مقاومت در برابر عرضه‌ها

گروه بورس - همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد مقاومت بازار در برابر عرضه‌های سنگین بود. به دنبال آغاز موج عرضه‌ها از روز یکشنبه گذشته، اکثر نمادهای مورد اقبال بازار به جز نماد فولاد مبارکه، فولاد خراسان و ملی مس تحت عرضه‌های سنگین قرارگرفتند. عرضه‌هایی که در طول هفته جاری عملا گروه خودرویی یکی از صدرنشینان بازار را از گردونه رقابت خارج ساخت و اکثر نمادهای این گروه را با کاهش قیمت مواجه کرده است.

کارشناسان فرا رسیدن موعد پرداخت اقساط بلوک ۲۰‌درصدی ملی مس و نیاز مالی اعضای کنسرسیوم را یکی از دلایل ضعف بازار و فزونی عرضه‌ها قلمداد کرده‌اند، همچنین کارشناسان با در پیش بودن عرضه‌های عمده سازمان خصوصی‌سازی که اینک علاوه‌بر سه شرکت تراکتورسازی، تایدواتر و سموم علف‌کش، عرضه عمده سهام مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران را نیز در بر گرفته است، دیگر دلیل عرضه‌های سنگین بازار می‌دانند. در شرایط کنونی برخی منابع از احتمال اعلام عرضه‌های دیگری از سوی سازمان خصوصی‌سازی به‌ویژه در نماد ملی مس، فولاد خوزستان و فولاد خراسان خبر می‌دهند. سازمان خصوصی‌سازی در چند روز گذشته با وجود تشکیل صف‌های خرید در دو نماد ملی مس و فولاد مبارکه از انجام عرضه‌های خرد وعده داده شده، خودداری کرده است. با این وجود به نظر می‌رسد این عرضه‌ها در چند روز آینده شرایط این نمادها را تحت‌تاثیر قرار دهد.

از سویی اعلام عرضه‌های عمده در نماد مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران (مپنا) به میزان ۸۸/۱۶درصد، سهام این شرکت را بار دیگر در برابر عرضه سهام قرار می‌دهد که تاکنون در عرضه‌های ناموفق خرد و عمده در تابلو سابقه‌دار است. دیروز در تحولات کلان موثر بر بازار در حوزه سیاسی اعلام دریافت درخواست رسمی ایالات متحده برای انجام مذاکره سه‌جانبه بغداد از سوی سخنگوی وزارت امور خارجه، احتمال انجام این مذاکرات را به دنبال دور تازه خشونت‌ها در عراق قریب‌الوقوع ساخته است. انجام این مذاکرات می‌تواند در کاهش تنش‌های سیاسی اخیر موثر باشد؛ در کنار این تحولات انتشار خبرهایی مبنی بر ارائه گزارش‌های هفته‌ای از سوی چین به آژانس بین‌المللی هسته‌ای نگرانی‌هایی را برای صدور زودهنگام قطعنامه چهارم ایجاد کرده است.

در کنار تحولات سیاسی، در صحنه اقتصادی ارائه طرح پرداخت مستقیم یارانه‌ها به عنوان بخشی از طرح تحول اقتصادی از اهمیت بالایی برخوردار است. این طرح که قبلا در قالب شعار انتخاباتی آقای کروبی مبنی بر پرداخت ماهانه ۵۰هزار تومان از سوی رای‌دهندگان انتخابات ریاست‌جمهوری مورد استقبال قرار نگرفت، در صورت اجرا، تبعات بسیار گسترده‌ای در اقتصاد کشور و همچنین صحنه جامعه ایرانی خواهد داشت.

در صحنه تحولات اقتصادی معاملات روز یک‌شنبه بورس فلزات نیز تاثیرات مهمی را با خود به همراه آورده است. عبور بهای میلگرد A۳-A۲ ذوب‌آهن اصفهان از مرز یک‌هزار تومان در هر کیلو موجب شده است تا موج جدیدی از تغییرات در بازارآهن در پیش باشد. از سویی نزدیک شدن بهای شمش به مرز یک‌هزار دلار در هر تن (در حال ۹۴۵ تا ۹۵۰دلار در هر تن) موجب خواهد شد تا عملا هزینه تولید محصولات فولادی در کمتر از هر کیلو هزار تومان متصور نباشد. با رشد شتابان بهای آهن‌آلات، گرایش مصرف‌کنندگان به سوی سیمان به عنوان کالای جایگزین تشدید شده است.

این مساله با توجه به بهای تثبیت شده سیمان، ضمن ایجاد کمبود در بازار رسمی، بهای غیررسمی و بازار سیاه سیمان را با رشد بی‌سابقه‌ای مواجه کرده است. افزایش بهای بازار سیاه سیمان در شرایطی سود هنگفت دلالان بازار سیمان را دوچندان کرده است که شرکت‌های سیمانی برای اجرای طرح توسعه خود دست به گریبان مشکلات نقدینگی سنگینی هستند، به گونه‌ای که برخی از طرح‌های توسعه و پروژه‌های سیمانی متوقف شده‌اند. وزیر صنایع و معادن، مهندس محرابیان روز گذشته برای رفع مشکلات گسترده شرکت‌های سیمان، مهندس سمیعی‌نژاد معاون معدنی این وزارتخانه را به عنوان رییس کمیته رفع مشکلات صنعت سیمان منصوب کرد. تبعیض بی‌سابقه میان فعالان دو صنعت سیمان و فولاد موجب بر هم خوردن تعادل اقتصادی در این دو بخش شده است.

در بازار دیروز، در گروه پتروشیمی شنیده‌ها تایید نشده حکایت از احتمال اعلام EPS سال ۸۷ «شفن» به میزان یک‌هزار و ۵۶۲ریال دارد. در این گروه بهای متانول در بازارهای آسیایی رو به کاهش گذاشته است، هر چند که دور جدید رشد بهای نفت احتمالا دور جدیدی از افزایش بهای محصولات پتروشیمی را به همراه خواهد آورد.

در گروه خودرویی سایپا روز گذشته نقل و انتقال بلوک‌های ۵درصدی پارس‌خودرو به هلدینگ جدید این گروه شرکت صنعتی نیوا را با انتقال یک بلوک ۱۰۰میلیونی از سر گرفت. شرکت ایران‌خودرو نیز روز گذشته باردیگر رویکرد حضور بازارگردان را تجربه کرد که اندکی از فشار فروش این نماد کاست.

در مجموع بازار دیروز بازاری با عرضه‌های قابل ملاحظه بود که این عرضه حرکت سیستمی بخش عمده‌ای از نمادها را با مشکل مواجه ساخت به گونه‌ای که از ۱۵۲نماد مورد معامله شمار نمادهای با افت قیمتی (معادل ۶۹نماد) بیش از نمادهای با رشد قیمت (۵۶نماد) بود. شاخص نیز به مدد صف‌های خرید نمادهای عمده ۱/۸واحد رشد کرد و به ۱۰هزار و ۲۰۸واحد رسید. حجم معاملات نیز با توجه به بلوک عمده پارس‌خودرو ۶/۳۱میلیارد تومان بود.