ایسنا- معاون توسعه و برنامه‌ریزی شرکت بورس از ارائه چهار پیشنهاد در خصوص بسته پولی سال ۸۹ بانک مرکزی خبر داد و گفت: در این مورد با بانک مرکزی مذاکراتی انجام و چند پیشنهاد از سوی بازار سرمایه ارائه شده است که اگر این پیشنهادات اجرایی شود و بانک مرکزی آنها را نیز در نظر گیرد، رشد بازار سرمایه را در پی خواهد داشت.

علی سنگینیان اولین پیشنهاد را اعطای وام به شرکت‌های سرمایه‌گذاری دانست و افزود: در حال حاضر برای این کار محدودیت وجود داشته و بانک‌ها نمی‌توانند منابع خود را در اختیار شرکت‌های کارگزاری قرار دهند. در صورت برداشتن این محدودیت، کارگزاران می‌توانند برای خرید اعتباری سهام به مشتریان خود اعتبار دهند. چرا که در حال حاضر کارگزاران کوچک بوده و منابع کافی در اختیار ندارند. وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد دیگر بورس حذف محدودیت دادن اعتبار به شرکت‌های سرمایه‌گذاری است. برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ که در بورس بوده و عملیات آنها شفاف است، پیشنهاد شد که این محدودیت حذف شود، زیرا این شرکت‌ها یکی از بزرگ‌ترین خریداران شرکت‌های اصل۴۴ هستند که به ظرفیت تقاضای بازار سرمایه و خرید کمک می‌کنند. معاون شرکت بورس، انتشار اوراق مشارکت و همکاری با بانک مرکزی را از دیگر پیشنهادهای مطرح شده عنوان کرد و افزود: به بانک مرکزی پیشنهاد شد که در بسته سال آینده‌ساز و کارهای اجرایی

پیش‌بینی شود که بتوانیم بازار دسته دوم اوراق مشارکت را در بورس راه‌اندازی کنیم. وی تصریح کرد: پیشنهاد آخر، اولویت اعطای وام به شرکت‌های پذیرفته شده در بورس است. زیرا با توجه به اینکه شرکت‌های بورسی شفاف‌تر بوده و صورت‌های مالی دقیقی دارند، کمک به آنها در واقع کمک به بازار سرمایه و اقتصاد کشور است؛ بر این اساس به بانک مرکزی پیشنهاد شد که در اعطای وام و دادن اعتبار آن‌ها را در اولویت قرار دهد. سنگینیان خاطرنشان کرد: مجموعه پیشنهادات به بانک مرکزی ارسال شد و باید مذاکراتی انجام شده و نظرات کارشناسی آنها نیز دریافت شود تا در صورت امکان پیشنهادات بازار سرمایه در بسته سال آینده بانک مرکزی آورده شود.