گروه بورس- مجید اسکندری: مدیران ۱۱ شرکت کارگزاری بورس اوراق بهادار و کالا برای احراز سه کرسی کانون کارگزاران بورس نامزد شدند. به دلیل اتمام مهلت عضویت سه عضو شورای کانون کارگزاران بورس (طبق ماده ۳۷ اساسنامه) شامل شرکت‌های کارگزاری سهم اندیش، کاسپین مهر ایرانیان و مفید، در جریان برگزاری مجمع سالانه این کانون در۳۰ تیرماه برای انتخاب سه عضو جدید کانون انتخاباتی برگزار خواهد شد.

بر این اساس، ۱۱شرکت کارگزاری بورس اوراق بهادار و کالا نامزد عضویت در شورای کانون شده‌اند و نامزدی شرکت‌های کارگزاری رشد پایدار و مفید مشروط به تصویب اساسنامه جدید کانون شده است که در صورت ثبت نشدن اساسنامه جدید کانون توسط سازمان، کارگزاری‌های یاد شده از فهرست نامزدهای عضویت در شورای کانون کارگزاری حذف خواهند شد.

مدیران شرکت‌های کارگزاری رضوی، بورس ابراز، بهمن، بانک کشاورزی، خوشه چین، سی ولکس کالا، راهنمای سرمایه‌گذاران، کاسپین مهر ایرانیان، پارس ایده بنیان، تامین سرمایه نوین و کارگزاری مفید ۱۱ نامزد تصدی‌گری سه کرسی شورای عالی کانون شده و برنامه‌های خود را اعلام کرده‌اند.

دبیر کل فعلی کانون کارگزاران در این زمینه به خبرنگار دنیای اقتصاد گفت: در حال حاضر آقایان مهری، رضوی و نعمتی به نمایندگی از شرکت‌های کارگزاری مفید، سهم‌اندیش و کاسپین مهر ایرانیان اعضای شورای کانون کارگزاران هستند. حسین خزلی خرازی افزود: دوره کانون دو ساله است؛ اما در اساسنامه کانون ترتیبی اتخاذ شده که در سال اول تاسیس کانون، چهار عضو شورای آن به صورت اختیاری کناره‌گیری می‌کنند و در سال دوم سه عضو بعدی این کار را انجام می‌دهند.

بنابراین کانون هر سال انتخابات دارد، یک سال برای چهار عضو و یک سال برای سه عضو و بر خلاف شرکت‌های دیگر است که عضویت هر هفت عضو آن در پایان دو سال تمام می‌شود.

وی توضیح داد: این رویه برای تداوم بحث‌های مطرح شده در هر دوره است.

خزلی درباره نحوه تعیین دبیر کل کانون کارگزاران گفت: دبیر کل توسط شورای کانون انتخاب می‌شود و باید لزوما از بیرون از شورا و به صورت تمام وقت باشد.

دبیر کل کانون کارگزاران درباره اقدامات انجام شده در دوره تصدی خود گفت: در این دوره کارگروه‌های متعددی برای انتقال نظرات اعضا به مراجع ذی‌صلاح تشکیل شد که برخی در ماه‌های گذشته انجام شد و برخی نیز ادامه دارد.

وی افزود: همچنین برای ارتقای سطح علمی اعضا، دوره‌های آموزشی متعددی از دو ساعت تا یک هفته در داخل و خارج از کشور برگزار شده است.

خزلی در ادامه به دیگر اقدامات انجام شده در کانون اشاره کرد و گفت: کانون در یک سال گذشته در مراحل تهیه پیش‌نویس دستورالعمل‌هایی که سازمان بورس تهیه کرده، به صورت فعال شرکت داشته و نظرات رسمی خود را بر اساس نظرات اعضا به مرجع تصویب کننده ارسال کرده است.

وی سپس گفت: همچنین طی یک سال گذشته، کانون با فعال کردن واحد امور بین‌الملل به عضویت فدراسیون بورس‌های اروپایی و آسیایی (FEAS) درآمده است و اخبار، مقالات و گزارش‌های متعددی از تحولات بازارهای مالی به اطلاع اعضا رسانده شده است.

خزلی در ادامه به فعالیت کمیته سازش کانون اشاره کرد و گفت: در یک سال و نیم گذشته، فعالیت کمیته سازش کانون که بر اساس ماده ۳۶‌ قانون بازار اوراق بهادار تشکیل شده بود، افزایش یافت و کلیه اختلاف‌های اعضا ابتدا در این کمیته بررسی می‌شود که بیش از ۹۵‌درصد آنها به سازش منجر شده و پنج‌درصد نیز به هیات داوری سازمان ارجاع شده است.

دبیر کل کانون سپس گفت: اقداماتی به منظور پشتیبانی و رفاه صنعت کارگزاری انجام شده که از آن جمله می‌توان به طراحی انواع بیمه‌ها و دریافت ایزو توسط شرکت‌های کارگزاری اشاره کرد.

خزلی تاسیس واحدهای مشاوره و معاضدت حقوقی و واحد مشاوره مالیاتی برای اعضا را از دیگر فعالیت‌های انجام شده کانون عنوان کرد و افزود: کلیه پرونده‌هایی که نیاز به مشاوره حقوقی در دستگاه قضایی دارند، به واحد یاد شده ارجاع می‌شود.

وی درباره تعداد اعضای کانون گفت: در حال حاضر کانون کارگزاران دارای ۱۰۹ عضو است که ۵۳‌عضو آن کارگزارانی هستند که به صورت مشترک کار اوراق، کالا، کشاورزی و اوراق آتی را انجام می‌دهند.

این کارگزاران بالغ بر ۵۸۰ ایستگاه و شعبه کاری و بیش از ۱۹۰۰ پرسنل دارند که به عضویت وابسته کانون درمی‌آیند.