جهش ارزش واقعی شرکت ملی سرب و روی ایران در پی تغییر کاربری اراضی شرکت
شرکت ملی سرب و روی، دوازدهم اردیبهشت ماه مجمع عادی سالیانه خود را برگزار کرده، این شرکت هفته آینده نیز مجددا میزبان سهامداران خواهد بود تا در مجمع فوق العاده شاهد انتخاب اعضاء هیات مدیره باشد. در آستانه برگزاری این مجمع دکتر علیرضا مقدم نماینده سهامداران عمده در مصاحبه ای به تشریح یکی از مهمترین موضوعات پیش روی شرکت پرداخته است.

دکتر علیرضا مقدم، نماینده سهامداران عمده در شرکت ملی سرب و روی ایران در خصوص تغییر کاربری اراضی شرکت و تاثیرات این حرکت مهم در عملکرد سالیان آتی این شرکت رو به توسعه در گفت‌و‌گو با خبرنگار دنیای‌اقتصاد اظهار کرد: با توجه به داشتن یک کرسی از هیات مدیره و عملکرد مطلوب مدیریت شرکت که مرهون رهنمودهای هیات‌مدیره شرکت ملی سرب و روی ایران می‌باشد، می‌توان با افتخار به سهامداران شرکت ملی سرب و روی ایران این مژده را داد که تحولات شگرفی در این مجموعه صنعتی در حال انجام است.
وی با اشاره به ویژگی‌های شرکت ملی سرب و روی ایران اظهار کرد: این مجموعه اولین تولید‌کننده سرب در ایران می‌باشد، در این مجموعه قبل از سال 1380 تولید روی نیز آغاز شده و تجهیزات فعلی تولید روی و سرب این شرکت در صنعت سرب و روی ایران حرف اول را می‌زند و از پتانسیل‌های بالایی نیز برخوردار است.
وی خاطرنشان کرد: زمین‌های شرکت ملی سرب و روی ایران به مساحت ۵۴۰ هکتار در بهترین موقعیت حاشیه شهر زنجان قرار دارد. این در حالی است که ۱۵۰ هکتار از این زمین‌ها در بالای اتوبان تهران- زنجان و ۴۰۰ هکتار مابقی بین دو اتوبان جدید و قدیم تهران- زنجان قرار دارد. قابل توجه است که اراضی شرکت ملی سرب و روی ایران مابین شهر زنجان و شهر سلطانیه (پایتخت قدیم ایران) در دشت سلطانیه قرار دارد.
با توجه به گسترش شهر زنجان و سلطانیه این اراضی در سالیان آتی در حومه این دو شهر قرار خواهند گرفت. کارشناسان املاک در زنجان معتقدند که دو شهر زنجان و سلطانیه همانند تهران و کرج در فاصله‌ای نه چندان دور به هم خواهند پیوست و اراضی ملی سرب و روی در مسیر این رشد قرار دارند.
عضو هیات‌مدیره سابق شرکت ملی سرب و روی تصریح کرد: نقل مکان کارخانه سرب و روی به ۷۰ کیلومتری شهر زنجان در مسیر اتوبان تبریز-‌ زنجان در زمینی به مساحت ۱۵۰ هکتار با مجوز محیط‌زیست در حال انجام است. قابل توجه است که زمین‌های سایت جدید به قیمت متری ۴۰ تومان پس از تغییر کاربری اراضی قدیم کارخانه در اختیار شرکت ملی سرب و روی قرار گرفته است.
وی با بیان این که زمین‌های دشت سلطانیه از ارزش بالایی برخوردارند، عنوان کرد: ارزش این زمین‌ها را بومی‌های زنجان به خوبی می‌دانند. این در حالی است که دکتر مقدم خود بومی شهر زنجان است و براساس کارشناسی‌های به عمل آمده قیمت هر متر از زمین 540 هکتاری شرکت ملی سرب و روی بین 100 الی 150 هزار تومان برآورد شده است. حائز اهمیت است که چهار سال گذشته 100 هکتار از اراضی ملی سرب و روی بدون کاربری و تفکیک اراضی به قیمت 20 هزار تومان به شرکت توسعه معادن روی واگذار شد.
