تداوم رشد بازار - ۲۵ خرداد ۸۹

گروه بورس - همایون دارابی: بازار دادوستد سهام دیروز نیز با ثبت رشد ۷۷/۱۰۷واحدی شاخص به روند رشد خود ادامه داد. در بازار دیروز معامله‌گران در بازگشایی بازارهای جهانی تقویت بهای مواد خام به خصوص فلزات رنگین را شاهد بودند که اوج این تقویت به بازگشت بهای مس به مرز ۶هزار و ۵۰۰دلار بازمی‌گشت. در همین حال بهای نفت به مرز ۷۵دلار در هر بشکه بازگشت و ارزش برابری یورو در برابر دلار نیز به‌رغم تمامی پیش‌بینی‌های ناامیدکننده در مورد آینده حوزه یورو به ۲۲/۱رسید. در این شرایط معامله‌گران با ارزیابی شرایط آتی، برنامه‌های خود را تنظیم کردند که واکنش نشان دادن به معاملات عمده پیش روی بازار در الویت این واکنش‌ها قرار داشت.

در بازار دیروز معامله‌گران در گروه خودرویی شاهد بحث‌هایی در مورد معاملات بلوکی پیش‌روی بازار بودند در بازار سهام شایعات زیادی در مورد تمایل ایدرو برای مالکیت ضربدری شرکت‌های خودروسازی و انجام این معاملات با دریافت وام بانکی، منتشر شده است که این امر نگرانی از عدم رخداد یک رقابت واقعی را ایجاد کرده است. بروز این شایعات دیروز واکنش رییس شورای رقابت را برانگیخت. به گفته پژویان، طی نامه‌ای به بورس اعلام کرده‌ام هیچ یک از وابستگان به دو گروه ایران خودرو و سایپا نمی‌توانند خریدار بلوک‌های عرضه شده باشند، در این صورت مانع از قطعیت این معامله خواهم شد.

هر چند در حال حاضر توان قانونی شورای رقابت در ابطال یا ممانعت از قطعی شدن معاملات در هاله‌ای از ابهام قرار دارد اما به نظر می‌رسد این نظر می‌تواند تا حدودی بر جریان آتی این معاملات موثر باشد. در همین حال دیروز معامله‌گران با خبرهایی در مورد آمادگی کنسرسیومی از قطعه‌سازان برای خرید سهام خودروسازان نیز مواجه بودند.

در بازار دیروز گروه پیمانکاری نیز بسیار فعال ظاهر شد. پس از اعلام واگذاری فاز ۱۳ پارس جنوبی به ایدرو (کنسرسیومی مرکب از ماشین‌سازی اراک و مپنا) دیروز خبرهای تکمیلی از امضای قریب‌الوقوع قرارداد‌های توسعه ۶فاز پارس جنوبی میان پیمانکاران داخلی و وزارت نفت منتشر شد. براساس این خبرها امروز (سه‌شنبه) قرارداد طرح توسعه فازهای باقی‌مانده

پارس جنوبی شامل فازهای ۱۳ و ۱۴، فاز ۱۹و فازهای ۲۲، ۲۳ و ۲۴، به طور رسمی امضا می‌شود.

بر این اساس قرارداد طرح توسعه فاز ۱۳ پارس جنوبی با مدیریت‌ سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (IDRO) و قرارداد فاز ۱۴ پارس جنوبی نیز با یک شرکت ایرانی امضا خواهد شد.

همچنین طرح توسعه فاز ۱۹ پارس جنوبی با سرمایه‌گذاری حدود پنج میلیارددلار، با شرکت پتروپارس امضا می‌شود. پیش‌بینی می‌شود طرح توسعه فازهای ۲۲، ۲۳ و ۲۴ پارس جنوبی نیز برای تولید روزانه ۴۰میلیون مترمکعب گاز با پیش‌بینی حجم سرمایه‌گذاری حدود پنج میلیارددلاری با کنسرسیومی از شرکت‌های ایرانی امضا می‌شود. در همین حال دیروز هیات دولت با سرمایه‌گذاری ۳میلیارددلاری بانک صادرات برای توسعه بخشی از پروژه‌های وزارت نفت موافقت کرد.

در بازار دیروز در گروه بانکی و در شرایطی که احتمالا ابتدای تیرماه معامله‌گران شاهد برگزاری مجمع بانک پارسیان خواهند بود، شرکت توسعه صنعتی بخشی از مالکیت خود در بانک پارسیان را به موسسه مهر (شرکت آتیه مهر ایرانیان) واگذار کرد. انتظار می‌رود امروز باقی دارایی توسعه صنعتی در این بانک واگذار شود. در گروه بانکی با اعلام زمان مجمع بانک ملت دیگر بانک‌های دولتی این گروه نیز در حال اعلام زمان مجمع سالانه خود هستند.

در گروه شیمیایی دیروز اعلام خبر عرضه بلوک ۳۸درصدی سازمان اقتصادی کوثر در شرکت کف مهم‌ترین خبر بود. با توجه به اینکه گروهی از سرمایه‌گذاران حقیقی در سال گذشته ۳۰درصد سهام کف را از شرکت‌های توسعه ملی و سرمایه‌گذاری ملی خریداری کرده‌اند، خرید این بلوک توسط این گروه به معنای کسب مالکیت کامل شرکت کف توسط این گروه از سرمایه‌گذاران خواهد بود. در گروه معدنی دیروز معاملات پرحجم توام با صف خرید در نمادهای سنگ‌آهنی ادامه داشت که این معاملات به دادوستد ۶/۱۰ میلیون سهم در نماد چادرملو منجر شد.

در گروه برقی دیروز نماد ایران ترانسفو برای برگزاری مهم‌ترین مجمع گروه برقی متوقف شد. ایران ترانسفو در حالی به مجمع می‌رود که مطالبات ۱۷۰میلیاردتومانی ایران ترانسفو از وزارت نیرو یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی این شرکت برای تقسیم سود بالا خواهد بود.

در مجموع بازار دیروز بازاری در حال رشد بود که شاخص در آن ۷/۱۰۷ واحد رشد کرد. ارزش معاملات نیز به

۵/ ۱۴۰ میلیاردتومان رسید که۵/۷۵ درصد آن را معامله بلوک پارسیان تشکیل می‌داد. از ۱۷۸ نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند ۶۶ نماد قرمز و ۱۰۵نماد با رشد قیمت همراه شدند.