ادامه رقابت سایپا
گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام امروز سومین هفته رقابت بر سر بلوک سایپا را شاهد خواهد بود، رقابتی که فضای کلی بازار را متاثر کرده است.

در بازار سهام معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را از سر خواهند ‌گرفت که برآیندی از تحولات کلان بر شکل‌گیری روند آتی بازار موثر خواهد بود.
در مهم‌ترین موضوع موثر بربازار تداوم رقابت بر سر بلوک 18درصدی سایپا و همچنین نامشخص بودن تکلیف بلوک 18درصد ایران خودرو موضوعی است که پیش روی معامله‌گران قرار دارد. در حالی که هفته گذشته رشد قیمت سریع بلوک ایران خودرو و افزایش 40‌میلیاردی ارزش این بلوک نسبت به قیمت پایه سبب شد تا برخی از رقبا به ائتلاف رو بیاورند، اما نامشخص بودن نتایج این ائتلاف و انتشار شایعاتی در مورد عدم تمایل خریدار نهایی این بلوک به مشارکت دادن دیگران، سبب شد تا رخداد رفتاری مشابه در مورد بلوک سایپا محقق نشود و رقبا به سوی ائتلاف رو نیاورند. این امر سبب شده است بازار حالتی از انتظار را شاهد باشد. در حال حاضر درگیری سه ‌گروه مهم بازار در این معامله شامل مجموعه خودروسازها، کنسرسیوم بهمن و سرمایه‌گذاری و مجموعه تامین اجتماعی سبب شده است تا در سایه رقابت نزدیک بر سر این بلوک‌ها شرایط رکودی بر بقیه بازار حاکم باشد. در همین حال به دلیل اهمیت برنده این رقابت برای بازار، معامله‌گران در جوی از انتظار برای مشخص شدن برنده نیز هستند، چرا که برای هر یک از رقبا این برد می‌تواند تاثیرات متفاوتی را داشته باشد.
در کنار بحث معاملات عمده ایران خودرو و سایپا، کارشناسان به دنبال تحلیل شرایط ضعیف دو ماه اخیر بازار سرمایه، برخی از دلایل را مطرح می‌کنند که البته در کنار دلایل سنتی نظیر فرارسیدن فصل مجامع، خروج سنگین نقدینگی در بازار در صدر این دلایل قرار دارد. از منظر این ‌گروه از کارشناسان فروش‌های گسترده برخی از صندوق‌ها و نهادهای دارای وظایف خدماتی که سهام دولتی را به جای مطالبات اعضا خود دریافت کرده‌اند در خلال دوماهه اخیر در کنار فروش‌های دولتی و خروج نقدینگی از سوی سازمان خصوصی‌سازی سبب شده است بازار با کمبود نسبی نقدینگی مواجه شود. برخی صندوق‌ها همانند فرهنگیان در خلال دو ماهه اخیر فروش‌های سنگینی را در نمادهای مورد توجه بازار نظیر فولاد، مس و بانک ملت صورت داده است. این فروش‌ها اگر چه سهام ارزنده‌ای را در اختیار خریداران قرار داده‌اند. این عرضه‌ها در کوتاه‌مدت تعادل نقدینگی بازار را برهم می‌زند. این شرایط با توجه به میزان سنگینی از سهام در حال واگذاری به طلبکاران از دولت سبب می‌شود تا بازار همچنان در شرایط ضعیفی باقی بماند مگر آنکه ورود نقدینگی از محل تقسیم نقدی شرکت‌ها یا جریان نقدینگی از منابع دیگر به بازار کمک کند.
معامله‌گران همچنین در حوزه اقتصادی شاهد تقویت مسایل مربوط به اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها هستند. در شرایطی که میزان تعهدات و همچنین مطالبات از دولت به شدت در حال افزایش است به نظر می‌رسد تنها راه تعادل بخشی به این میزان مطالبات، افزایش پر حاشیه بهای حامل‌های انرژی خواهد بود که این امر به معنای تغییرات عمیق در اقتصاد کشور خواهد بود.
