اعلام نخستین مزایده‌های «خصوصی‌سازی» در سال 89

گروه بورس- سازمان خصوصی‌سازی اولین مزایده‌های خصوصی‌سازی را در سال ۸۹ اعلام کرد.

این سازمان در راستای اجرای مقررات مربوط به سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی در نظر دارد سهام ۱۶ شرکت دولتی را در سال آتی از طریق مزایده واگذار کند.

بر اساس اطلاعیه این سازمان، شرکت‌های سمند ریل، فولاد ریل جنوب آب و برق کیش و سردخانه زارعی عاجکو که جزو اولین واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی محسوب می‌شوند، در روز یکشنبه ۲۲ فروردین ماه ۸۹ تحت شرایط اقساطی روی میز مزایده قرار می‌گیرند.

بالاترین میزان واگذاری در میان چهار شرکت یاد شده مربوط به سردخانه زارعی «تهران عاجکو» است که ارزش بلوک ۹۹/۱‌هزار سهمی این شرکت معادل ۱۰‌میلیارد و ۷۳۴میلیون و ۵۹۸هزار و ۶۵۶ریال اعلام شده است.

در این روز همچنین ۴۰درصد از سهام سمندریل به ارزش ۷۷میلیارد و ۶۸۰میلیون ریال واگذار می‌شود.

بلوک ۱۹۶میلیون سهمی فولاد ریل جنوب با قیمت پایه هر سهم دوهزار و ۳۹۵ریال از دیگر واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی است. راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و سرمایه‌گذاری و توسعه فولاد جنوب سهامداران عمده این شرکت هستند.

از سوی دیگر آب و برق کیش که بلوک آن معادل ۹/۷۳هزار سهمی (معادل ۴۸‌درصد از کل سهام) است در رقم پایه هر سهم هشت‌میلیون و ۳۱۵هزار و ۵۰۳ریال عرضه خواهد شد.

همچنین در روز سه‌شنبه به تاریخ ۲۵ فروردین ماه ۸۹، ۱۲ پاکت شرکت دولتی شرکت‌کننده در مزایده بازگشایی می‌شوند.

بدین صورت که بلوک‌های مربوط به شرکت‌های فنی مهندسی نوین معدن و مهندسی مشاور صنعتی ایران با ۱۰۰درصد واگذاری سهام مواجه هستند. فنی مهندسی نوین معدن از بلوک یک‌هزار سهمی برخوردار است که ارزش بلوکی آن معادل ۹میلیارد و ۳۰۰میلیون و ۸۸۵هزار ریال است. شرایط فروش این بلوک، ۵۰‌درصد پیش‌پرداخت نقدی و مابقی اقساط طی دو سال اعلام شده است.

مهندسین مشاور صنعتی ایران نیز با واگذاری بلوک دومیلیون و ۳۰۰هزار سهمی در روز ۲۵ فروردین ماه روبه‌رو است که قیمت پایه هر سهم این بلوک معادل ۳۰‌هزار و ۷۱۰ریال تعیین شده است.

ارزش کل پایه سهم قابل واگذاری برای متقاضیان رقم ۷۰میلیارد و ۶۳۳میلیون ریال اعلام شده است.

همچنین سازمان خصوصی‌سازی در اطلاعیه خود از واگذاری ۵/۲۲درصد از سهام شرکت سنگ‌آهن گهرزمین خبر داده است. بلوک ۶۷میلیون و ۱۵۰هزار سهمی گهرزمین به ارزش ۲۲۲میلیارد و ۲۱۰میلیون ریال به صورت ۲۵‌درصد پیش‌پرداخت نقدی به میز مزایده می‌رود.

در این میان گسترش صنایع قائن به قیمت پایه هر سهم یک‌هزار و ۳۲‌ریال و گسترش چراغ دانش به قیمت پایه هر سهم ۶۶۸ریال، به ترتیب معادل ۵۱‌درصد و ۴۰درصد از کل سهام این شرکت‌ها مورد واگذاری قرار می‌گیرند.

سهامدار عمده این دو شرکت، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران است.

مطابق این اطلاعیه بلوک ۴۰ درصدی شرکت توسعه صنایع غذایی بم به قیمت پایه هر سهم یک‌هزار و ۲۸۴ریال در میان بلوک‌های قابل واگذاری است. شرایط مزایده گذاشتن صنایع غذایی بم، ۷۰ درصد پیش‌پرداخت نقدی و اقساط باقی‌مانده به مدت یک سال است. همچنین شرکت کار گاز سیستم، تولیدکننده مخازن گاز CNG نیز در فهرست بلوک‌های قابل واگذاری از طریق مزایده است.

بلوک ۵/۳۶میلیون سهمی این شرکت به ارزش کل پایه ۳۶‌میلیارد و ۵۸۲میلیون ریالی با شرایط ۶۰‌درصد نقد و پرداخت ۴۰‌درصد باقی مانده طی یک سال مورد واگذاری قرار می‌گیرد.

در همین حال قیمت پایه هر سهم موسسه آموزشی و پژوهشی وزارت صنایع و معادن که وابسته به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران است، معادل یک‌هزار و ۵۲۰ریال تعیین شده است. متقاضیان این بلوک می‌توانند از شرایط پرداخت ۳۰‌درصد نقد و پرداخت مابقی طی یک‌ سال استفاده کنند. فعالیت این شرکت در زمینه خدمات آموزشی و پژوهشی است.

در میان شرکت‌های قابل واگذاری در تاریخ ۲۵ فروردین ماه سال آینده سهام شرکت‌های مشارکتی الگانت سمنان، گروه صنعتی ایدرو لندرا، کارخانجات نساجی فردوس و ایران ترانیکس جملگی به صورت نقد به مزایده می‌روند.

بلوک مشارکتی الگانت معادل ۵/۴هزار سهم است که ارزش آن به رقم چهارمیلیارد و ۲۹۶میلیون و ۴۱۱هزار ریال می‌رسد.

از دیگر شرکت‌های نقدی، گروه صنعتی ایدرو لندرا است که زمینه فعالیت آن آمبولانس و نصب تجهیزات از جمله فعالیت‌های این شرکت است. بلوک ۸‌میلیون و ۴۰۰هزار سهمی این شرکت، ارزشی معادل دومیلیارد و ۸۰۵میلیون و ۶۰۰هزار ریال را دارا است.

کارخانجات نساجی فردوس و ایران ترانیکس هر یک معادل ۴۵‌ و ۳۵‌درصد از کل سهام آنها در ۲۵ فروردین ماه روی میز مزایده قرار می‌گیرد.

کارخانجات نساجی فردوس متعلق به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، کارخانجات نساجی شهرستان فردوس و آقای حمد کرمانی است که قیمت پایه هر سهم آن معادل ۲۸۸ریال شناسایی شده است. بلوک ۴۵ درصدی کارخانجات نساجی فردوس معادل ۱۶‌میلیون و ۹۴۸هزار و ۶۰۰سهم است.

مطابق اطلاعیه سازمان خصوصی‌سازی در فهرست واگذاری‌ها، ایران ترانیکس با مسوولیت محدود و بر اساس قیمت‌‌گذاری در سال ۷۹ و اعمال شاخص‌ بهای عمده فروشی روی میز مزایده می‌رود.