روز معاملات سهام عدالت

گروه بورس-همایون دارابی: بازار داد و ستد سهام روز گذشته شاهد تکمیل نقل و انتقال سهام بانک‌‌های تازه وارد به بورس به سهام عدالت بود.

به دنبال انتقال سهام بانک صادرات، روز گذشته ۳۰درصد سهام دو بانک تجارت و ملت نیز به سهام عدالت منتقل شد که با این کار و همچنین انتقال هفته گذشته سهام ترجیحی کارکنان، راه برای برگزاری مجامع این بانک‌‌ها که احتمالا مهمترین مجامع سال جاری بورس نیز خواهند بود، باز می‌‌‌شود.

بانک‌‌های دولتی از بدو ورود به بازار سهام با روند باثبات قیمتی و همچنین ترقی مناسب سود که روز گذشته با تعدیل مثبت بانک تجارت مجددا تکرار شد، جایگاه مناسبی در بازار به خود اختصاص داده‌‌اند که در صورت همراه شدن آن با برگزاری مجامع مناسب و پرداخت به موقع سود سهامداران می‌‌‌تواند شرایط بهتری را شاهد باشد.

در بازار دیروز معامله‌‌گران در ابتدای وقت معاملاتی شاهد تقویت نسبی برخی از نمادهای معاملاتی بودند که در این میان سه نماد عمده مخابرات ایران، پالایشگاه اصفهان و فولاد مبارکه بیش از نمادهای دیگر بازار شاهد این تقویت بودند که به نوبه خود باعث شدند شاخص بورس نیز به رشد دو رقمی‌ ‌‌دست پیدا کند. به نظر می‌ر‌سد به دنبال افت اخیر قیمتی این گروه از سهام و توجه برخی از سرمایه‌گذاران به استفاده از آخرین دور برگزاری مجامع و تقسیم سود نقدی، خریدهای بیشتری نسبت به روزهای گذشته در نمادهایی که هنوز مجامع خود را برگزار نکرده‌‌اند در حال شکل‌گیری است.

خریدهایی که در باقی مانده نمادهای قابل معامله گروه بانکی و همچنین نمادهایی مانند مخابرات و پالایشگاه متمرکز شده است.

در بازار دیروز در گروه بانکی نماد بانک تجارت پس از تعدیل مثبت عایدی بازگشایی شد که با معاملات نسبتا پر‌حجمی‌‌‌ مواجه شد. امروز(چهارشنبه) معامله‌‌گران شاهد عرضه بلوک ۵درصدی سهام این بانک خواهند بود. به نظر می‌‌‌رسد در نمادهای بانکی دولتی توجه به معاملات عمده سبب شده است تا جهش قیمتی در این نمادها شکل نگیرد. از سویی به دلیل تعداد بالای سهام و حجم مبنای قابل ملاحظه، معامله‌‌گران به صورت انفرادی و بدون حمایت سرمایه‌گذاران بزرگ نمی‌توانند شرایط قیمتی این نمادها را تغییر دهند.

در گروه بانکی بانک سینا نیز دیروز معاملات قابل ملاحظه‌ای را به صورت خرد و بلوکی تجربه کرد.

در گروه سیمانی انتشار گزارش‌های سه ماهه برخی از شرکت‌های سیمانی به ویژه سیمان‌های مستقر در نواحی مرزی که با سهم مناسب صادرات همراه بوده‌‌اند، سبب شده است تا برخی از نمادهای سیمانی توجه بیشتر معامله‌‌گران را شاهد باشند.

در گروه فلزی روز گذشته، در کنار وضعیت قابل قبول معاملات سهام فولاد مبارکه، در بورس کالایی نیز این شرکت عرضه‌های سنگینی را صورت داد به گونه‌ای که جمعا در این گروه ۱۶۹ هزار تن انواع ورق گرم، سرد، گالوانیزه و قلع اندود این شرکت به ارزش ۹۲۹‌میلیارد و ۱۲‌میلیون ریال به صورت سلف داد و ستد شد. در مجموع بازار دیروز با توجه به رشد ۳/۲۶واحدی شاخص کل شرایطی به نسبت بهتری را نسبت به روزهای قبلی تجربه کرد. حجم معاملات نیز جهش قابل ملاحظه‌ای را به واسطه معامله سهام عدالت تجربه کرد.