ایسنا - عضو هیات‌مدیره سازمان بورس از اعطای مجوز انتشار «صکوک» در بازار سرمایه تا پایان امسال خبر داد. «سیدعلی حسینی» از ارائه یک درخواست برای استفاده از ابزار صکوک در بازار سرمایه خبر داد و گفت: پس از تصویب مقررات صکوک، در حال حاضر یک درخواست از سوی بخش خصوصی برای به کارگیری این ابزار به سازمان بورس ارائه شده که در حال بررسی است.

وی از ذکر جزئیات شرکت درخواست‌کننده خودداری کرد و افزود: برای ارائه مجوز لازم برای عملیاتی کردن این ابزار، باید ارکان انعقاد قرارداد، بررسی شده و طرح توجیهی ارائه شود ضمن اینکه باید شرکت‌های واسط نیز راه‌اندازی شود که مقررات آن در شورای بورس تصویب شده و در حال انجام است.

وی با بیان اینکه معرفی ارکان و انعقاد قرارداد برای به کارگیری صکوک باید انجام شود، اظهار امیدواری کرد: تا پایان سال مجوز انتشار صکوک در بازار سرمایه صادر شود.

بعد از تدوین دستورالعمل‌ و تعیین نحوه کارکرد نهاد واسط، دستورالعمل و آیین‌نامه ابزار جدید صکوک در شهریور ماه جاری به تصویب شورای عالی بورس رسید و از این پس اوراق صکوک اجاره در کنار اوراق مشارکت برای تامین‌ مالی شرکت‌ها مورد استفاده

قرار می‌گیرد.

صکوک به عنوان اوراق بهادار با پشتوانه مالی تعریف می‌شود که باید خود دارای ارزش باشد و نمی‌تواند براساس فعالیت‌های سفته بازی و سوداگرانه و در واقع فعالیت‌هایی که بدون خلق ارزش و کار صورت می‌گیرند، سودآوری داشته باشد. اوراق بهادار صکوک منابع مالی را با پشتوانه ترازنامه و دارایی‌های فیزیکی شرکت‌های خاص جذب می‌کنند. در این میان یکی از مهم‌ترین انواع صکوک، «صکوک اجاره» است. صکوک اجاره در حقیقت اوراق بهاداری است که دارنده آن به‌صورت مشاع، مالک بخشی از دارایی است که منافع آن بر اساس قرارداد اجاره به مصرف‌کننده یا بانی واگذار شده است.