سرمایه صندوق توسعه صادرات فرآورده‌های نفتی 100درصد افزایش می یابد

فارس - مدیرعامل صندوق توسعه صادرات فرآورده‌های نفتی ایران از برنامه افزایش سرمایه این شرکت خبر داد.

محمد ابراهیم مدرس که درباره پذیره‌نویسی برای افزایش سرمایه این شرکت سخن می‌گفت، افزود: صندوق توسعه صادرات فرآورده‌های نفتی ایران در قالب یک شرکت خصوصی سهامی خاص است که براساس قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی و در چارچوب مصوبه هیات دولت جمهوری اسلامی تشکیل شده است.

وی آخرین سرمایه ثبت شده این صندوق را ۳۱ میلیارد و ۴۰۰میلیون ریال عنوان کرد و افزود: با پذیره نویسی جدید در بین اعضای اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی، سرمایه صندوق توسعه صادرات فرآورده‌های نفتی ۱۰۰‌درصد افزایش خواهد یافت و برنامه ما افزایش سرمایه این صندوق به ۱۰۰ میلیارد ریال ظرف دو سال آتی یعنی تا سال ۱۳۹۰ است، چرا که این شرکت پروژه‌های بزرگی را در دست اجرا دارد، از این رو باید بزرگ‌تر و قدرتمند‌تر شده و سرمایه خود را نیز افزایش دهد.مدرس ادامه داد: در صورتی که اعضا از حق تقدم خود در

پذیره‌نویسی و افزایش سرمایه استفاده نکنند، سهام باقی مانده با بهای ارزش افزوده (پریمیوم) در اختیار سایر اعضای اتحادیه قرار خواهد‌گرفت.

وی در برابر این سوال که چرا این شرکت با نام صندوق توسعه صادرات خوانده می‌شود و آیا ماهیت آن همانند صندوق‌های بازنشستگی است؟ پاسخ داد: هیات وزیران مصوبه‌ای دارد که تشکل‌های صنفی صادراتی می‌توانند صندوق غیردولتی به یکی از اشکال ذکر شده در قانون تجارت با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای کمک به توسعه صادرات کالاها و خدمات متشکل از اعضای تشکل صادراتی ذی ربط تاسیس کنند، بنابراین سهامداران صندوق توسعه صادرات فرآورده‌های نفتی ایران، اعضای اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی هستند، اتحادیه‌ای که بیش از ۱۵۰ شرکت در آن عضویت دارند که ۸۴ شرکت از اعضای اتحادیه، سهامدار صندوق هستند.

به گفته وی، با توجه به سود ده بودن شرکت و فعال بودن آن در پروژه‌های مختلف از جمله پایانه خدمات کانتینری در جنوب کشور، این صندوق شرایط حضور در بورس را دارد و این برنامه از سوی هیات‌مدیره آن پیگیری می‌شود.

وی در مورد پروژه‌های در دست اجرای این شرکت گفت: صندوق می‌تواند در یک رشته تولیدی خاص فعالیت کند، نظیر آنکه هم‌اکنون با مشارکت بخش خصوصی و یک شرکت خارجی در جریان یک طرح ساخت پالایشگاه نفت سروش در جزیره قشم هستیم یا آنکه صندوق در فعالیت‌های اعتباری مالی، اداری، البته با مجوز بانک مرکزی، ارائه خدمات حمل‌و‌نقل، بیمه، امور گمرکی، خدمات بعد از فروش، خدمات مشورتی، تضمین صادرات، بازاریابی، تبلیغات، برپایی نمایشگاه‌ها و شرکت در آنها و ارائه اطلاعات تجاری و نظایر آن نیز حضور دارد. برای مثال هم‌اکنون پروژه پایانه خدمات کانتینری توسط این صندوق در حال اجرا است و از اوایل سال آینده قابل بهره‌برداری خواهد بود. اگر چه با همکاری سازمان بنادر و دریانوری هم‌اکنون در جریان استفاده موقت است، لیکن از سال آینده پس از ورود ماشین‌آلات به‌طور کامل بهره‌برداری خواهد شد. اعطای تسهیلات مالی هم در قالب قراردادهای مضاربه با سهامداران از جمله سایر فعالیت‌های صندوق است. مدرس افزود: متاسفانه در خصوص یکی از وظایف صندوق که انجام فعالیت‌های صرافی است، طبق قانون نیازمند مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران هستیم و صندوق به دلیل تناقض در قانون نتوانسته است این فعالیت را شروع کند به دلیل آنکه طبق ضوابط بانک مرکزی مجوز صرافی به افراد حقیقی داده می‌شود و چون صندوق شخصیت حقوقی است، مشمول آن نمی‌شود. در صورتی‌که در تصویب نامه هیات وزیران به صراحت فعالیت‏های مالی و ارزی از جمله وظایف اینگونه صندوق‌ها است.

وی با اشاره به احداث پایانه خدمات کانتینری در جنوب کشور گفت: از جمله فعالیت‌های سودآور صندوق، احداث پایانه خدمات کانتینری در پایانه بندرگاه شهید رجائی است. اطلاع دارید که سازمان بنادر و دریانوردی با استفاده از بخش خصوصی به‌طور جامع در حال گسترش بنادر کشور است. صندوق توسعه صادرات فرآورده‌های نفتی ایران نیز طبق موافقت سازمان مزبور در حال ساخت یک پایانه تخصصی خدمات کانتینری است که ظرف اوایل سال آتی به بهره‌برداری می‏رسد. این پایانه می‌تواند در ابتدا خدمات خود را به سهامداران صندوق و سپس به سایرین ارائه دهد. این پایانه براساس آخرین استانداردهای ایمنی و محیط زیست توسط مهندسین مشاور طراحی و مورد تائید سازمان قرار‌گرفته است. از جمله سایر فعالیت‌های صندوق، مشارکت در ساخت یک پالایشگاه در جزیره قشم است که توسط شرکت پورنر طراحی شده است. این پالایشگاه با استفاده از نفت خام سنگین قیر تولید خواهد کرد. متاسفانه به دلیل عدم روشن شدن وضعیت تامین خوراک اولیه این پالایشگاه اگر چه قرارداد زمین با سازمان عمران قشم منعقد شده است، لیکن اجرای طرح به تعویق افتاده است.

وی با بیان این که این صندوق هم‌اکنون برای افزایش سرمایه خود پذیره نویسی می‌کند، با اشاره به مشکلات این واحد اقتصادی خاطرنشان کرد: مساله اساسی نقدینگی است، البته صندوق موافقت نامه‌ای را با بانک ملت منعقد کرده که جا دارد از مسوولان منطقه شش و مدیریت عامل بانک ملت که بانک انرژی است و در این پروژه ما را یاری کرده، تشکر کنیم. مسوولان یاد شده بانک با شناختی که از اهمیت این پروژه دریافت کرده‌اند قرار است تسهیلات اعطایی را با نرخ سود مناسبی در اختیار این پروژه قرار دهند. از طرف دیگر سازمان توسعه تجارت هم در قالب آیین‌نامه‌های مصوب خود کمک‌های شایان توجهی به صندوق خواهد کرد.