در سطح بین‌الملل نیز شرایط ابهام آلودی بر اقتصاد جهانی حاکم است که در این بخش در پی تضعیف شرایط اقتصاد چین مجددا بهای فلزات رنگین رو به کاهش گذاشت. در این حوزه بهای مس در حد ۶هزار و ۳۴۵دلار رقم خورده است. بهای سه فلز آلومینیوم روی و سرب نیز بدون تغییری جدی همچنان در حد ناامید‌کننده‌ای باقی مانده اند. بهای بیلت در حد ۴۱۵دلار در هر تن در بورس فلزات لندن رقم خورده است. شاخص بالتیک نیز در حد ۲هزار و ۳۵۱باقی مانده است.
در درون بازار سرمایه در هفته گذشته نخستین رونمایی از نرم‌افزار واسط خرید و فروش مستقیم سهام توسط یک شرکت کارگزاری تحول جدی به شمار می‌رود. این امر به معنای تغییرات جدی در نحوه خرید و فروش سهام و دسترسی معامله‌گران به هسته معاملات و کاهش نقش کارگزاران خواهد بود. هر چند که به نظر نمی رسد این سیستم در کوتاه مدت در اختیار شمار قابل ملاحظه‌ای از مشتریان قرار گیرد اما با دسترسی مستقیم معامله‌گران عمده و حقوقی به بازار، وضعیت مشتریان حقیقی البته بهتر خواهد شد.
در بازار چه خبر بود؟
بازار روز چهارشنبه شرایط متعادل و البته رو به رشدی را شاهد بود. معامله‌گران که از ابتدای هفته شاهد بازاری ضعیف بودند در روز سه شنبه با تقویت بازار مواجه شده و در روز چهارشنبه این شرایط بهتر شد. بازگشایی نماد پتروشیمی خارک و تحولات آن به همراه بهبود برخی از نمادهای عمده نظیر ‌گروه بهمن سبب شد بازار شرایط بهتری را تجربه کند.
در بازار روز چهارشنبه معامله‌گران در ‌گروه معدنی شاهد توقف نماد سرمایه‌گذاری معادن و فلزات بودند، به دنبال مجمع ملی مس که به تقسیم یک‌هزار و ۲۰۰ریال سود نقدی منجر شد، معادن و فلزات که مالکیت ۷درصد سهام این شرکت را دارد با تعدیل سود ۸۹ به میزان ۹۷ریال مواجه شد. در همین حال این تقسیم فوق‌العاده بر صورت‌های مالی شرکت‌های سرمایه‌گذاری نظیر سایپا، سرمایه‌گذاری ملی و برخی دیگر از شرکت‌های سرمایه‌گذاری که مالکیت سهام ملی مس را در اختیار دارند، موثر است.
در این ‌گروه البته مجمع گل‌گهر نیز توجه کارشناسان را به خود جلب کرد. تقسیم یک‌هزار و 450ریال به همراه 240درصد افزایش سرمایه شرایط این نماد را متاثر می‌کند. در ‌گروه فلزی آخرین روز پیش از توقف نماد فولاد مبارکه با فروش‌های گسترده مواجه شد و این نماد از رشد قبل از توقف نماد به دور ماند. در ‌گروه سیمانی اعلام پرداخت یارانه صادراتی به حمل‌و‌نقل دریایی سیمان سبب تقویت صادرات سیمان به خصوص از سوی برخی از واحدهای صنعتی که دسترسی به حمل‌و‌نقل دریایی دارند، خواهد شد. در ‌گروه شرکت‌های هلدینگی مجمع پتروشیمی زاگرس به تنفس خورد تا پس از قطعی شدن معامله بلوکی زاگرس، این مجمع برگزار شود. انتظار می‌رود این مجمع در بردارنده خبرهای مهمی باشد. در ‌گروه پیمانکاری معامله‌گران در آخر هفته شاهد انتشار گزارش پیش‌بینی سود شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران و اعلام پوشش 529ریالی این شرکت بودند. این شرکت در صورت عدم برخورد به معضل انباشت مطالبات از دولت می‌تواند شرایط مناسبی را در چند سال آتی تجربه کند. در ‌گروه بانکی نزدیک شدن به زمان برگزاری مجمع این شرکت‌ها باعث تقویت معاملات این سهام شده است. در مجموع بازار در روز چهارشنبه با رشد 7واحدی شاخص همراه شد که در نهایت به رشد 62واحدی شاخص در کل هفته منجر شد.