شروع طوفانی هفته

گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شروع طوفانی را در ابتدای هفته رقم زد و با ثبت ۱۶۷واحد رشد شاخص به مرز ۱۷هزار و ۴۰۱واحد رسید. در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که در صحنه اقتصاد جهانی رشد بازار مواد خام در آخرین ساعات روز جمعه سبب شد تا معامله‌گران با آرامش از این ناحیه فعالیت خود را شروع کنند. در آخرین ساعات روز جمعه بهای فلزمس توانست به مرز ۷۴۰۰دلار در هر تن نیز دست یابد.

در شروع بازار دیروز معامله‌گران در ابتدای وقت معاملاتی شاهد معاملات پر حجمی در سه گروه خودرویی، سرمایه‌گذاری و شیمیایی بودند که این معاملات برخورد سنگین عرضه و تقاضا را به همراه آورد.

در گروه خودرویی، دیروز نیز کار تجمیع سهام سایپا کدهای زیر مجموع گروه بهمن همچنان ادامه یافت و در مجموع بیش از یک‌درصد سهام سایپا جمع آوری شد. با توجه به معاملات هفته گذشته نزدیک به ۲درصد سهام سایپا هم اکنون از سوی کدهای با مالکیت کمتر از ۱۰۰درصد زیر مجموعه‌های گروه و سرمایه‌گذاری بهمن جمع آوری شده است که این امر زمان معامله عمده سایپا را نزدیک می‌کند. برخی خبرهای اولیه از انتهای هفته آینده به عنوان زمان نقل و انتقال سهام سایپا از گروه بهمن به شرکت سرمایه‌گذاری کارکنان سایپا یاد می‌کنند. در همین حال با توجه به فعالیت گروه سایپا و مساله واگذاری سهام بانک پاسارگاد این مجموعه دیروز زامیاد همچنان با صف خرید سنگین همراه بود و در نهایت پارس خودرو نیز توانست خود را به صف خرید برساند تا راه برای صف خرید خود سایپا نیز باز شود.

با این فعل و انفعالات گروه خودرویی دیروز شرایط مناسبی را تجربه کرد. در گروه سرمایه‌گذاری‌ها، دیروز ۱۱نماد شرایط صف خرید را تجربه کردند. سرمایه‌گذاری‌های بیمه و صنعت و معدن دیروز در این گروه با صف خرید فعالیت خود را شروع کردند. در این گروه مصاحبه مدیرعامل سرمایه‌گذاری بانک ملی در مورد واگذاری این شرکت این نماد را به صف خرید رساند. در همین حال سرمایه‌گذاری پتروشیمی نیز دیروز با توجه به اینکه بیشتر زیرمجموعه‌های این شرکت رشد قیمتی را آغاز کرده‌اند از صف فروش به صف خرید رسید تا نزدیک به ۲۹/۶ میلیون سهم این شرکت معامله شود. برخی از کارشناسان با توجه به نزدیکی پایان سال مالی برخی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری و همچنین سال خوبی که این شرکت‌ها در بازار سهام داشته و زمینه بازگشت ذخایر سال‌های گذشته آنها را فراهم کرده است تحولات گروه سرمایه‌گذاری را جالب توجه ارزیابی می‌کنند.

در گروه مالی، دیروز بانک پارسیان با توجه به اعلام برگزاری جلسه هیات مدیره برای تصمیم‌گیری در مورد افزایش سرمایه با صف خرید همراه شد. در این گروه بیشتر نمادها با معاملات مناسبی همراه بودند.

در نماد مخابرات، این شرکت به دنبال خبرهای تازه ای که در مورد آن منتشر شده است تا نزدیک‌های ‌درصد مثبت نیز حرکت کرد که البته نتوانست به صف خرید برسد. این حرکت مخابرات دیروز بانک سینا را نیز به صف خرید کشاند.

در گروه پیمانکاری، بیشتر نمادها معاملات ضعیفی را شاهد بودند. در این میان شایعاتی در مورد تغییر سقف برخی از قرارداد‌های واگذار شده پارس جنوبی نیز در بازار وجود دارد که حکایت از افزایش سقف قرارداد برخی از شرکت‌ها دارد.

در گروه دارویی، جو مثبت این گروه همچنان در بیشتر نمادها ادامه دارد؛ هر چند که با توقف عرضه‌های سازمان تامین اجتماعی عملا صف‌های این گروه بدون تحرک باقی مانده‌اند.

در گروه پالایش نفت نیز پالایشگاه بندرعباس برخی از صورت‌های مالی جدید خود را دیروز منتشر کرد که می‌تواند نشانه ای از احتمال عرضه این شرکت در بورس باشد.

در گروه برقی، موتوژن بازگشتی با جهش ۹/۹درصدی قیمت داشت. دیروز شاهد نیز با تشکیل صف خرید یک میلیونی و رشد ۵درصدی قیمت به تابلو بازگشت.

در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ۳/۹۴میلیارد تومان سهام معامله شد که البته بخشی از آن معادل ۷/۳۵ درصد مربوط به سهام سایپا و ۷درصد آن را معامله ۵/۱۰درصد سهام سیمان کارون در قیمت پایه ۳هزار و ۲۵۶ریال بود که این بلوک را سیمان شرق عرضه کرد. از مجموع ۲۴۳نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند ۱۸۴نماد توانستند با رشد قیمت به کار خود پایان دهند.