گروه بورس-همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته آغاز هفته‌ای ضعیف را شروع کرد که با افت ۱۱/۵۳واحدی شاخص کل همراه شد.

در بازار دیروز معامله‌گران تحت تاثیر رشد برخی از قیمت‌ها و همچنین نگرانی‌ها در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی، شاهد عرضه‌های سنگین در ابتدای وقت معاملاتی بودند. این عرضه‌ها اگر چه در میانه بازار کنترل شد، اما بازار نتوانست شرایط تشکیل صف‌های خرید را تجربه کند.

معامله‌گران دیروز در مهم‌ترین موضوعات پیش رو با افت قیمت‌ها در بازار جهانی مواجه بودند. به دنبال کاهش بهای نفت و فلزات، بهای سنگ‌آهن نیز رو به کاهش گذاشته است. معامله‌گران در این بخش در انتظار گشایش بازارهای جهانی در روز دوشنبه هستند که البته انتظار اولیه تقویت اندک بازار و ثبات نسبی آن خواهد بود. در همین حال بحث‌های مربوط به طرح هدفمند کردن یارانه‌ها و شرایط بودجه سال آینده کشور نیز برای معامله‌گران از اهمیت بالایی برخوردار است.در مسائل سیاسی نیز حضور دکتر متکی وزیر امور خارجه کشورمان در داووس سوئیس و مذاکرات با مشاور رییس‌جمهوری فرانسه و دیگر طرف‌های درگیر در پرونده هسته‌ای کشورمان خبر تازه‌ای در این زمینه ایجاد نکرده است.

در این فضا تحریم‌های جدید سنای آمریکا در مورد تامین بنزین کشورمان مهم‌ترین تحول به شمار می‌رود که انتظار اولیه از آثار آن تقویت خصوصی‌سازی در بخش پالایشگاهی کشور و توجه ویژه به طرح‌های توسعه‌ای دو پالایشگاه اصفهان و آبادان خواهد بود.

در بازار دیروز در گروه مالی معامله‌گران شاهد عرضه بلوک ۲۰درصدی بیمه البرز بودند که این عرضه بدون رقابت در قیمت پایه احتمالا توسط بانک ملت خریداری شد. با خرید دو بیمه آسیا و البرز از سوی بانک ملت، بخش عمده منابع این دو بیمه در بانک ملت قرار خواهد گرفت. بر اساس صورت‌های مالی در حال حاضر بیمه آسیا نزدیک به یکصد‌میلیارد‌تومان دارایی سپرده شده در بانک ملت دارد. همچنین در گروه تجهیزات نیز سرانجام بخت با بلوک مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران یار بود تا سرانجام این معامله بدون رقابت و در شرایطی که تردید در مورد اجرای این معامله و حضور دیر هنگام خریدار به تشکیل صف فروش برای این نماد انجامید، صورت گرفت.

روز گذشته در نماد مخابرات ایران این نماد با عرضه‌های سنگین برای دقایقی نیز به صف فروش فرو رفت. در این نماد کارشناسان تلاش دو شرکت مخابرات و ایرانسل را برای حضور در بازار اینترنت پر سرعت شاهد هستند.

شرکت مخابرات از طریق واگذاری مستقیم خطوط اینترنت پرسرعت و ایرانسل با ارائه خطوط بی‌سیم اینترنت حرکت برای کسب سهم بازار را که البته به خروج شمار قابل‌ملاحظه‌ای از شرکت‌های کوچک در این بخش منجر خواهد شد، شروع کرده‌اند. در گروه شرکت‌های هلدینگی سرمایه‌گذاری غدیر با صف فروش همراه شد. پیش‌بینی سود جدید این شرکت که با لحاظ فروش ۲۰درصد شرکت بین‌المللی ساختمان همراه بوده است، سبب یادآوری حرکت‌های قبلی سرمایه‌گذاری غدیر در این نماد و معامله چرخشی ۵۰درصدی این شرکت شده است. در گروه خودرویی بازار دیروز شاهد تداوم اقبال معامله‌گران به زیر مجموعه ایران خودرو بود. شایعات در مورد معامله عمده سهام بانک پارسیان و کاهش چشمگیر ارزش یورو می‌تواند امیدواری‌هایی را برای این گروه به وجود بیاورد.

در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف بود که با افت شاخص همراه شد. ارزش معاملات نیز با کنار گذاشتن معاملات بلوکی بیمه البرز و مپنا به ۲۳میلیارد‌تومان بالغ شد. از ۱۶۱نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند ۹۶نماد با افت ارزش و ۵۴نماد با رشد قیمت معامله شدند.