دنیای اقتصاد- بازار داد‌و‌ستد سهام روز گذشته نیز به روند رشد سه رقمی خود ادامه داد و با ثبت ۵/۱۳۷ واحد رشد شاخص، فاصله شاخص تا مرز ۱۹ هزار واحد را به کمتر از ۳۰۰ واحد رساند؛ کارشناسان بازار اگر چه از رشد کنونی شاخص استقبال می‌کنند، اما این رشد را ناشی از آزاد‌سازی منابع از نماد همراه اول و تزریق نقدینگی سنگین از سوی بانک ملت ارزیابی می‌کنند. از این رو بازار در چند روز آینده و در برخورد با سقف‌های قیمتی، با تعادل نسبی مواجه خواهد بود و در نبود یک گروه پیشرو، انتظار یک دوره رشد پیوسته چند هفته‌ای در بازار وجود ندارد. جنب پل حافظ

تداوم رشد ۳ رقمی شاخص

گروه بورس - همایون دارابی: بازار داد‌و‌ستد سهام روز گذشته نیز به روند رشد سه رقمی خود ادامه داد و با ثبت ۵/۱۳۷ واحد رشد شاخص، فاصله شاخص تا مرز ۱۹ هزار واحد را به کمتر از ۳۰۰ واحد رساند.

در پایان بازار دیروز شاخص به عدد ۱۸ هزار و ۷۲۳ واحد رسید که فاصله اندکی تا ۱۹ هزار واحد دارد. کارشناسان بازار اگر چه از رشد کنونی شاخص استقبال می‌کنند، اما این رشد را ناشی از آزاد‌سازی منابع از نماد همراه اول و تزریق نقدینگی سنگین از سوی بانک ملت ارزیابی می‌کنند. از این رو بازار در چند روز آینده و در برخورد با سقف‌های قیمتی، با تعادل نسبی مواجه خواهد بود و در نبود یک گروه پیشرو، انتظار یک دوره رشد پیوسته چند هفته‌ای در بازار وجود ندارد.

در بازار دیروز نگاه‌های معامله گران به سه سوی سه نماد عمده بورس و فرابورس بود. در بورس اوراق بهادار نمادهای پست بانک و پالایشگاه تبریز رکوردشکنان بازار در هفته‌های اخیر، شاهد صف‌های سنگینی بودند. در نماد پالایشگاه تبریز اعلام پایان عرضه سهام توسط سازمان خصوصی‌سازی موجب صف بدون تحرک در این نماد شده است. این صف همچنین نماد پالایشگاه اصفهان را نیز به حرکت در آورده است. در نماد پست‌بانک، اما شرایط پیچیده است. در شرایطی که وزیر ارتباطات به استناد نامه دبیر هیات دولت اقدام به تغییر هیات‌مدیره و مدیرعامل پست‌بانک کرده است؛ دیروز ۷۲ نماینده مجلس در تذکری کتبی به اقدامات وزیر ارتباطات در مورد پست بانک اعتراض کردند. پیش از این هفته گذشته نیز بحث استیضاح وزیر ارتباطات مطرح شده بود.

در همین حال در فرابورس، اما نگاه‌ها به سوی نماد همراه اول است. دو روز پس از توقف خریدهای بانک ملت در این نماد که احتمالا با هدف جلو گیری از کاهش سهام شناور این شرکت صورت گرفته است، بازار در انتظار تحقق سخنان مدیرعامل تامین سرمایه امین مبنی بر تعدیل سود این شرکت است. گفته می‌شود همراه اول در دو هفته آینده توام با اعلام گزارش عملکرد ۹ ماهه سود هر سهم خود را به بیش از ۵ هزار ریال افزایش خواهد داد.

روز گذشته در گروه خودرویی تغییرات در هیات دولت و کنار رفتن بذرپاش، رییس سازمان ملی جوانان که همزمان مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره سابق سایپا نیز بوده است، احتمال انجام معامله عمده ایران خودرو و سایپا را افزایش داده است. بر این اساس بازار در انتظار خرید سهام ایران خودرو توسط سایپا است. دیروز علاوه بر ایران خودرو، سایپا و رنا نیز با صف‌های خرید قابل‌ملاحظه‌ای مواجه شدند. در همین حال زامیاد نیز با معاملات پرحجمی مواجه شد که ارزش معاملات این نماد را به ۱۴ درصد از کل معاملات دیروز رساند. روز گذشته زامیاد در مجموع داد‌و‌ستد ۶۷/۳۰ میلیون سهم را شاهد بود.

در گروه واسطه‌گری مالی دیروز خبرهای اولیه‌ای از کناره‌گیری عسکری مارانی، مدیرعامل سرمایه‌گذاری ملی در بازار منتشر شد.

در گروه فلزی، سازمان خصوصی‌سازی به دلیل تعویق دو قسط خرید سهام ملی مس از سوی معادن و فلزات و برخی دیگر از اعضای کنسرسیوم خریدار بلوک ۲۰ درصدی این شرکت، بخشی از سهام وثیقه ملی مس اعضای کنسرسیوم را در بازار به فروش رسانده است.

در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ۴/۳۹ میلیارد تومان سهام داد‌و‌ستد شد. از ۲۰۵ نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند، ۷۱ نماد با کاهش قیمت و ۱۳۱ نماد با افزایش ارزش داد‌و‌ستد شدند.