درصد آن‌را بانک پارسیان خریداری کرد.از بانک ملت و صندوق کارکنان بانک‌ها (در حد یک میلیون سهم) خریداری شد. در همین حال مدیرعامل مخابرات در سخنان خود از حل مشکل استهلاک شرکت مخابرات و خریداری شرکت تالیا نیز خبر داد. فیضی همچنین در مورد تغییر تعرفه تلفن ثابت از مساله حذف صفر در میان شماره‌های بین استانی به عنوان یک بستر تغییر ترافیک خبر داد که در استان تهران در حال اجراست.ارائه سه ساعت اینترنت دیال آپ رایگان، خرید سهام یک بانک الکترونیکی، آماده‌سازی بخش تلفن ثابت و همراه اول برای ارائه خدمات ارزش افزوده، کاهش همکاری مخابرات با پست بانک و تاکید بر مالکیت مخابرات بر شعب روستایی پست بانک از جمله دیگر نکات مهم سخنان مدیرعامل مخابرات بود.
در همین حال انتظار می‌رود با توجه به ترافیک مخابرات در روزهای پایانی سال و فروش سهام همراه اول به قیمت‌های بالاتر از 34 هزار و 950 ریال پیش‌بینی شده در گزارش اخیر شرکت موجب تعدیل سود شرکت خواهد بود.در بازار روز چهارشنبه نزدیک به 20 میلیون سهام مخابرات مورد معامله قرار گرفت که 15 درصد ارزش معاملات را تشکیل داد.در گروه خودرویی، معامله‌گران روز چهارشنبه شاهد چرخش شگفت آور بازار بودند در شرایطی که روز سه‌شنبه سه نماد سایپا، سرمایه‌گذاری سایپا و گروه بهمن با صف فروش همراه بودند روز چهارشنبه در چرخشی قابل ملاحظه با صف خرید فعالیت خود را شروع کردند که این امر شائبه حمایت سهامدار عمده برای این نمادها را به همراه آورد است.
در گروه خودرویی، حمیدرضا فولادگر در مصاحبه‌ای خاطرنشان کرد: تعیین نرخ تعرفه بالای ۱۰۰ درصد برای واردات خودرو به منظور ایجاد رقابت در صنعت خودروسازی تصویب شده است که در صورت واگذاری اختاپوسی و ضربدری سهام شرکت‌های خودروساز و یکدست شدن مدیریت این صنعت، تعرفه بالای واردات دیگر وجاهت قانونی ندارد. در گروه مالی همچنان انتظار برای تعیین سود بانکی سال ۹۰ گروه بانکی را در حالت انتظار نگاه داشته است. در این گروه بخشنامه جدید بانک مرکزی برای حفظ حقوق صاحبان سهام بانک‌ها از اهمیت برخوردار است.
براساس این بخشنامه محدودیت‌های جدیدی در مورد تاسیس شعب بانک‌ها بر قرار می‌شود. در این گروه پست بانک پس از جلسه ناموفق هفته گذشته مدیران این بانک و فعالان بازار با صف فروش سنگین روبه‌رو شده و احتمال شمول این شرکت در ضوابط رفع گره‌های معاملاتی را ایجاد کرده است. در همین حال، برخورداری مخابرات از مالکیت یک بانک خصوصی سبب خواهد شد در مورد شعب روستایی پست بانک و ادامه کار آن با پست بانک (در شرایطی که مالکیت این شعب در اختیار مخابرات است) با مشکل مواجه شود. در گروه بانکی، روز چهارشنبه فرابورس شاهد پذیرش بانک سرمایه بود. موافقت با پذیره‌نویسی بانک الکترونیکی آریا و همچنین پذیرش دو شرکت آ.س.پ (زیرمجموعه بین‌المللی توسعه ساختمان) و سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی گردشگری ایران از دیگر تصویب‌های هیات پذیرش فرابورس بود.
در گروه شرکت‌های بیمه‌ای
بیمه مرکزی هفته گذشته بخشنامه‌ای را به مدیران عامل شرکت‌های بیمه ارسال کرده است که براساس این بخشنامه کلیه مدیران عامل شرکت‌های بیمه را از انعقاد هر گونه قرارداد بیمه‌ای با شرکت‌های خودرو‌ساز به صورت انحصاری منع کرده است.
در گروه شرکت‌های لیزینگی
معامله‌گران در روز چهارشنبه شاهد معامله 15 درصد سهام لیزینگ ایرانیان در فرابورس بودند که این امر به تشکیل صف خرید برای گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان منجر شد. این بلوک از سوی گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان به وکالت از سوی سرمایه‌گذاری نوین عرضه کرده بود.در گروه تجهیزات سلسله خبرهای نامناسب در مورد سهام این گروه همچنان ادامه دارد. پس از اعلام نتایج مناقصه پل خلیج فارس و نامشخص بودن شرایط ماشین‌سازی اراک، اعلام بروز حادثه برای تنها کرین بارج کشورمان که در اختیار صدرا بوده شانس به تعادل رسیدن این سهام را با مشکل مواجه کرده است. در همین حال با به پایان رسیدن مهلت استمهال بدهی بانکی صدرا، برخی از بانک‌های وام دهنده به صدرا تلاش‌هایی را برای مصادره بخشی از املاک و دارایی‌ها این شرکت شروع کرده‌اند.
