آخرین هفته سال طلایی

عکس:‌نگار متین‌نیا

گروه بورس-همایون دارابی: بازار دادوستد سهام امروز (شنبه) در شرایطی فعالیت خود را شروع می‌کند که تا پایان سال ۱۳۸۸ تنها ۵روز کاری باقی مانده است. بازار سهام امسال تاکنون ۲۴/۵۶درصد بازدهی برای سرمایه‌گذاران به همراه آورده است؛ بازدهی‌ای که از سال ۸۲تاکنون بی‌سابقه بوده است. در سال ۸۲بازار سهام ۱۳۸درصد بازدهی را ثبت کرد اما در سال‌های ۸۳ به ثبت بازدهی ۲/۱۳درصد، ۸۴ به ۸/۱۲درصد زیان، ۸۵ به ۷/۱۴درصد و ۸۶ به ۶/۱۶درصد بسنده کرد تا سال ۸۸ برای معامله‌گران سال طلایی باشد. در کنار بازدهی بازار ،تصویب لایحه توسعه ابزارها، تغییر سیستم معاملاتی، توسعه ابزارهای جدید به خصوص صندوق‌های سرمایه‌گذاری، بورس را از شکلی سنتی به یک بازار شبه مدرن تبدیل کرده است، هر چند که تا نقطه ایده آل راه زیادی در پیش است اما کارنامه کنونی نیز نمره قبولی مناسبی دریافت می‌کند.

در بازار سهام معامله‌گران همچنین پایان هفته خود را با دنبال کردن مصوبات مجلس شورای اسلامی در مورد لایحه بودجه سپری کردند، جایی که دو مصوبه جنجالی مجلس شورای اسلامی بازار را متاثر خواهد کرد. در نخستین مصوبه، مجلس به‌رغم تلاش گسترده دولت از جمله حضور دکتر احمدی‌نژاد رییس‌جمهوری در مجلس برای دفاع از تصویب ۴۰‌هزار‌میلیارد‌تومان برای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها، در نهایت به ۲۰هزار‌میلیارد‌تومان رای داد. در همین حال با قطعی شدن بحث ۲۰هزار‌میلیارد‌تومان درآمد از محل این طرح، معامله‌گران شاهد کاهش فشار برروی شرکت‌های انرژی بر حداقل به میزان یک سال خواهند بود که می‌تواند فرصتی را به شرکت‌ها برای هماهنگ‌سازی خود با این طرح ایجاد کند، در همین حال اما کاهش میزان درآمد حاصل از این ردیف علاوه بر افزایش احتمال کسری بودجه سنگین دولت، بحث بازتوزیع منابع و به تبع آن احتمال اوج گیری تورم را تشدید می‌کند که در سال آینده می‌تواند این تورم بازیگر اصلی بازار باشد.

در همین حال معامله‌گران در ادامه بررسی بودجه شاهد تصویب کاهش متوسط تعرفه واردات خودرو به ۷۰درصد بودند تا پس از سال‌ها، گامی اولیه برای خروج صنعت خودرو کشورمان از شرایط گلخانه‌ای فراهم شود. هر چند که این تصمیم شرایط دشواری را برای خودروسازان فراهم نکرده و در زمینه خودروهای زیر ۲۰‌میلیون‌تومان همچنان شرایط دست نخورده‌ای را برای شرکت‌های خودرویی فراهم می‌سازد اما در حال حاضر تاثیر کاهش تعرفه خودروها مصوب مجلس به حدی اندک است که بهای یک خودرو ۵۰‌میلیون‌تومانی وارداتی تنها ۴میلیون‌تومان کاهش می‌یابد اما این تصمیم را باید آغاز تغییری دانست که در آن سیاست خودرو‌ی گران -سوخت ارزان جای خود را به سیاست خودرو ارزان- سوخت‌گران بدهد. در مسیر تحقق این جریان البته شرکت‌های با کنترل هزینه تولید و مصرف سوخت کم می‌توانند پایدار باقی مانده و باقی شرکت‌ها رو به افت خواهند گذاشت.

