گروه بورس - معاملات روز گذشته بورس آتی به ذوب صف‌های خرید منجر شد. همزمان با افت 295 واحدی شاخص در معاملات دیروز بورس، معاملات آتی نیز شاهد معامله 50 قرارداد و کاهش قیمتی 4 نماد بود.

به اعتقاد فعالان بازار، معامله‌گران آربیتراژکار دیروز با شناسایی سود قابل‌توجه توانستند در قیمت‌های مناسب قراردادهای موردنظر خود را به فروش رسانند. از سوی دیگر خریداران با پیش‌بینی افزایش قیمت‌ها اقدام به خرید قراردادهای پرتعداد در دو نماد بانکی کردند.
در این باره معامله‌گر بازار آتی کارگزاری نهایت‌ نگر با اشاره به اینکه دید مثبت بلندمدت همچنان در گروه بانکی وجود دارد، افزود: هر چند اوضاع سهام در بازار دیروز نامناسب بود، اما پیش‌بینی آینده مناسب در گروه بانکی موجب شد تا خریداران و فروشندگان در قیمت‌های موردنظر اقدام به خرید و فروش 33 قرارداد آتی «وکار» و «وپارس» کنند.
نسیم علاسوندیان اظهار کرد: معاملات بازار آتی براساس دو دیدگاه متفاوت شکل‌ می‌گیرد؛ بنابراین خریداران با انتظار برای افزایش قیمت در آینده و فروشندگان با دید کاهش قیمت‌ها معاملات را صورت می‌دهند. به این ترتیب در بازار دیروز می‌توان گفت خریداران با انتظار کسب سود در آینده قراردادهای بانکی را معامله کردند. این در حالی است که نماد «فملی» تحت‌تاثیر معاملات نقد، روزی کاملا منفی را با ۳۸۷ ریال کاهش قیمت تجربه کرد.
به اعتقاد این معامله‌گر بورس آتی، این بازار در حال حاضر نیازمند ورود مشتریان جدید است تا از یک سو معاملات را شفاف‌تر کند و از سوی دیگر بر رونق معاملات آتی بیفزاید.
ذوب صف‌های خرید
معامله 50 قرارداد در بورس آتی موجب شد صف‌های خرید در بسیاری از نمادهای بورس آتی حذف شود. بر این اساس، روز گذشته فولاد آبان با 10 تقاضای خرید، «ومعادن» اسفند با 15 تقاضای خرید و «کچاد» اسفند با 10 تقاضای خرید تنها نمادهای پرتقاضای بازار بودند. این در حالی است که تمام نمادهای معامله‌شده کاهش قیمت تسویه را شاهد بودند. قیمت تسویه «وکار» دی‌ماه با 48 ریال کاهش به 4200 ریال رسید.
«وکار» آبان نیز شاهد ۱۰۸ ریال کاهش قیمت بود که قیمت تسویه این نماد را در ۴۲۳۰ ریال تعیین کرد. همچنین قیمت تسویه «وپارس» و «فملی» آبان‌ماه نیز به ترتیب ۲۹۰۰ و ۹۳۳۹ ریال محاسبه شد.