گروه بورس - با پایان یافتن دوره معاملاتی قراردادهای آبان‌ماه «فولاد» و «فملی»، خریداران تا ساعت 12 امروز فرصت دارند تا مبالغ موردنظر را به حساب کارگزاران واریز کنند.

به گزارش خبرنگار ما، دبیر کارگروه بازار معاملات آتی با بیان این مطلب گفت: ۳۹ قرارداد «فملی» آبان و ۱۶ قرارداد «فولاد» این ماه وارد دوره تسویه و تحویل شد. تاج‌آبادی افزود: بر این اساس ۱۲۰ هزار سهم «فملی» و ۱۱۰ هزار سهم «فولاد» موجود در کدهای فروشندگان برای سیر دوران تسویه با موفقیت مسدود شد و به این ترتیب تمامی فروشندگان حاضر به تحویل سهام هستند.
وی خاطرنشان کرد: بنابراین خریداران تا ساعت 12 امروز باید نسبت به واریز مبالغ قراردادها اقدام کنند تا مشمول نکول نباشند. تاج‌آبادی با اشاره به اینکه بیشتر فروشندگان، آربیتراژکارانی بوده‌اند که با خریداری سهام در قیمت پایین‌تر اقدام به اخذ موفقیت تعهدی فروش در بورس آتی کرده‌اند، گفت: بر این اساس با خریداری سهام در قیمت مناسب، این فروشندگان در بازار آتی با قیمت‌های بهتری توانسته‌اند اقدام به فروش و تحویل سهام کنند.وی خاطرنشان کرد: امروز نیز آخرین روز معاملاتی نمادهای «غدیر»، چادرملو و «ومعادن» است.
همچنین دیروز تنها ۶ نماد از جمله «فملی» اسفند، دی‌ماه و «فملی» آبان‌ماه و «فولاد»، «ومعادن» و «وکار» آبان‌ماه دادوستد شدند.
ارزش معاملات دیروز آتی بر اثر دادوستدهای یادشده به رقم یک میلیارد و 685 میلیون و 470 هزار ریال رسید که در مقایسه با روز چهارشنبه گذشته 53 درصد افزایش نشان می‌دهد.
در بازار دیروز بیشترین تعداد سفارش فروش به «وکار» آبان‌ماه اختصاص داشت که آخرین قیمت این نماد به سه هزار و ۸۶۰ ریال رسید.
زمزمه‌های ورود «ارز» به «آتی»
در حالی که از راه‌اندازی بورس آتی تنها چهار ماه
می‌گذرد،‌ زمزمه ورود قرارداد آتی ارز به این بازار مطرح است.از آنجایی که بخشنامه قرارداد آتی ارز از سوی بانک مرکزی ابلاغ شده است، یک گام به راه‌اندازی معاملات آتی «ارز» باقی مانده است. در همین راستا، مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امین از آخرین وضعیت راه‌اندازی معاملات آتی خبر داد.
محمد آرام بنیار، مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امین، در خصوص راه‌اندازی معاملات آتی ارز که از سوی این شرکت دنبال می‌شود به «ایسنا» گفت: آنچه که در حال حاضر مهم است نظر بانک مرکزی است و با توجه به اینکه بخشنامه قرارداد پیمان آتی ارز توسط بانک مرکزی ابلاغ شده است؛ از این رو این بانک نیاز پوشش ریسک ارز را احساس کرده است.
وی با بیان اینکه قراردادهای آتی ارز قراردادهای یکسانی است که قابلیت‌ معاملات دست دوم را دارد، اظهار کرد: در قرارداد پیمان آتی ارز که بانک مرکزی ابلاغ کرده است صرفا یک تولید‌کننده یا صادرکننده با طرف بانک می‌تواند قرارداد را منعقد کند و این قرارداد قابلیت نقدشوندگی ندارد، ولی قرارداد آتی ارز قرارداد یکسانی برای مقابله نوسان ارز مثلا دلار با یورو است.
وی اضافه کرد: تبادل و پوشش ریسک این دو ارز با یکدیگر می‌تواند به صورتی یکسان منتشر شود و افراد دائما در موقعیت‌های خرید و فروش قرار گیرند که این امر باعث می‌شود دسترسی همگانی وجود داشته باشد و هر کس هر موقعیتی را که به‌دست آورد بتواند به سادگی موقعیت خود را به دیگری واگذار کند و تا آخر دوره منتظر نباشد.
وی اعلام کرد: آنچه که در بازار ارز دنیا توسعه پیدا کرده است قراردادهای آتی ارز است و ما هم باید مسیری که کل دنیا طی چند 10 سال گذشته پشت‌سر گذاشته طی کنیم.
به گفته‌ آرام، ساختار این قرارداد طراحی شده است و آیین نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و موارد دیگر با سازمان بورس در حال نهایی شدن است. وی در مورد مخالفت بانک مرکزی با راه‌اندازی قرارداد آتی ارز گفت: سازمان بورس باید این قوانین را از طریق شورای بورس به تصویب برساند در حالی‌که وزیر اقتصاد رییس شورای بورس بوده و عملا در راس مجموعه پولی و مالی است.
متولی کیست؟
مدیرعامل تامین سرمایه امین اضافه کرد: البته در برخی ابزارهای جدید این مشکل وجود دارد که براساس قانون ارزی کشور متولی ارز بانک مرکزی است؛ ولی براساس قانون نهادها و ابزارهای نوین مالی، متولی نهادهای مالی جدید سازمان بورس است، ولی در قانون مشخص نشده است که در صورت ترکیب این دو، به طور مثال برای راه‌اندازی صندوق ارزی چه کسی متولی است؟ که این موضوع در مورد فیوچرز ارز هم صادق است.
آرام در ادامه گفت: متولی قرارداد آتی ارز از لحاظ اجرایی بانک‌ مرکزی نمی‌تواند باشد؛ زیرا این قراردادها باید در بورس معامله شود در نتیجه منطقا متولی آن باید سازمان بورس باشد. وی با ذکر مثالی ادامه داد: به طور مثال متولی صکوک ارزی در بودجه، بانک مرکزی دیده شده است، ولی اگر اوراق جدیدی به نام صکوک وارد شود براساس قانون باید سازمان بورس مجوز بدهد. وی خاطرنشان کرد: برای چنین موارد خلأ قانونی وجود دارد و باید به زودی برطرف شوند.