یک عرضه پر حاشیه دیگر!

گروه بورس - همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد عرضه اولیه سهام پالایشگاه تبریز چهارمین شرکت اصل ۴۴ حوزه نفت، گاز و پتروشیمی بود که این عرضه نیز از حواشی بی بهره نبود. در بازار دیروز، معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که در تحولات سیاسی، اعلام موافقت گروه ۵+۱ برای مذاکره در ۱۴آذر از اهمیت قابل ملاحظه‌ای برخوردار بود. پس از صدور قطعنامه اخیر شورای امنیت عملا مذاکرات کشورمان و گروه ۱+۵ متوقف شده بود که با از سر گیری آن از تنش‌های سیاسی کاسته می‌شود. در همین حال در مسائل اقتصادی نوسان‌های شدید بازار جهانی در عصر روز جمعه همچنان تخمین از روند آتی قیمت‌ها را دشوار کرده است، به همین دلیل اکثر نمادهای وابسته به بازار جهانی دیروز با احتیاط مورد معامله قرار گرفتند.

در بازار دیروز عرضه اولیه پالایشگاه تبریز در گروه تصفیه نفت سبب شد تا به‌رغم نگرانی اولیه کارشناسان در مورد قیمت‌گذاری این سهم، عرضه در نرخ‌های یک هزار و ۴۰۲ ریال صورت گیرد که این امر به‌رغم ورود تامین اجتماعی و صندوق نفت برای جمع‌آوری این عرضه، در نهایت بیش از ۸/۷ میلیون سهام بدون خریدار باقی ماند. کارشناسان بازار معتقدند به‌رغم ارزش بازار ۲۷۲ میلیارد تومانی این شرکت که در مقایسه با شرکت‌های مشابه قابل‌توجه است، اما حاشیه سود یک درصدی این شرکت که به سرعت می‌تواند جای خود را به زیان دهد، نگرانی جدی را ایجاد کرده است.

از سویی قدیمی بودن این شرکت و نامشخص بودن روابط مالی میان پخش و پالایش با پالایشگاه‌ها و نبود سهامداران حامی، سبب شد تا بازار از کنار این عرضه بگذرد تا سازمان خصوصی امروز مجدد باقی مانده سهام را عرضه کند.

در همین حال عدم استقبال از پالایشگاه تبریز سبب افت قیمتی پالایشگاه اصفهان نیز شد.

در گروه بانکی اقدام عجیب یک سهامدار در قرار دادن ۷ میلیون سهم بانک سینا در صف فروش دیروز نظم معاملات گروه بانکی را به‌هم ریخت. این سهامدار این میزان سهام را براساس حکم دادگاه و به ازای طلب دریافت کرده بود. به‌رغم جمع‌آوری صف فروش سهم بانک سینا، دیروز بازار تا ساعت پایانی در گیر این مساله بود. در گروه مالی امروز سهام بیمه پارسیان عرضه خواهد شد.

در گروه بانکی دیروز مدیرعامل بانک ملت به برخی از نگرانی‌ها در مورد تصمیم دولت برای تهاتر بدهی دولت به بانک‌ها در مقابل وصول اقساط وام‌های پرداختی از محل صندوق ارزی پاسخ داد. علی دیواندری اظهار کرد: بدهی دولت به بانک ملت ۱۲۰۰ میلیارد تومان است که از محل طلب دولت بابت وام‌های حساب ذخیره ارزی که بانک ملت به عنوان بانک عامل پرداخته و حالا وصول می‌کند، تهاتر می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا امکان افزایش معوقات به دلیل وصول نشدن وام‌های حساب ذخیره ارزی در بانک ملت وجود دارد یا خیر؟ گفت: خیر. رقم تسهیلات ذخیره ارزی که بانک ملت پرداخت کرده است، بسیار بیشتر از این بدهی است و ما وصولی این تسهیلات را با بدهی دولت تهاترمی‌کنیم.

به گفته او بانک ملت به عنوان بانک عامل حدود چهار میلیارد دلار تسهیلات از حساب ذخیره ارزی پرداخت کرده بود که رقم ۱۲۰۰ میلیارد تومان که بدهی دولت است را وصول کرده است.

در گروه پتروشیمی دیروز صف‌های خرید دو پتروشیمی شیراز و فن‌آوران عرضه شد که هر دو شرکت شاهد تلاش خریداران برای تشکیل صف‌های خرید مجدد بودند.

در گروه خودرویی دیروز رقابت بر سر بلوک ایران خودرو تا رقم دو هزار و ۸۴۶ ریال ادامه داشت.

در گروه تجهیزات مصاحبه مدیرعامل صدرا دیروز باعث شد تا این نماد با عرضه‌هایی مواجه شود.

در مجموع بازار دیروز بازار متعادلی بود که در آن شاخص ۸/۱ واحد افت کرد و به ۱۸ هزار و ۱۱۱ واحد رسید. ارزش معاملات نیز با توجه به انتقال سهام پست بانک به سهام عدالت رشد کرد و از ۱۸۴ نمادی که دیروز به روی تابلو رفت، ۱۱۲ نماد با افت قیمت و ۶۷ نماد با رشد ارزش معامله شدند.