در کنار مسایل مربوط به لایحه بودجه سال آینده کشور، معامله‌گران شاهد برخی از تحولاتی هستند که این امر می‌تواند بر روی بازار سهام موثر باشد. در مهم‌ترین موضوع مورد نظر معامله‌گران، شرایط بازارهای موازی به ویژه املاک و مستغلات از اهمیت برخوردار است که به نظر می‌رسد این بازار با توجه به تاکیدات دولت بر اجرای طرح مسکن مهر همچنان در سال آینده در رکود باقی بماند. ترکیدن حباب مسکن که در سال گذشته تا حدودی محقق شد فرصتی را به بورس اوراق بهادار داد تا در کنار بحث بازار پول، این بازار بتواند یکی از مقاصد سرمایه‌های سرگردان باشد.در همین حال معامله‌گران با دقت روند تحولات بازار کالایی را دنبال می‌کنند؛ امری که می‌تواند به معنای فرصت سرمایه‌گذاری باشد. در همین حال نوع برخورد دولت با حرکت بازار فولاد در هفته گذشته نشان از آن دارد که حرکت در این بخش نیز چندان ساده نخواهد بود و در صورت عدم رخداد تورم ناگهانی، کنترل این بازار برای دولت دشوار

نخواهد بود.

در همین حال مساله بازار جهانی نیز جالب توجه است. معامله‌گران در شرایط کنونی بازگشت رونق به بازار جهانی را شاهد هستند که این امر به کمک بازار آمده است. در بازار جهانی معامله‌گران شاهد تداوم رونق در بازار فلزات هستند که در این زمینه معامله‌گران شاهد رشد بهای مس و نقره به دلیل زمین لرزه‌های متعدد در شیلی هستند. بهای مس به ۷هزار و ۳۸۴دلار در هر تن رسیده است. بهای فلزات آلومینیوم، روی و سرب نیز در حد هفته گذشته باقی مانده است. در همین حال شاخص بالتیک تنها شاخصی بوده است که در هفته گذشته رشد خوبی را به نمایش گذشته و به ۳هزار و ۳۱۶واحد رسیده است. بهای فولاد در جنوب شرق آسیا نیز به ۴۷۰ و در مدیترانه به ۴۸۶‌دلار در هر تن رسیده است.

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه را باید بازاری متعادل با قدرت نمایی خریداران در بازار دانست هر چند که بازار به اندازه روزهای اولیه هفته از قدرت تقاضا برخوردار نبود. معامله‌گران تنها روز شنبه را برای دریافت وجوه فروش از کارگزاران زمان دارند. روز چهارشنبه نیز عرضه‌ها در بازار سنگین بود. در همین حال بازار به دلیل بررسی لایحه بودجه تحت تاثیر این طرح قرار داشت به گونه‌ای که با رد پیشنهاد حذف کاهش تعرفه‌ها،‌ گروه خودرویی رو به کاهش قیمت گذاشت.

در بازار چهارشنبه معامله‌گران در‌ گروه فلزی و سیمانی شاهد رشد قیمت‌ها متعاقب کاهش نگرانی از طرح هدفمند کردن یارانه‌ها بودند.

در‌ گروه مالی ابطال معاملات لیزینگ غدیر متعاقب عرضه بیش از ۵درصدی این شرکت روز سه شنبه به تشکیل صف خرید و عرضه‌های محدود این نماد منجر شده است. در‌ گروه مالی معامله‌گران در انتظار انتشار گزارش عملکرد بیمه البرز هستند.

در نماد مخابرات ایران انتشار گزارش تعدیل سود این شرکت به دلیل کاهش هزینه استهلاک این شرکت شگفتی کارشناسان بازار را برانگیخته است.

در‌ گروه برقی رقابت بر سر بلوک کابل باختر همچنان ادامه یافته است تا این بلوک به یک ماراتن تبدیل شود. در همین رابطه سابقه این گونه رقابت‌ها برای فروشندگان سهام همواره در گذشته ناخوشایند بوده است.

در گروه غذایی سقوط بهای شکر به یک افت ناگهانی و تزلزل صف‌های خرید این‌گروه منجر شده است. بهای شکر در هفته گذشته به شدت متزلزل ظاهر شد.

در‌ گروه شیمیایی توسعه ملی در نخستین گام پس از تغییر در هیات مدیره این شرکت بلوک ۱۵درصدی خود در شرکت کف را بدون رقابت به فروش رساند.

در مجموع معامله‌گران روز چهارشنبه به‌رغم عرضه‌های معامله‌گران برای تامین نقدینگی پایان سال شاهد رشد ۷/۱۷واحدی شاخص بودند و ارزش معاملات نیز به ۱/۲۳میلیارد‌تومان رسید.