گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد بازگشایی دو نماد عمده متوقف در گروه خودرویی بود، نمادهایی که در بازگشایی، شرایط خاصی را تجربه کردند. در بازار دیروز نمادهای سایپا و سرمایه‌گذاری سایپا پس از انتشار گزارش شفاف‌سازی و پیش‌بینی سود سال آینده بازگشایی شدند. توقف بلند مدت این دو نماد و همچنین پیش‌بینی اولیه سود کمتر توسط شرکت سایپا موجب تشکیل صف فروش برای این دو نماد شد؛ اما این صف فروش با معامله ۵۸ میلیون سهم در نماد سایپا و ۲۷میلیون سهم در نماد سرمایه‌گذاری سایپا جمع‌آوری شد تا بازار از فشار روانی قابل ملاحظه‌ای آزاد شود. از دیدگاه کارشناسان، در صورتی که صف‌های فروش این دو نماد بدون تحرک باقی می‌ماند با شرایط نامناسبی به لحاظ انگیزه‌ای مواجه می‌شد که می‌توانست در روزهای آینده تاثیرات منفی را بر کل بازار داشته باشد‌، چرا که هر دو شرکت دارای سود قابل ملاحظه و نسبت سود به قیمت کمتر از متوسط بازار هستند. در این شرایط تزریق نقدینگی به بازار و جمع‌آوری سهام فروشندگان می‌تواند روحیه معامله‌گران را بهبود بخشیده و به بهبود بازار منجر شود. از دیدگاه کارشناسان احتمالا بازار در چند روز آینده از شرایط بهتری برخوردار خواهد بود، به ویژه آنکه پیش‌بینی سود سال آینده شرکت‌ها معمولا در کمتر شرایطی می‌تواند از سوی مدیران شرکت‌ها پیش از آغاز سال، مثبت اعلام شود و احتیاط مدیران و حسابرسان اکثرا به نکات منفی بیش‌از مثبت جلب می‌شود.

در بازار سهام، دیروز معامله‌گران شاهد بازگشایی نماد صندوق بازنشستگی پس از هفته‌ها توقف بودند. این بازگشایی در شرایطی صورت گرفت که صندوق بازنشستگی در گزارش منتشره، مساله فروش سهام ایران خودرو را گزارش کرده است. با توجه به این گزارش انتظار می‌رود بازگشایی نماد ایران خودرو با اعلام معامله سهام صندوق بازنشستگی توام باشد .در همین حال و در شرایطی که مدیریت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی از قطعی شدن فروش ایران خودرو و در جریان بودن فروش برخی دیگر از شرکت‌های این شرکت خبر داده است، گزارش ۳ ماهه نخست صندوق بازنشستگی فاقد سود فروش سرمایه‌گذاری بود. در سایه تمامی ابهامات، «وصندوق» دیروز ۳۳ درصد رشد قیمتی را در بازگشایی تجربه کرد.

در گروه دارویی، دیروز دو نماد ابوریحان و تولید مواد اولیه داروپخش بازگشایی شدند که به ترتیب ۲۲ و ۷ درصد رشد را تجربه کردند. همچنین در گروه بانکی انتشار گزارش پیش‌بینی سود سال آینده بانک ملت باعث اقبال معامله‌گران به این گروه شد. در شرایط کنونی کارشناسان بازار در انتظار اعلام رسمی بسته بانکی سال ۹۰ هستند. بازار دیروز همچنان شاهد انتشار شایعاتی در مورد بسته سال آینده بانک‌ها بود که سقف ۲۱ تا ۲۳ درصدی سود عقود مشارکتی از جمله این شایعات است.

در گروه برقی، معامله‌گران دیروز شاهد انتشار گزارش پیش‌بینی سال آینده شرکت کنتورسازی بودند که این گزارش با شگفتی معامله‌گران مواجه شد. کنتورسازی که سود سال ۸۹ را از یک هزار و ۸۱۵ ریال به ۴۱۱ کاهش داده است، سود سال آینده را تا ۲ هزار و ۶۱۰ ریال افزایش داده است.

در مجموع بازار دیروز بازاری با نوسان زیاد بود که انتظار می‌رود با بازگشایی باقی نمادهای باقی مانده و تثبیت نسبی بازار در هفته آینده، شرایط بهتری را تجربه کند. در بازار دیروز شاخص ۷۶/۲۱ واحد افت کرد. ارزش معاملات نیز ۲/۵۶ میلیارد تومان بود که ۲۹درصد آن‌را معاملات سایپا تشکیل داد. از ۱۸۵ نماد مورد معامله ۱۱۲نماد با کاهش قیمت و ۷۰ نماد با رشد ارزش معامله شدند.