گروه بورس - هدیه لطفی: بازار فرابورس اولین روز کاری هفته را در شرایط نه چندان مطلوبی آغاز کرد و تنها 4 میلیون و 520 هزار سهم به ارزش 17 میلیارد و 384 میلیون ریال در این بازار معامله شد.

روز گذشته سهام سه شرکت کویرتایر، بیمه دی و گواهی تسهیلات بانک مسکن هر کدام به ترتیب ۴۱/۲ درصد، ۷۳/۱ درصد و ۵ درصد رشد را تجربه کردند، این در حالی است که شرکت‌های عمران و توسعه شاهد، تجارت الکترونیک پارسیان و لیزینگ ایرانیان شاهد افت قیمت سهام خود بودند.
همچنین شرکت مرجان‌کار روز گذشته را بدون تغییر قیمت سپری کرد و در همان نرخ دو هزار و 880 ریال معامله شد.
در این بازار هر سهم «ثعمرا» با ۶۸/۱ درصد کاهش قیمت، به نرخ دو هزار و ۷۴۳ ریال رسید و در مجموع ۲۸۵ هزار و ۳۵۸ سهم این شرکت، ارزشی معادل ۷۸۷ میلیون ریال به خود اختصاص داد.از سوی دیگر، نمادهای «رپارس» و «وایران» نیز هر کدام به ترتیب ۸۴/۱ درصد و ۶۸/۴ درصد کاهش قیمت باشند.
در بازار فرابورس روز گذشته گواهی تسهیلات بانک مسکن سرانجام شاهد رشد 5 درصدی قیمت سهام خود بود و با معامله 7 هزار و 477 عدد از گواهی مزبور، ارزشی معادل 5 میلیارد و 397 میلیون ریال روانه بازار کرد و به این ترتیب به عنوان باارزش‌ترین سهم بازار شناخته شد و به دنبال آن نماد معاملاتی بیمه دی رتبه دوم را به معاملات خود اختصاص داد. در این روز بیش از دو میلیون و 264 هزار سهم «ودی»، ارزشی معادل 5 میلیارد و 41 میلیون ریال کسب کرد.روز گذشته در بازار اوراق مشارکت فرابورس نیز تعداد 66 هزار و 180 گواهی بانک کشاورزی به ارزش 66 میلیارد و 180 میلیون ریال دادوستد شد. یادآور می‌شود؛ هر گواهی مزبور به قیمت 100 ریال خریداری شد.
«حمل‌و‌نقل نیرو» در راه فرابورس
از سوی دیگر، روز گذشته مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل نیرو از ورود این شرکت تا سال 91 به بازار فرابورس خبر داد.محمد ساطعی با اشاره به اینکه بازار سهام مزایای متعددی برای شرکت‌های سهامی دارد، اظهار داشت: یکی از برنامه‌های توسعه‌ای حمل‌ونقل نیرو حضور در بورس کشور است تا از این طریق علاوه بر استفاده از مزیت‌های بازار سهام، بخشی از منابع مالی برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای شرکت تامین شود. وی ادامه داد: سهامداران عمده و اصلی این شرکت یک میلیارد تومانی برای اجرای برنامه‌های خود در نظر دارند سرمایه اسمی شرکت را تا 350 میلیارد تومان افزایش دهند. یکی از روش‌های تامین بخشی از این افزایش از طریق حضور در بورس خواهد بود. به همین منظور شرکت حمل‌ونقل نیرو تا سال 91 وارد فرابورس خواهد شد.
ساطعی در ادامه افزود: استفاده از تخفیف‌های مالیاتی برای شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فرابورس، ارتقای شفافیت صورت‌های مالی، امکان افزایش نقد شوندگی سهام و سهولت در دادوستد سهام شرکت و افزایش اعتماد ملی و بین‌المللی ازجمله مزیت‌هایی است که بعد از حضور این شرکت در فرابورس و سپس بورس نصیب شرکت خواهد شد.
دو عرضه بلوکی در فرابورس
از سوی دیگر سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در نظر دارد ۱۰۰ درصد از سهام شرکتی‌های صنعتی و تولیدی دیزل سنگین ایران و توسعه صنایع حمل‌و‌نقل ریلی گسترش را به صورت بلوکی از طریق عرضه در بازار سوم فرابورس به فروش برساند.
بر این اساس تعداد 234 میلیون و 649 هزار سهم شرکت صنعتی و تولیدی دیزل سنگین ایران، معادل 100 درصد از سهام مزبور که شامل 222 میلیون و 916 هزار و 550 سهم و تعداد 11 میلیون و 732 هزار و 45 سهم ترجیحی است، به قیمت پایه هر سهم 854 ریال در بازار فرابورس عرضه خواهد شد.
این سهام متعلق به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران است و به صورت یکجا و نقد یا نقد و اقساط به ارزش پا به کل ۲۰۰ میلیارد و ۳۹۰ میلیون و ۲۴۶ هزار ریال واگذار می‌شود.یادآور می‌شود تاریخ عرضه بلوکی مزبور ۲۹ آبان‌ماه ۸۹ در نظر گرفته شده است.از سوی دیگر سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در نظر دارد ۱۰۰ درصد از سهام شرکت توسعه صنایع حمل‌و‌نقل ریلی گسترش را نیز از طریق بازار سوم فرابورس به فروش رساند.تعداد سهام قابل عرضه در این واگذاری ۹۰ میلیون سهم در نظر گرفته شده که شامل ۸۵ میلیون و ۵۰۰ هزار سهم و مابقی سهام ترجیحی است.همچنین قیمت پایه فروش سهم ۹۷۵ ریال و ارزش کل پایه مبلغ ۸۷ میلیارد و ۷۵۰ میلیون ریال اعلام شده است.واگذاری مزبور به صورت یکجا و زمان پرداخت آن ۱۰ روزه در نظر گرفته شده است. همچنین عرضه یاد شده در تاریخ ۳۰ آبان‌ماه ۸۹ در بازار فرابورس صورت می‌گیرد.