گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد عرضه‌های سنگینی بود که اکثر صف‌های خرید بازار را در هم شکست. در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که رشد قیمت‌ها در هفته‌های اخیر سبب افزایش انگیزه‌ برای عرضه‌های معامله‌گران شده است. در همین حال با توجه به پایان سال مالی برخی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های کارگزاری، بازار با تلاش‌ برای شناسایی سود و کاهش خریدهای اعتباری نیز مواجه است که انتظار می‌رود در چند روز آینده این روند افزایش یابد.

در همین حال معامله‌گران با توجه به رشد اخیر قیمت‌ها در انتظار گزارش‌های ۶ماهه شرکت‌ها نیز هستند که این گزارش‌ها می‌تواند پتانسیل رشد یا کاهش قیمت شرکت‌ها را به همراه داشته باشد.

در بازار دیروز در گروه فلزی، بازار جهانی در بازگشایی شاهد رشد قیمت‌ها بودند که اوج این رشد در دو فلز مس و روی رقم خورد، جایی که فلز مس به مرز ۷هزار و ۵۰۰دلار رسید و فلز روی نیز به مرز ۲هزار و ۲۰۰دلار نزدیک شد. در همین حال اما وضعیت بیلت همچنان در بازارهای جهانی متلاطم است. با وجود این رشد در داخل، اما شایعات مطرح شده در مورد احتمال بازگشت فولاد به سبد حمایتی دیروز به تشکیل صف فروش برای نماد مبارکه منجر شد اما صف فروش مبارکه چندان پایدار نبود و در میانه بازار جمع‌آوری شد. در حال حاضر معامله‌گران در انتظار خبرهای رسمی در مورد وضعیت نهایی معاملات فولاد هستند امری که تا‌کنون با سکوت مسوولان وزارت صنایع و معادن و بورس کالا همراه شده است. برای اکثر معامله‌گران احتمال بازگشت فولاد به سبد حمایتی یادآور سال‌های خاکستری صنعت سیمان است که با قرار گرفتن سیمان در سبد حمایتی، سهامداران شرکت‌های سیمانی آسیب سنگینی را متحمل شدند.

در بازار دیروز در گروه تجهیزات نماد صدرا پس از فراز و نشیب بسیار و هفته‌ها توقف با تکرار سود ۱۶ریالی به تابلو بازگشت که پس از جهش قیمت اولیه با صف فروش همراه شد. در حال حاضر سوالی که برای اکثر کارشناسان رخ داده است این است که آیا واگذاری قرارداد‌های پارس جنوبی به صورت عملی تاثیری را بر شرکت‌های تجهیزاتی در‌گیر در این قراردادها خواهد داشت یا خیر؟ در حال حاضر با توجه به عدم پیش‌بینی تغییر در سود صدرا و دیگر شرکت‌های درگیر در این قراردادها، وضعیت پروژه‌های پارس جنوبی با پرسشی عمده مواجه است. بازگشایی صدرا دیروز فشار عرضه‌ها در نمادهای تجهیزاتی را به همراه آورد.

در بازار دیروز در گروه بانکی نماد بانک پارسیان به تعادل رسید. پارسیان که بازدهی مناسبی را در هفته‌های جاری رقم زده است در انتظار عرضه اولیه شرکت تجارت الکترونیک پارسیان است. تجارت الکترونیک پارسیان عصر روز یکشنبه اطلاعیه عملکرد سه ماهه خود را منتشر کرد. در گروه خودرویی معامله‌گران دیروز شاهد انتقال دومین بلوک سایپا از گروه بهمن به مجموعه سایپا بودند که این معامله در نرخ پایه انجام شد. در همین حال با افزایش مالکیت سرمایه‌گذاری سایپا در سرمایه‌گذاری رنا برخی خبرهای اولیه از احتمال واگذاری بخشی دیگر از سهام رنا به سایپا خبر می‌دهد. در صورت انجام این کار، «ورنا» می‌تواند به دومین شرکت سرمایه‌گذاری بورسی مجموعه سایپا تبدیل شود. در همین حال با توجه به انتقال سهام سایپا از گروه بهمن انتظار می‌رود سرمایه‌گذاری ملی نیز در چند روز آینده انتقال سهام خود را در سایپا آگهی کند. در همین حال در نماد سایپا، تولید زانتیا در انتهای شهریور ماه متوقف خواهد شد. به گفته معاون مهندسی و کیفیت شرکت سایپا، زانتیا دیگر در کشور فرانسه تولید نمی‌شود و از این رو در تامین قطعات این خودرو با مشکلات جدی مواجهیم.

شفیعی اضافه کرد:‌ با سیتروئن و کیا موتورز برای تولید دو خودرو در ایران به توافق رسیده‌ایم. در همین حال کارشناسان بازار با دقت روند تولیدات جدید شرکت سایپا را دنبال می‌کنند. به‌رغم افتتاح سایپا کاشان و مباحث مطرح شده در مورد تولید خودروهای جدید، از ابتدای سال جاری تاکنون تولید عمده‌ای در مدل‌های تازه صورت نگرفته است و با توقف تولید زانتیا انتظار نمی‌رود در کوتاه‌مدت خودرویی جایگزین این مدل شود. در نماد مخابرات معامله‌گران همچنان کشمکش مدیران مخابرات و مسوولان وزارت ارتباطات را شاهد هستند. خبرهای متناقض و متضاد فراوانی در چند روز اخیر در مورد شرکت مخابرات منتشر شده است که تصمیم‌گیری سهامداران را با مشکل مواجه کرده است. در آخرین اظهار نظر نایب رییس هیات مدیره مخابرات در واکنش به اخباری مبنی بر رد پیشنهاد تغییر تعرفه‌های تلفن ثابت در کمیسیون تنظیم مقررات نیز به مهر گفت: با شنیدن این خبر تاسف خوردم چرا که طبق مصوبه ارجاع شده به شرکت مخابرات ایران، کمیسیون تنظیم مقررات نه تنها این پیشنهاد را رد نکرده بلکه دستور بررسی مجدد آن را داده است اما اینکه در رسانه‌ها اعلام می‌شود که این پیشنهاد رد شده، جای تاسف و سوال دارد. سید هاشمی گفت: در متن مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات آمده است که کمیسیون پس از استماع گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در خصوص درخواست شرکت مخابرات ایران مبنی بر افزایش تعرفه تلفن ثابت با کافی ندانستن توجیهات مقرر کرد که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بررسی‌های لازم را درباره دلایل توجیهی تغییر قیمت، آثار و پیامدهای اقتصادی و همچنین محدودیت‌های قانونی آن را مجددا بررسی و نتیجه را برای تصمیم‌گیری قطعی به کمیسیون گزارش کند.

سید‌هاشمی با تاکید بر اینکه قیمت تمام شده خدمات مخابرات خصوصی براساس قانون خصوصی سازی و اصلاح برنامه چهارم توسعه باید محاسبه شود، خاطرنشان کرد: چنانچه دولت صلاح در این دید که این قیمت‌ها اعمال نشود باید براساس ماده ۹۰ قانون اصل۴۴ و اصلاح برنامه چهارم توسعه، مابه‌التفاوت آن را به مخابرات پرداخت کند.