پیش‌بینی سود 89 «بورس» اعلام شد
گروه بورس- شرکت بورس اوراق بهادار تهران بودجه سال مالی 89 را اعلام کرد.

مطابق اطلاعات مالی شرکت، پیش‌بینی سود خالص برای سال مالی جاری معادل ۴۵۰ریال به ازای هر سهم در نظر گرفته شده است.
این رقم در مقایسه با سال مالی 88 معادل 24‌درصد کاهش نشان می‌دهد. البته سود خالص سال مالی گذشته شرکت بورس بر اساس عملکرد واقعی 11 ماهه و برآوردی یک ماهه آخر مورد محاسبه قرار گرفته که در نهایت مبلغ 599ریال پیش‌بینی شده است. با مقایسه سودهای خالص سه سال گذشته شرکت بورس، پیش‌بینی سود خالص امسال این شرکت در مقایسه با سود خالص سال مالی 87 معادل 4/7درصد کاهش دارد. همچنین درآمد ناشی از ارائه خدمات شرکت بورس در سال 87 معادل 139میلیارد و 448میلیون ریال بوده است که در سال قبل با 6/18درصد افزایش به رقم 165میلیارد و 362میلیون ریال رسید. در پیش‌بینی سال جاری، شرکت بورس در این زمینه با اعمال افزایش 2/7درصدی، مبلغ 177میلیارد و 246میلیون ریال درآمد ناشی از ارائه خدمات اعلام کرده است. این در حالی است که درآمد یاد شده شامل درآمد حاصل از کارمزد معاملات، درآمد حاصل از ارائه خدمات به کارگزاران، درآمد حق درج و پذیرش، درآمد ناشی از اجاره‌بها و سایر (قراردادهای آتی) است و هر یک به ترتیب معادل 111میلیارد و 210میلیون ریال، 31میلیارد و 964میلیون ریال، 24میلیارد و 464میلیون ریال، 4‌میلیارد و 608میلیون ریال و پنج‌میلیارد ریال برای سال مالی جاری پیش‌بینی شده‌اند. با مقایسه ارقام سه سال گذشته، هر یک از موارد یاد شده تغییرات خاص خود را تجربه کرده‌اند.
به طوری که درآمد حاصل از کارمزد معاملات در سال قبل معادل ۱۰۳میلیارد و ۱۹۳میلیون ریال و در سال ۸۷ برابر ۸۱‌میلیارد و ۲۷۴میلیون ریال بوده است.
اما درآمد حاصل از ارائه خدمات به کارگزاران در سال 88، بیشتر از سال جاری و سال 87 بوده است. این درآمد برای شرکت بورس در سال 88 معادل 33‌میلیارد و 256میلیون ریال اعلام شد. خدمات به کارگزاران در سال 87 معادل 31میلیارد و 849میلیون ریال برای شرکت بورس درآمد به جای گذاشت.
همچنین از حق درج و پذیرش در سال قبل، درآمدی معادل ۲۲میلیارد و ۹۶۸میلیون ریال به ثبت رسید که این رقم با افزایش ۵/۶‌درصدی در پیش‌بینی سال جاری روبه‌رو است. در سال ۸۷ نیز از حق درج و پذیرش، درآمدی معادل ۱۸‌میلیارد و ۷۲۲ریال شناسایی شد.
شرکت بورس اوراق بهادار از بابت اجاره‌بها در سال گذشته مبلغ پنج‌میلیارد و 926میلیون ریال درآمد کسب کرد که در مقایسه با سال مالی ماقبل معادل 22‌درصد کاهش نشان می‌دهد. این درآمد از سال 87 تا 89 روندی کاهشی به خود گرفته است. به طوری که در پیش‌بینی 89 نیز 2/22درصد کاهش نسبت به سال مالی 88مشاهده می‌شود. این امر به دلیل کاهش تالارهای منطقه‌ای شرکت بورس اوراق بهادار تهران رخ داده است. در همین حال با افزایش درآمد ارائه خدمات شرکت بورس، بهای تمام شده خدمات ارائه شده نیز روندی افزایشی طی سه سال مقایسه شده به خود گرفته است.
بدین صورت که بهای تمام شده سال مالی ۸۷ معادل ۶۱‌میلیارد و ۷۳۸میلیون ریال و در سال مالی ۸۸، ۶۹میلیارد و ۴۴۷میلیون ریال بود. برای سال مالی ۸۹ این پارامتر معادل ۸۰میلیارد و ۲۸۳میلیون ریال پیش‌بینی شده است.
در مورد هزینه‌های اداری و عمومی سال مالی 89 شرکت بورس نیز می‌توان به افزایش 7/13‌درصدی در مقایسه با سال مالی 88 اشاره کرد. مطابق صورت سود و زیان پیش‌بینی شده سود عملیاتی این شرکت برای سال مالی 89 مبلغ 66میلیارد و 521میلیون ریال پیش‌بینی شده که در مقایسه با سال مالی 88 معادل 8/3درصد کاهش نشان می‌دهد.