شروع آرام بازار

گروه بورس - همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شروع هفته‌ای آرام را با افت ۶/۵ واحدی شاخص کل رقم زد. اکثر معاملات دیروز بازار سهام از سوی معامله‌گران کوتاه‌مدت و برای شناسایی سود پس از یک هفته رشد بازار صورت گرفت. این مساله باعث شد تا اکثر نمادهای عمده بازار سرمایه با مازاد عرضه و افت قیمت همراه شود.

دیروز در مسائل کلان، معامله‌گران همچنان شاهد اظهارنظرهایی در مورد تبعات اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها به ویژه در صنایع معدنی بودند در این رابطه رییس انجمن صنایع و معادن گچ ایران گفت: نرخ‌ها باید در حد قابل قبولی تعدیل شود تا صنعت کشور نیز بتواند از این مرحله گذر کند. علاء میرمحمدصادقی، خاطرنشان کرد: گازوئیل مورد مصرف معادن به ۳۵۰ تومان افزایش یافته است حال آنکه باید در یک زمان‌بندی معین این افزایش صورت می‌گرفت تا صنایع کشور آسیب نبینند. محمدرضا بهرامن، نایب رییس خانه معدن ایران نیز در این مورد گفت: اثرات افزایش قیمت حامل‌های انرژی در صنعت گچ به شکل مکتوب و با صراحت با مسوولان در میان گذاشته شده است و اعلام شد که برخی از معادن کشور با این رویه تعطیل خواهند شد.

در همین حال اعلام عدم افزایش بهای برق در شهرستان آبادان از سوی نماینده این شهرستان در مجلس نیز سوالاتی را در مورد احتمال تغییر در نحوه اجرای طرح و بروز استثنا‌هایی ایجاد کرده است.

سید علی موسوی جرف دیروز در خبری که خبرگزاری مجلس منتشر کرد، خاطرنشان ساخت: طی جلسات برگزار شده میان نمایندگان آبادان و خرمشهر و وزیر نیرو، این وعده‌ها داده شد که الگوی مصرف برق در آبادان همانند آنچه که قبل از اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها بود به همان روال باقی بماند و با توجه به شرایط ویژه بخش و محرومیت‌های بعد از جنگ تحمیلی، همان الگوها اعمال شود.

در بازار دیروز معامله‌گران در گروه معدنی در حالی شاهد عرضه‌های قابل ملاحظه در نماد ملی مس بودند که بهای مس در بازار‌های جهانی - به‌رغم تعطیلات سال نو میلادی - از مرز ۹هزار و ۷۰۰دلار عبور کرده است.

در گروه تجهیزات دیروز بازار شاهد صف فروش صنعتی دریایی ایران بود. پس از آنکه مدیرعامل شرکت صدرا روز چهارشنبه در مصاحبه‌ای تحقق ۱۶ریال سود سال جاری صدرا را کاری بزرگ توصیف کرد، این شرکت به صف فروش رفت. در همین حال تشکیل صف‌های فروش و خرید در بازار، سبب افزایش ریسک معامله‌گران به دلیل ضوابط جدید رفع گره‌های معاملاتی شده است. در صورت پایداری هر صف فروش یا خرید به مدت ۵ روز، معامله‌گران باید به انتظار دامنه نوسان

۸ +۴ درصدی باشند که این امر می‌تواند برای سهامداران، هزینه‌های سنگینی را به همراه آورد. در همین حال کارشناسان بازار معتقدند با ورود بازار به سه ماهه آخر سال، بازار بیش از پیش به سوی دریافت سود نقدی و شرکت‌های با توان پرداخت سود نقدی بیشتر هدایت خواهد شد که این امر نمادهای با پی به‌ای بالا را در ماه‌های آینده کاهش خواهد داد.

در گروه خودرویی دیروز اکثر نمادهای این گروه با افت قیمت همراه بودند. در این میان سرمایه‌گذاری سایپا دیروز با صفهای خرید ناپایداری مواجه شد که عرضه سهام را به همراه داشت. در این گروه سایپا در روند شناسایی سود معامله‌گران کوتاه‌مدت با صف فروش مواجه شد که این صف در دقایق پایانی بازار جمع‌آوری شد.

در گروه تصفیه نفت صف خرید پالایشگاه اصفهان نیز با ضوابط جدید رفع گره‌های معاملاتی با ریزش همراه بود.

در گروه دارویی عرضه سبحان دارو در فرابورس دیروز با یک روز تاخیر به روز دوشنبه موکول بود.

در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل با عرضه‌های بیشتر نسبت به تقاضای خرید بود که در آن ۲/۳۱ میلیارد تومان سهام معامله شد. ۸/۱۸ درصد این رقم را معامله ۲/۹ میلیون سهم پست بانک تشکیل داد. از ۲۰۳ نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند، ۱۱۷ نماد با کاهش قیمت و ۸۲ نماد با رشد ارزش معامله شدند.