گروه بورس- شرکت بهنوش ایران درآمد هر سهم امسال را با ۸۲میلیارد ریال و ۳۰۴میلیون ریال سرمایه به طور خالص مبلغ دوهزار و ۷۹۶ریال پیش‌بینی کرده است. بنابر اطلاعات منتشره از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار، پیش‌بینی عملکرد بهنوش برای سال مالی ۸۹ در مقایسه با پیش‌بینی عملکرد سال مالی قبل به ترتیب فروش ۲۰درصد افزایش، بهای تمام شده کالای فروش رفته ۲۱‌درصد افزایش، سود عملیاتی ۱۷‌درصد افزایش، هزینه‌های مالی ۲۹‌درصد افزایش، خالص درآمد (هزینه)های متفرقه ۱۵درصد افزایش و سود پس از کسر مالیات ۱۴درصد افزایش نشان می‌دهد که شرکت دلایل تغییرات را عمدتا افزایش مقدار فروش اعلام کرده است.

هیات مدیره در نظر دارد مبلغ ۲.۷۰۰ریال به ازای هر سهم را جهت تقسیم بین سهامداران به مجمع عمومی عادی سال مالی ۸۹ پیشنهاد کند.

همچنین پیرو بند ۴ گزارش حسابرس مستقل در خصوص صورت‌های مالی سال مالی منتهی به اسفند ۸۷، شرکت بهنوش ایران طی نامه مورخ ۲۶ اسفند ۸۸ عنوان کرده است که مطابق با رای جلسه مورخ ۱۰/۱۱/۸۸ کمیسیون اقتصادی هیات دولت، ماءالشعیر جزو نوشابه‌های گازدار قابل طبقه‌بندی نبوده و قانون موسوم به تجمیع عوارض ناظر بر ماءالشعیر نیست.

این در حالی است که بهنوش ایران از بابت فروش انواع ماءالشعیر از ابتدای سال ۱۳۸۲ لغایت ۳۱/۳/۱۳۸۷ (تاریخ تصویب قانون مالیات بر ارزش افزوده و لغو قانون موسوم به تجمیع عوارض) معادل ۳‌درصد مبلغ فروش، مالیات و عوارض قانونی محاسبه و به وزارت امور اقتصادی و دارایی پرداخت کرده است. لیکن طبق ادعای وزارتخانه مذکور (اداره کالا و خدمات) و رای شورای عالی مالیاتی، محصول ماءالشعیر به عنوان نوشابه گازدار تلقی شده و مشمول ۱۵‌درصد مالیات و عوارض قانونی شده بود و متعاقب آن برگ‌های اجرایی توسط سازمان امور مالیاتی، در سنوات اخیر برای شرکت صادر شده بود که به دلیل دستور دادگستری استان تهران و سایر اقدامات انجام شده توسط شرکت به طور موقت، اجرای رای متوقف شده بود. این در حالی است که تاثیرات ناشی از مابه‌التفاوت مالیات و عوارض مذکور بابت سنوات فوق‌الذکر بدون در نظر گرفتن ۵/۲‌درصد جرائم ماهانه عدم پرداخت، حدود مبلغ ۲۶۰میلیارد ریال برآورد شده بود که با صدور رای قطعی کمیسیون اقتصادی هیات دولت، لغو شده است.

شایان ذکر است که بهنوش ایران از بابت مالیات و عوارض مزبور، ذخیره کاهش ارزش در صورت‌های خود در نظر نگرفته بود، بنابراین لغو این موضوع تاثیری در صورت سود و زیان شرکت نخواهد داشت.