همچنین براساس اطلاعات به دست آمده توسط کارشناسان، در داخل زمین ۵۴۰ هکتاری کارخانه قدیم شرکت ملی سرب و روی ایران ۳۵ کیلومتر اتوبان و جاده آسفالته، برق و آب مکفی جهت احداث پروژه خانه باغ شهر موجود است. در طرح تغییر کاربری خانه باغ شهر دشت بهشت، احداث ۱۶۰۰ باغ مسکونی ۲۰۰۰ متری با سطح اشغال ۱۰ درصد ساخت و ساز در نظر گرفته شده است. همچنین در طرح مورد نظر علاوه بر موارد بالا، سایر اراضی جهت احداث مراکز عمومی، مدرسه، درمانگاه، دانشگاه، مراکز تفریحی و ورزشی نیز پیش‌بینی شده است. براساس گزارش کارشناسی، ارزش مربوط به ۱۶۰۰ ویلای مسکونی به مساحت ۲۰۰۰ متر در زمینی به مساحت ۳۴۰ هکتار بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان بوده و سایر مکان‌های تفریحی، ورزشی و فرهنگی نیز از ارزش بسیار بالایی برخوردارند. ارزش ذاتی هر سهم بسیار بالاتر از قیمت تابلوی بورس می‌باشد. وی افزود: حمایت‌های مقامات محترم استان زنجان و استاندار محترم زنجان و همچنین مدیرکل محترم محیط‌زیست استان زنجان و رهنمودهای هیات‌مدیره شرکت ملی سرب و روی طی سالیان گذشته در خصوص اخذ مجوز تغییر کاربری و تفکیک اراضی زمین‌های دشت سلطانیه و نقل مکان کارخانه به ۷۰ کیلومتری جاده زنجان- تبریز با مجوز محیط‌زیست قابل تقدیر و ستایش است و سهامداران شرکت ملی سرب و روی، چه عمده و جزء بر این مهم باید واقف باشند که صاحب سهمی با ارزش و با آینده‌ای
درخشان می‌باشند.
وی با بیان این که احداث دو کارخانه مدرن و با تکنولوژی روز دنیا در دستور کار مدیریت شرکت ملی سرب و روی قرار دارد، عنوان کرد: بخش کوچکی از محل فروش اراضی دشت سلطانیه می‌تواند صرف ساخت این دو کارخانه شود. وی تصریح کرد: اجرای پروژه ۳۰ هزار تنی سرب و ۱۵ هزار تنی روی با آخرین تکنولوژی روز دنیا در دستور کار هیات مدیره قرار دارد. این در حالی است که عمده تجهیزات جهت استحصال سرب و روی هم‌اکنون در اختیار شرکت ملی سرب و روی قرار دارد. قابل توجه است که تجهیزات استحصال روی این مجموعه به روز و مدرن می‌باشد و تجهیزات استحصال سرب نیز از کیفیت مطلوبی برخوردار است. وی تاکید کرد: راه‌اندازی پروژه‌های تغییر کاربری اراضی مذکور جزو افتخارات ملی محسوب می‌شوند و برای اهالی زنجان از اهمیت بالایی برخوردار است.
با توجه به تشویق دولت به جمعیت‌زدایی کلانشهر تهران و نقل مکان به دیگر شهرستان‌ها با پتانسیل‌های بالقوه، باغ شهر دشت بهشت می‌تواند با توجه به مجاورت اتوبان تهران- زنجان و دسترسی دو ساعته اهالی کلانشهر تهران به این مکان با امکانات تفریحی- ورزشی و آب و هوای بسیار عالی و امکانات دیگر همچون دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها جهت رشد زنجان و سلطانیه، نقش مهمی ایفا کند. دکتر مقدم افزود: مشاور ساختمانی جهت اجرای این پروژه انتخاب شده و طرح واگذاری اراضی دشت بهشت ظرف امسال و سال آینده باید اجرا شود و طی سه سال به ظرفیت کامل برسد.
وی با اشاره به تبدیل دارایی غیرعملیاتی شرکت ملی سرب و روی و انتقال کارخانه به مکانی دیگر با مجوز محیط‌زیست عنوان کرد: نقل مکان کارخانه و تبدیل دارایی‌های غیرعملیاتی با اساسنامه شرکت مغایرتی ندارد و در راستای حفظ منافع سهامداران و بهره‌وری بهینه مجموعه صنعتی ملی سرب و روی قرار داد. خبرنگار ما از نام این شهرک پرسید و وی پاسخ داد: نام شهرک دشت بهشت است، که مابین دو پایتخت (تهران و سلطانیه) قرار گرفته است.

جناب آقای دکتر رئوفی نژاد، استاندار محترم زنجان در حال کلنگ‌زنی پروژه‌های ملی سرب و روی