گروه بورس - بورس آتی دیروز شاهد معاملات پرحجمی به ارزش دو میلیارد و 76 میلیون و 828 هزار ریال بود.

در این معاملات که شامل خرید و فروش ۸۸ قرارداد از ۸ نماد بود، معامله‌گران در ۲۲ دفعه اقدام به دادوستد کردند تا بورس آتی روز پرکاری را برای نمادهای مختلف رقم بزند. برآورد کارشناسان از روند معاملات بورس آتی حاکی از حضور خریداران جدید در این بازار است. خریدارانی که با پیش بینی مثبت از روند آتی تمایل به حضور در قراردادهای آتی یافته‌اند، از یک سو و خریدارانی که قراردادهای خود را در قیمت‌های مناسب فروخته بودند، از سوی دیگر توانستند ظرف چند روز گذشته با قیمت‌های پایین‌تر دوباره بخرند. این در حالی است که موج منفی در بورس نقدی به حضور پرتعداد معامله‌گران در بورس آتی دامن زده است.
با این وجود، «وغدیر» دی‌ماه تنها نماد معامله شده دیروز بود که بدون تغییر قیمت به کار خود پایان داد. معامله دو قرارداد از این نماد قیمت تسویه این نماد را همچنان در 3280 ریال تثبیت کرد. از سوی دیگر «فملی» و «وپارس» دی‌ماه نیز دیگر نمادهای معامله‌شده دیروز بودند که به ترتیب 86 و 56 ریال کاهش قیمت داشتند.
همچنین معاملات نمادهای «وکار»، «وغدیر»، «وپارس»، «فولاد» و «فملی» آبان‌ماه نیز به ترتیب به کاهش قیمتی ۱۳۰، ۱۲۱، ۱۱۳، ۱۱۰ و ۳۵۸ ریالی در این قراردادها موجب شد.
افزایش انگیزه معامله‌گران
در همین حال دبیر کار گروه بازار معاملات آتی با اشاره به رونق معاملات آتی خاطرنشان کرد: خریداران و فروشندگان با توجه به شرایط کنونی انگیزه زیادی برای کسب سود در بازار آتی دارند. بر این اساس که خریداران با توجه به کاهش قیمت‌ها و پیش‌بینی مثبت از آینده قیمت‌ها را برای خرید جذاب می‌دانند.
همچنین فروشندگان نیز که در بازار کاهشی سود مناسبی را شناسایی می‌کنند، با هجوم خریداران توانستند معاملات خوبی داشته باشند. تاج‌آبادی افزود: در بازار آتی فرصت سود هم در بازار مثبت و هم در بازار منفی برای کسب سود وجود دارد، اما در بازار نقدی فقط وقتی سود کسب خواهیم کرد که سهم را داشته باشیم و از فروش آن در قیمت بالاتر سود حاصل می‌شود. به این ترتیب بورس آتی امکان جدیدی است که علاوه‌بر سود در اخذ موقعیت خرید، می‌توان با اخذ موقعیت فروش نیز سود کسب کرد. تاج‌آبادی تاکید کرد: بر این اساس اگر پیش‌بینی روند آتی بازار منفی است، معامله‌گران با اتخاذ تعهد فروش در آینده به سود می‌رسند.