ایرنا - معاون توسعه و برنامه‌ریزی شرکت بورس و اوراق بهادار از انتشار یک مورد صکوک در آینده نزدیک خبر داد. علی سنگینیان با اعلام این خبر ‌افزود: دستورالعمل‌های صکوک مصوب شده و پس از انتشار آن در بورس و اوراق بهادار نیز پذیرفته خواهد شد.

یادآور می‌شود براساس دایره‌المعارف «قاموس عام لکل فن و مطلب» واژه صکوک به معنای سند و سفته و معرب واژه چک در فارسی است، هر چند که اعراب این واژه را توسعه دادند و آن را به تمام انواع حواله جات و تعهدات به کار برده‌اند.

بر همین اساس سازمان بورس اوراق بهادار بر طبق لایحه بازار اوراق بهادار که توسط مجلس شورای اسلامی آن را تصویب کرده موظف است براساس بند ۱۳ماده ۷ این قانون مبنی بر پیشنهاد به‌کارگیری ابزارهای مالی جدید در بازار اوراق بهادار به شورا، به‌کارگیری ابزار جدید را در دستور کار خود قرار داده و اقداماتی را برای طراحی مدل عملیاتی این ابزار انجام داده است.

کمیته فقهی سازمان بورس اوراق بهادار در اواسط مرداد ماه سال ۱۳۸۶ مجوز ۸ نوع صکوک اجاره براساس فقه اسلامی و شیعه را صادر کرد تا این سازمان مدل عملیاتی این ابزارها را طراحی و به شورای عالی بورس اوراق بهادار پیشنهاد کند.