گروه بورس- یک شرکت کارگزاری در انگلیس مبلغ ۱۲۲هزار و ۵۰۰پوند (معادل ۵/۲۲۳میلیون تومان) به دلیل ارائه پیشنهاد نامناسب در زمان فروش سهام پرریسک به مشتریان خود از سوی مقام ناظر بازار سهام انگلیس جریمه شد. به گزارش شرکت بورس و اوراق بهادار تهران، ۳۰ پیشنهاد مربوط به فروش سهام پر‌ریسک توسط شرکت کارگزاری «منشن‌هاوس» بین ماه مه ۲۰۰۶ و ژانویه ۲۰۰۷ توسط مقام ناظر خدمات مالی انگلیس مورد بازبینی قرار گرفت.

مقام ناظر بازار (FSA) دریافت که مشاوران منشن‌هاوس به مشتریان اطلاعات نادرست داده‌اند و آنها را از ریسکی که در پی خرید سهام به وجود می‌آمد، آگاه نکردند. مشاوران این شرکت با استفاده از روش‌های نامناسب فروش، مشتریان را مجبور به خرید سهام پر ریسک کرده‌اند.

این بازبینی همچنین نشان داد که «منشن‌هاوس» توجه چندانی به آموزش صحیح کارکنان خود نکرده و در ضمن کمیسیون و مبالغ دریافت شده در ازای فروش سهام پر‌ریسک را افشا نکرده است.

مارگارت کول، مدیر اجرایی FSA‌، در همین رابطه گفت: «کارگزاری‌ها باید امین مردم باشند و این حق مسلم مشتریان است که اطلاعات شفاف بدست آورند. منشن‌هاوس بدون توجه به این اصول با مشتریان خود برخورد منصفانه‌ای نداشته است. وی افزود: «‌این سومین باری است که یک کارگزاری را به خاطر برخورد غیر‌منصفانه و گمراه کردن مشتریان جریمه کرده‌ایم و این هشداری است به کارگزاران دیگر در مورد اقداماتشان، چرا که هر زمان که لازم باشد از مشتریان حمایت خواهیم کرد.»

تخلفات «منشن‌هاوس» در نتیجه پیگیری‌های مداوم FSA به منظور ارزیابی اقدامات شرکت‌های کوچک در زمان فروش سهام پر‌ریسک مشخص شد.

«منشن‌هاوس» فرد متخصصی را جهت ارزیابی سامانه‌ها و روش‌های فروش و تعیین غرامت مشتریان به کار می‌گیرد. «منشن‌هاوس» قبول کرده تا در مراحل اولیه برسی اقدام به تسویه حساب کند که در غیر این صورت مبلغ جریمه به ۱۷۵‌هزار پوند افزایش خواهد یافت.