گروه بورس - هدیه لطفی: نام دو شرکت سبحان‌دارو و گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان در بازار اول فرابورس درج شد. روز گذشته شرکت سبحان‌دارو پس از احراز کلیه شرایط پذیرش و به عنوان یازدهمین نماد معاملاتی، در فهرست نرخ‌های بازار اول فرابورس و با نماد «سبحان» درج شد.

همچنین در این روز شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان، عنوان دوازدهمین شرکت درج‌شده در بازار اول فرابورس را از آن خود کرد. این شرکت با نماد «وگستر» و در گروه سرمایه‌گذاری‌ها پذیرفته شد.
عرضه 10 درصدی سهام «سبحان‌دارو»
از سوی دیگر، روز گذشته مدیر پذیرش شرکت فرابورس ایران از درج نام شرکت سبحان دارو در بازار اول معاملات و عرضه ۱۰ درصد سهام آن در یکشنبه آینده خبر داد.
مهدی علم‌الهدی، با اشاره به موافقت هیات پذیرش فرابورس با درخواست پذیرش شرکت سبحان دارو در بازار اول فرابورس در 8 آذرماه اظهار داشت: این شرکت در چهارم دی‌ماه با نماد معاملاتی «سبحان» به عنوان یازدهمین نماد در فهرست نرخ‌های بازار اول فرابورس درج شد.
وی مشاور پذیرش سبحان دارو را شرکت کارگزاری تدبیرگران فردا اعلام کرد و افزود: جلسه معارفه قبل از عرضه اولیه سهام فردا (سه‌شنبه) با حضور مدیرعامل و مدیر پرتفوی سرمایه‌گذاری شرکت، مدیران هلدینگ البرز و مسوولان فرابورس، ساعت ۱۴ در هتل بین‌المللی اسپیناس برگزار می‌شود تا زمینه عرضه ۱۰ درصد سهام آن در یکشنبه آینده فراهم شود.
یادآور می‌شود سبحان‌دارو به عنوان اولین شرکت در گروه مواد و محصولات دارویی بازار فرابورس درج نام شده است.
اتمام پذیره‌نویسی بانک الکترونیکی آرین
همچنین مدیر بازار فرابورس از پایان پذیره‌نویسی بانک الکترونیکی آرین در نخستین روز خبر داد و گفت: پس از انجام مراحل اداری، سهام این شرکت در فرابورس معامله می‌شود.
حسن محمد تبار با اعلام مطلب فوق افزود: امروز در بازار سوم فرابورس ۷۰ میلیون سهم این بانک در شرف تاسیس، عرضه شد که در مدت کوتاهی به فروش رسید.
به گفته وی، 210 میلیون سهم این شرکت نیز از طریق شعب بانک کار آفرین به فروش رفت.
مدیر بازار فرابورس تصریح کرد: بانک الکترونیکی آرین به ارائه کلیه عملیات مجاز پولی، مالی و بانکی در چارچوب قوانین و مقررات جدید کشور با استفاده از ابزارهای نوین الکترونیکی می‌پردازد.
محمد تبار تصریح کرد: سرمایه اولیه شرکت 700 میلیارد ریال، منقسم به 700 میلیون سهم عادی یک هزار ریالی است که موسسان 420 میلیارد ریال و 100 درصد مبلغ تعهد شده را به حساب بانک مرکزی واریز کرده‌اند و 280 میلیارد ریال آن معادل40 درصد، از طریق شبکه کارگزاری فرابورس و شعب بانک کارآفرین پذیره‌نویسی شد.
تداوم رقابت‌ها
از سوی دیگر روز گذشته رقابت بر خرید بلوک‌های شرکت فرابورس و حمل‌و‌نقل ریلی نیرو تداوم یافت و ادامه این رقابت‌ها به امروز موکول شد.
بر این اساس در هفتمین روز رقابت بر عرضه بلوک دو درصدی شرکت فرابورس، هر سهم این شرکت تا ۵ هزار و ۳۷۵ ریال رشد قیمت یافت و در نتیجه معامله‌ای بر این بلوک صورت نگرفت.
همچنین روز گذشته تعداد 5 میلیون و 100 سهم معادل 51 درصد از سهم شرکت حمل‌و‌نقل ریلی نیرو توسط شرکت سرمایه‌گذاری نیرو به صورت یکجا و شرایطی و به قیمت پایه هر سهم 5 هزار و 630 ریال در بازار سوم فرابورس عرضه شد، که به دلیل رقابت در دقایقی پایانی تا قیمت 5 هزار و 664 ریال، ادامه این رقابت نیز به امروز موکول شد.
بازار متعادل
بازار فرابورس نیز روز گذشته را در شرایط تعادلی سپری کرد و در مجموع 7 میلیون و 641 هزار سهم به ارزش 99 میلیارد و 310 میلیون ریال در این بازار دادوستد شد.
در بازار دیروز شرکت ارتباطات سیار شاهد معامله دو میلیون و ۱۴۲ هزار سهم به قیمت هر سهم ۳۸ هزار و ۱۹ ریال بود که در نتیجه این معاملات ارزشی معادل ۸۱ میلیارد و ۴۵۶ میلیون ریال را روانه بازار کرد و به عنوان باارزش‌ترین سهم شناخته شد.
همچنین نماد بیمه دی نیز عنوان پرمعامله‌ترین سهم دیروز را به خود اختصاص داد، به طوری که بیش از 5 میلیون و 273 هزار سهم این شرکت، ارزشی معادل 9 میلیارد و 813 میلیون ریال کسب کرد و هر سهم آن با 79/1 درصد کاهش به نرخ یک هزار و 861 ریال رسید.
همچنین گواهی‌های تسهیلات مسکن در هر سه دوره مهر، آبان و آذر نیز با کاهش قیمت به کار خود پایان دادند و هر کدام به ترتیب با حجم معاملاتی ۲/۴، ۱/۳ و ۹/۲ میلیون سهم، در مجموع ارزشی معادل ۵/۷ میلیارد ریال کسب کردند.
این در حالی است که ارزش معاملات شرکت‌های مرجان‌کار، لیزینگ ایرانیان، عمران و توسعه شاهد و کویرتایر در بازار دیروز بسیار ناچیز بود؛ به طوری که تنها 23 هزار سهم «کمرجان» به ارزش 68 میلیون ریال و 50 هزار سهم «پکویر» به ارزش 100 میلیون ریال معامله شد.
همچنین ارزش معاملات «وایران» و «ثعمرا» در این روز معادل ۱۵۵ میلیون ریال و ۱۳۷ میلیون ریال بود.
در بازار اوراق مشارکت فرابورس نیز روز گذشته 10 برگه از گواهی سپرده سعدی به ارزش 10 میلیون ریال معامله شد.
همچنین در این بازار گواهی سپرده بانک کشاورزی نیز شاهد معامله اوراق خود بود و ارزش ناشی از معاملات گواهی مزبور به سه میلیارد و ۷۰ میلیون ریال رسید.