موج - رییس اداره نظارت بر ناشران بورسی تاکید کرد:‌ اطلاعیه‌های شفاف‌سازی شرکت‌ها، تنها برای سهامداران جنبه هشدار دارد. امیر حمزه مالمیر در خصوص اطلاعیه‌های شفاف‌سازی شرکت‌ها که طی روزهای اخیر به صورت مرتب منتشر می‌شود، اظهار داشت: هدف این است که برخی از نمادهایی که از افزایش قیمت برخوردار شده‌اند در صورت وجود اطلاعات افشا نشده‌ای از سوی آنها، این اطلاعات به بازار انعکاس یابد.

وی با بیان اینکه از شرکت‌ها می‌خواهیم که اگر اطلاعات افشا نشده‌ای دارند آن را به سازمان بورس اعلام کنند، ادامه داد:

درغیر این صورت همان اطلاعاتی را که بر اساس عملکرد دوره سه ماهه به بازار اعلام شده بود، دوباره اعلام کنند. رییس اداره نظارت بر ناشران بورسی همچنین به شرکت‌هایی که از سال مالی متفاوتی غیر از سال مالی منتهی به اسفندماه برخوردارند نیز اشاره کرد که باید هر گونه تغییر یا عدم تغییر اطلاعات خود را به بازار اعلام کنند.وی تصریح کرد: در مورد سهام شرکت‌هایی که به‌رغم تعدیل پیش‌بینی سود و تغییر اطلاعات آنها، با افزایش تقاضای خرید مواجهند، این اطلاع رسانی تنها جنبه هشدار برای سهامداران دارد. وی اضافه کرد: در صورتی که افزایش قیمت سهام شرکت‌ها از دلایل دیگری برخوردار باشد از سوی واحدهای دیگر سازمان بورس و اوراق بهادار بررسی می‌شود.

به گفته مالمیر، در صورت اعلام نشدن اطلاعات وتغییرات با اهمیت ازسوی شرکت‌ها یا تایید نشدن اطلاعات قبلی و وجود شایعاتی در بازار مبنی بر وقوع اتفاق خاص در شرکت مانند تعدیل پیش‌بینی سود یا اطلاعاتی دیگر، سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر براساس قوانین و مقررات با آنها برخورد خواهد کرد.

وی با اشاره به جنبه انضباطی این برخوردها ادامه داد: در صورت بروز تخلف از سوی شرکت‌ها، برخوردهای سازمان بورس از تذکر آغاز می‌شود تا اخطار. برخی از تخلف‌ها نیز بحث مجرمانه می‌یابد که طبق فصل ششم بازار سرمایه باید در دادگاه مطرح تا حکم دادگاه در مورد آنها اعمال شود.

رییس اداره نظارت بر ناشران بورسی سازمان بورس با بیان اینکه نظارت بر اطلاعات ناشران بورسی به طور همزمان از سوی سازمان و شرکت بورس اعمال می‌شود، یادآورشد: در برخی مواقع هیچ خبر خاصی در شرکت وجود ندارد؛ اما فشار بازار و تقاضا به دلایل خاصی افزایش قیمت سهم را در پی دارد.