فارس- رییس سازمان حسابرسی از تصویب و اجرایی شدن استانداردهای ۳۰ و ۳۱ حسابداری و ۴۵۰ و ۲۴۱۰ حسابرسی از ابتدای سال آینده و تهیه پیش‌نویس‌ دو استاندارد ۳۲ و ۵۵۰ خبر داد.

اکبر سهیلی‌پور، در رابطه با آخرین مصوبات استانداردهای جدید سازمان حسابرسی کشور اظهار داشت: دو استاندارد ۳۰ و ۳۱ حسابداری در حالی بعد از طی مراحل قانونی به تصویب مجمع سازمان حسابرسی رسیده و با امضای صورت جلسه مربوطه، این مصوبات از ابتدای سال آینده برای همه شرکت‌ها لازم‌الاجرا خواهد بود.

وی با بیان اینکه استاندارد۳۰ و۳۱ مربوط به سود هر سهم و دارایی‌‌های غیرجاری نگهداری شده برای فروش و عملیات متوقف شده است، ادامه داد: از سوی دیگر دو استاندارد حسابرسی ۴۵۰ و ۲۴۱۰ که مربوط به ارزیابی تعریف‌های شناسایی شده و بررسی اجمالی صورت‌های مالی میان دوره‌ای توسط حسابرس مستقل واحد تجاری بوده، به تصویب رسیده است.

به گفته وی زمان اجرای استاندارد۴۵۰ از تاریخ صورت‌های مالی که شروع دوره‌های آن از اول فروردین ۸۸ بوده، تعیین شده و استاندارد۲۴۱۰ نیز از اول سال ۸۹ لازم‌اجرا خواهد بود.

رییس سازمان حسابرسی به تهیه دو پیش‌نویس استانداردهای ۲۰ و ۳۲ حسابداری اشاره کرد و گفت: استاندارد۲۰ مربوط به سرمایه‌گذاری بانک‌های تجاری وابسته و استاندارد ۳۲ در خصوص کاهش ارزش دارایی‌ها است.

سهیلی‌پور گفت: این دو پیش‌نویس بعد از تصویب در هیات عامل سازمان حسابرسی باید توسط مجمع سازمان بررسی و تصویب شود.

بین‌المللی شدن صورت‌های مالی شرکت‌های ایرانی

همچنین دکتر علی رحمانی، با اشاره به تصویب استاندارد شماره ۳۰ و ۳۱ توسط سازمان حسابرسی اظهار داشت: استاندارد ۳۰ مربوط به سود هر سهم بوده و منطبق با استانداردهای بین‌المللی است. از طرف دیگر این استاندارد روش محاسبه سود هر سهم را در راستای افزایش ارزش پیش‌بینی سود هر سهم تغییر می‌دهد.

مدیرعامل سابق شرکت بورس با اشاره به این مطلب که با اجرایی شدن این استاندارد، ارزیابی بهتری از عملکرد شرکت‌ها با توجه به افزایش سرمایه‌ و تغییرات سرمایه‌ای به عمل می‌آید، ادامه داد: استاندارد ۳۱ نیز مربوط به دارایی‌‌های غیرجاری شرکت‌ها است که برای فروش نگهداری می‌شود. رحمانی با بیان اینکه این دو استاندارد به بهبود شفافیت اطلاعات مالی شرکت‌های بورسی منجر خواهد شد، ادامه داد: این دو استاندارد مهم از ابتدای سال ۸۹ قابل‌اجرا است بنابراین ضرورت دارد شرکت‌ها از هم‌اکنون برای تهیه بودجه سال آینده، سود هر سهم را بر اساس استانداردهای جدید ارائه کنند.

رحمانی خاطرنشان کرد: این در حالی است که در استانداردهای جدید ارقام عملیاتی و غیرعملیاتی سود سهام باید به طور مجزا تهیه و ارائه شود. این اتفاق منجر به ارزیابی بهتر از قابلیت استمرار سود و قدرت سودآوری شرکت‌ها خواهد شد.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه سازمان حسابرسی گام‌های مثبتی در خصوص بهبود و شفافیت شرکت‌ها برداشته است به ضرورت آمادگی لازم شرکت‌های بورسی برای استفاده از این استاندارد تاکید کرد.