فارس- رییس اداره نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس با ارسال نامه‌ای به ۱۴ شرکت سرمایه‌گذاری حاضر در بورس گفت: طبق ماده ۲۹ قانون بازار اوراق بهادار از این پس اعضای هیات‌مدیره و مدیران عامل شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ‌ها تایید صلاحیت می‌شوند. ایوب باقرتبار اظهار داشت: شرکت‌های سرمایه‌گذاری و همچنین هلدینگ‌ها به عنوان بخشی از فعالان بازار سرمایه از طریق ارسال گزارش‌هایی همانند دیگر شرکت‌ها تحت نظارت بوده‌اند، اما اعضای هیات‌مدیره و مدیران این دسته از شرکت‌ها بدون نظارت و تایید صلاحیت سازمان بورس منصوب شده و فعالیت می‌کردند. وی ادامه داد: اما براساس ماده ۲۹ قانون بازار اوراق بهادار از این پس صلاحیت مدیران عامل و اعضای هیات‌مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری در مرحله اول و شرکت‌های هلدینگ در مرحله بعد از سوی سازمان بورس تایید خواهد شد.

این مقام مسوول ادامه داد: در این راستا ۳۱ خرداد‌ماه با ارسال نامه‌ای به ۱۴ شرکت سرمایه‌گذاری حاضر در بورس خواهان دریافت فرم‌های مشخصات مدیران و اعضای هیات‌مدیره شده‌ایم و بعد از دریافت این فرم‌ها، بررسی صلاحیت مدیران این دسته از شرکت‌ها آغاز می‌شود.

باقرتبار خاطرنشان کرد: با توجه به این رویه جدید ضمن افزایش دامنه نظارت سازمان بورس، سهامداران عمده شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ‌ها دقت بیشتری خواهند کرد.

وی در برابر این سوال که آیا این رویه برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری خارج از بورس اعمال خواهد شد؟ خاطرنشان کرد: برای آن دسته از شرکت‌هایی که هنوز وارد بازار سهام نشده‌اند در مرحله ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها نظارت لازم به عمل آمده و صلاحیت مدیران تایید خواهد شد.

مدیران کم اطلاع استانی

باقرتبار در رابطه با صلاحیت مدیران شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی گفت: بررسی صلاحیت مدیران این دسته از شرکت‌ها از سال گذشته آغاز شده، اما تاکنون افراد معرفی شده یا اطلاعات کمی در خصوص بازار سرمایه داشتند یا با این بازار هیچ آشنایی نداشتند. وی در خاتمه گفت: بر این اساس مدیران عامل و اعضای هیات‌مدیره ۳۰ شرکت سرمایه‌گذاری استانی نیز توسط سازمان بورس نظارت خواهند شد تا از این طریق هماهنگی بیشتری به وجود می‌آمد.

تصویب دستورالعمل اجرای آیین‌نامه سرمایه‌گذار خارجی

وی همچنین ضمن تشریح مزایای آیین نامه جدید سرمایه‌گذاری خارجی در بورسها و بازارهای خارج از بورس، از تصویب دستورالعمل اجرایی این آیین نامه در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش سنا، باقرتبار با اشاره به تهیه دستورالعمل اجرایی آیین‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی، گفت: به دنبال موارد محدود‌کننده در آیین‌نامه قبلی سرمایه‌گذاری خارجی، در تاریخ ۲۹ فروردین ماه سال جاری هیات دولت آیین‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی را ابلاغ کرد.

وی با اشاره به برخی محدودیت‌های آیین نامه قبلی ازجمله عدم امکان خارج کردن وجوه سرمایه‌گذاری شده در بورس تا سه سال و همچنین، سقف ۱۰‌درصدی مالکیت سهامداران خارجی در سهام شرکت‌های بورسی، گفت: این محدودیت‌ها موجب شد تا اصلاحیه‌ای در آیین‌نامه پیشین سرمایه‌گذاری خارجی ایجاد شود که در نهایت به آیین‌نامه جدید منجر شد.

وی گفت: در این آیین‌نامه چند دستورالعمل پیش‌بینی شده است که شامل تهیه فرم تقاضا از سازمان بورس و اوراق بهادار،‌ دستورالعمل ورود و خروج ارز و تعیین ضوابط خارجی منشا سرمایه است و باید در مراجع ذیربط ازجمله شورای عالی بورس و بانک مرکزی مورد بررسی و تصویب قرار گیرد.وی خاطرنشان کرد: به منظور اجرای سریعتر کار، سازمان بورس و اوراق بهادار پیش نویس اولیه را تهیه کرد و مقرر شد تا دستورالعمل اجرایی برای تصویب به شورای بورس ارسال شود.به گفته باقرتبار تلاش می‌شود تا مسایل محدود‌کننده برطرف شده و با دید بازتری به بحث عملیات بانکی نگاه شود.

مدیر اداره نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: از نظر سازمان بورس و اوراق بهادار مقدمات کار آماده است و منتظر تصویب دستورالعمل اجرایی آیین نامه سرمایه‌گذاری خارجی در مراجع ذیربط هستیم.

وی با اشاره به اینکه با تصویب این دستورالعمل، آیین نامه جدید عملا وارد فاز اجرایی می‌شود، گفت: البته سرمایه‌گذاران خارجی که از پیش در بازار حضور داشتند، همچنان در بورس فعال هستند و در حال حاضر نیز تقاضاهایی از طریق کارگزاران به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال شده و تلاش داریم تا این درخواست‌ها به زودی عملیاتی شود.

مدیر اداره نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: در صورت تصویب دستورالعمل، عملیات بانکی اشخاص دارای مجوز هم محدودیتی از بابت فعالیت‌های بانکی وجود ندارد و شخص سرمایه‌گذار می‌تواند عملیات بانکی را به صورت کامل انجام دهد.باقرتبار ابراز امیدوراری کرد که با دستورالعمل‌های جدید، سرمایه‌گذاران محدودیتی احساس نکنند و این آیین‌نامه کارگشای حضور سرمایه‌گذاران خارجی در بازار سرمایه ایران باشد.