سهیل روشن - با توجه به اهمیت شاخص‌های جهانی در تصمیم‌گیری فعالان اقتصادی در سطح جهان و تاثیر مستقیم آن بر قیمت نفت، طلا، فلزات و سایر مواد خام و اثرپذیری سهام مرتبط با آن در بورس تهران مانند‌گروه پتروشیمی، فلزات و معدنی، بر آن هستیم تا با تحلیل شاخص‌های مطرح در اقتصاد جهان شناخت بهتری نسبت به شرایط موجود پیدا کنیم.

بر این اساس به تحلیل شاخص داوجونز می‌پردازیم. شاخص میانگین صنعتی داوجونز (Dow Jones Industrial Average) شامل ۳۰ شرکت بزرگ و مهم در بورس نیویورک به‌عنوان بزرگ‌ترین بورس از نظر میزان معاملات و حجم سرمایه در جهان است. این شاخص با شروع بحران اقتصادی در دنیا، از محدوده ۱۳۳۶۴ واحد تا محدوده ۶۴۶۰ واحد کاهش را پشت سر گذاشته است. در پی افت بلندمدت شاخص، مجموعه نوسانات صعودی اخیر در جهت تصحیح بخشی از افت شاخص در جریان است. براساس تئوری امواج الیوت این طور به نظر می‌رسد که شاخص در موج دوم الیوت در بازه هفتگی است. بنابراین احتمال افت شاخص تا ۹۴۳۰ واحد در محدوده تصحیح ۲/۳۸‌درصد فیبوناچی میان مدت، ۹۰۹۳ واحد در محدوده تصحیح ۲/۳۸‌درصد فیبوناچی بلندمدت و ۸۸۵۹ واحد در محدوده تصحیح ۵۰‌درصد فیبوناچی میان مدت وجود دارد.
در اسیلاتور Macd‌ در بازه روزانه واگرایی مثبت به نشانه احتمال حمایت از شاخص در کوتاه‌مدت دیده می‌شود؛ اما همین اسیلاتور در بازه هفتگی روند را همچنان نزولی اعلام می‌کند. با این حال باید منتظر تشکیل پیووت کف و شروع موج صعودی بود.
Soheyl.Roshan@yahoo.com