گروه بورس - سازمان خصوصی‌سازی چهارمین بلوک‌ 5 درصدی بانک صادرات را 20 آذرماه عرضه می‌کند. این در حالی است که سازمان خصوصی‌سازی قیمت پایه هر سهم این بلوک را با افزایش657 ریالی نسبت به بورس بلوک، مبلغ 200 تومان تعیین کرده است.

به این ترتیب سازمان خصوصی‌سازی این بلوک ۵ درصدی که شامل ۸۴۰ میلیون و ۱۵۰ هزار سهم بانک صادرات است را به ارزش پایه ۱۶۸ میلیارد تومان عرضه خواهد کرد. این در حالی است که بعد از حضور این بانک که بزرگ‌ترین بانک حاضر در بورس به شمار می‌رود، سازمان خصوصی‌سازی دو بلوک ۵ درصدی این بانک را در تابستان ۸۸ عرضه کرد که توسط یک شرکت تولیدی روغن نباتی به نام کشت و صنعت ماهیدشت و۴ سرمایه‌گذاری حقیقی فعال در بازار سرمایه خریداری و معامله شد. اولین قطعیت بلوک ۵ درصدی بانک صادرات در حالی ۳۱ مرداد ۸۸ احراز شده بود که بعد از چهار روز رقابت چند گروه ۸۴۰ میلیون و ۱۵۰ هزار سهم بانک صادرات با افزایش ۲۲۵ ریالی به قیمت هر سهم هزار و ۴۵۹ ریال راهی سبد خریدار شد.
بلوک 5 درصدی دوم هم توسط کنسرسیومی متشکل از 4 سرمایه‌گذار حقیقی به قیمت هر سهم هزار و 424 ریال و با رشد 190 ریالی قیمت پایه خریداری شده بود. سومین بلوک 5 درصدی بانک صادرات که اواسط خرداد سال‌جاری عرضه و در ششمین روز با 659 ریال افزایش به قیمت هر سهم 2002 ریال و به ارزش 168 میلیارد تومان معامله شده بود، از سوی شرکت مادر تخصصی مالی و سرمایه‌گذاری سینا خریداری شد و این شرکت هم با قطعی کردن این معامله در 29 تیرماه سال‌جاری، وارد ترکیب سهامداری بانک صادرات شد.
بر این اساس، سازمان خصوصی‌سازی به وکالت از دولت در صدد واگذاری چهارمین بلوک ۵ درصدی بانک صادرات به صورت ۳۰ درصد نقد و باقی اقساط برآمده است. کارگزار عرضه‌کننده این بلوک شرکت کارگزاری بهمن بوده و خریدار با خریداران ۳۰ روز کاری مهلت دارند با پرداخت وجه نقد معامله، قطعیت این معامله حداقل ۱۶۸ میلیارد تومانی را احراز کنند. در صورت معامله این بلوک و با احتساب سهم ۲۰ درصدی دولت در این بانک، دولت همچنان بیش از ۷ درصد سهام قابل‌عرضه در بانک صادرات دارد.