در گروه کانی غیر فلزی پس از شرکت‌های سیمان کردستان و نیرومحرکه، شیشه همدان نیز بر اساس مصوبه هیات‌وزیران در مورد معافیت ما‌به‌التفاوت نرخ ارز آن دسته از گشایش‌کنندگان اعتبارات اسنادی که قرارداد مابه‌التفاوت نرخ ارز با بانک عامل منعقد کرده‌اند این شرکت نیز ۵۶۰ میلیون تومان مابه‌التفاوت دریافت کرده است.
در گروه معدنی گل گهر بعد از یک هفته کش و قوس آشکار شده میان سهامداران عمده و هیات‌مدیره گل گهر این شرکت میزان تقسیم سود خود را به 70 درصد افزایش داده است. مشکل مالی شدید سهامداران عمده سنگ‌آهنی‌ها - از جمله معادن و فلزات - موجب شده است این شرکت سود تقسیمی خود را افزایش داده است در همین حال در بخش سرب و روی کنسرسیوم فعالان صنعت روی در پی عدم اجرای مصوبه هیات‌وزیران در واگذاری معدن به بخش خصوصی، پیشنهاد جدیدی را به وزارت صنایع‌و‌معادن ارائه دادند.
علی وثیقی مطلق نایب رییس انجمن سرب و روی کنسرسیوم متشکل از شرکت‌های سرب و روی به نمایندگی از فعالان این صنعت، آمادگی خود را به منظور انجام عملیات استخراج و بهره‌برداری از معدن مهدی آباد یزد به وزارت صنایع‌و‌معادن اعلام کرده است.
وی تصریح کرد: بر اساس گزارشات بین‌المللی، معدن مهدی آبادیزد به عنوان یکی از پنج معدن بزرگ دنیا، می‌تواند جایگزین مناسبی برای فعالان بخش خصوصی به‌منظور تامین خوراک مورد نیاز آنها باشد.
نائب‌رییس انجمن سرب و روی با تاکید برپتانسیل بالای معدن مهدی آبادیزد، به پایین بودن عیار خاک معدن مهدی آباد یزد نسبت به معدن انگوران اشاره کرد که این اختلاف عیار منجر به تفاوت نحوه استخراج خاک در این دو معدن می‌شود.
به گفته وی، عیار معدن مهدی آباد بین 4 تا 11 درصد است، این در حالی است که متوسط عیار معدن انگوران 23 درصد است.
در گروه سیمانی انتشار خبر عدم توافق بر سر هر گونه افزایش قیمت سیمان موجب افت قیمتی سهام این گروه شده است.
پورخلیل، رییس صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در این‌باره گفت: چندین جلسه تعامل برای تعدیل قیمت سیمان برای جبران زیان فروش با وزارت صنایع‌و‌معادن داشتیم که متاسفانه به تفاهم واحدی نرسیدیم. با این توضیح که هیات‌مدیره انجمن، قیمت جدید مورد نظر وزارت صنایع‌و‌معادن را نپذیرفت و معتقد است با قیمت‌های پیشنهادی این وزارتخانه، صنعت سیمان نمی‌تواند به حیات خود ادامه دهد؛ چرا که مازوت مصرفی این صنعت 21 برابر، گاز نزدیک به پنج برابر، برق 105 درصد قیمت سابق و گازوئیل 9 برابر قیمت قبلی خود به این صنعت تحمیل شده است.
وی در ادامه گفت: با توجه به مطالب عنوان شده، این صنعت با مشکلات جدی و عدیده‌ای مواجه است. مشکل اول این است که شرکت‌های سیمانی اقساط بانکی تسهیلات اخذ شده برای اجرای طرح‌های خود را نمی‌توانند پرداخت کنند. دوم اینکه سرمایه‌گذاری در صنعت سیمان برای ایجاد ظرفیت‌های جدید توجیه اقتصادی نخواهد داشت. سومین مشکل نیز در رابطه با اشتغال مورد نظر دولت است که با عدم اجرای پروژه‌های جدید، این میزان اشتغال هم فراهم نمی‌شود.
وی در ادامه، مشکل اساسی دیگر را کاهش صادرات ناشی از افزایش نرخ حمل‌و‌نقل دانست و افزود: این صنعت در بهمن ماه معادل 550 هزار تن سیمان و کرینکر صادر کرده است که نسبت به متوسط صادرات 11 ماهه کشور (750 هزار تن) حدود 30 درصد کاهش دارد و علت این امر، افزایش نرخ حمل‌و‌نقل پس از اجرا شدن قانون هدفمندی یارانه‌ها و به ویژه عدم گرایش شرکت‌های حمل‌و‌نقل برای رساندن سیمان صادراتی در فواصل طولانی است.
در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری مثبت بود که در آن از ۱۹۹ شرکتی که مورد معامله قرار گرفتند ۸۸ نماد با کاهش ارزش و ۱۱۳ نماد با رشد قیمت معامله شدند. با این کارنامه در کل هفته ارزش معاملات با ۳۰ درصد رشد به ۲۹۳ میلیارد تومان بالغ شد و شمار خریداران هم ۳۴ درصد رشد کرد.