سنا- نهمین تفاهم‌نامه همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار ایران با کمیسیون اوراق بهادار فیلیپین منعقد شد. این تفاهم‌نامه در تعطیلات نوروز به امضای دکتر «علی صالح‌آبادی» رییس سازمان بورس و خانم «بارین» رییس کمیسیون اوراق بهادار فیلیپین رسید.

«بارین» این تفاهم‌نامه همکاری را سنگ بنای همکاری بین دو کشور یاد کرد و گفت: این تفاهم‌نامه، نخستین قرارداد همکاری فیلیپین با یک کشور خاورمیانه و مسلمان است. وی به پیشینه وسیع و تاریخی ایران اشاره و اظهار امیدواری کرد که این یادداشت تفاهم، سرآغاز گسترش همکاری‌های دو کشور باشد.

دکتر صالح‌آبادی نیز امضای این تفاهم‌نامه را در راستای برقراری و توسعه همکاری‌های بین‌المللی سازمان بورس ایران اعلام کرد و اظهار داشت: بازار سرمایه دو کشور می‌توانند همکاری‌های خوبی با یکدیگر داشته باشند.

سخنگوی سازمان بورس همکاری کمیته فقهی سازمان بورس با کمیسیون اوراق بهادار فیلیپین در زمینه طراحی، توسعه و معرفی ابزارهای مالی اسلامی را یکی از دستاوردهای مهم سفر خود به این کشور اعلام کرد و گفت: کمیته فقهی سازمان بورس درخصوص جداسازی اوراق بهادار مبتنی بر شریعت با غیرشریعت با کمیسیون اوراق بهادار فیلیپین همکاری خواهد کرد.وی با بیان اینکه سیستم معاملاتی NYSE یورونکست به زودی در بورس فیلیپین راه‌اندازی خواهد شد، افزود: سازمان بورس آمادگی خود را برای تامین مکانیزم سیستم نظارت هوشمند بر بازار (سمپا)، فراهم کردن زیر ساخت‌های امضای الکترونیک، راه‌اندازی معاملات آنلاین و نصب شبکه اطلاع‌رسانی ناشران (کدال) را به مقام ناظر این کشور اعلام کرد که با استقبال مقامات فیلیپینی همراه بود. دکتر صالح آبادی خاطر نشان کرد: مقام‌های ناظر بازار سرمایه دو کشور در آینده نزدیک از ظرفیت‌های خود برای گسترش همکاری‌ها استفاده خواهند کرد.

«علی مجتبی روزبهانی» سفیر ایران در فیلیپین نیز پس از امضای این یادداشت تفاهم با اشاره به تاکید «محمود احمدی‌نژاد» رییس‌جمهوری مبنی بر وجود نداشتن هیچ مانعی در مسیر پیشرفت روابط دو کشور ایران و فیلیپین، امضای این تفاهم‌نامه را تحولی مثبت در مسیر همکاری‌های دو کشور دانست. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین در مدت اقامت خود در مانیل با «هانس سیکات» رییس بورس اوراق بهادار فیلیپین و «ویسنته کاستیلو» رییس کل اجرایی بورس ابزار مالی فیلیپین (هلدینگ سیستم معاملات فلیپین و شرکت‌های تابعه) دیدار و در خصوص راه‌های گسترش همکاری‌های بازار سرمایه دو کشور به بحث و تبادل نظر پرداخت.

ارزش بورس اوراق بهادار فیلیپین در پایان سال ۲۰۰۹ میلادی با رشدی ۶۶‌درصدی نسبت به سال ۲۰۰۸ میلادی به ۳/۸۶ میلیارد‌دلار رسید.