موج - سرمایه‌گذاران در حال حاضر دارایی فیزیکی را به دارایی‌های مالی ترجیح می‌دهند.بهروز شهدایی عضو هیات مدیره کانون سهامداران حقیقی با بیان محدود بودن کفه عرضه در بازار سرمایه قبل از مطرح شدن بحث خصوصی سازی در کشور، اظهار داشت: به غیر از عرضه سهام شرکت‌های در حال پذیرش یا عرضه سهام از سوی سهامدار عمده، عرضه به خصوص و قابل توجهی در بازار سرمایه وجود نداشت، به ویژه در هنگام رکود بازار سرمایه، بسیاری از شرکت‌هایی که تقاضای پذیرش در بازار را داشتند، از ورود به بازار سرمایه منصرف شدند.شهدایی اضافه کرد: در واقع وضعیت خاص بازار سرمایه در دست یافتن به بازدهی خیلی متعادل و پرریسک منجر شده بود تا عرضه‌ها در این بازار غیر فعال و حجم تقاضای موجود چندان متغیر نباشد. وی تصریح کرد: اجرای ابلاغیه اصل ۴۴ در سال جاری منجر به عرضه‌های بسیار زیادی در بازار سرمایه شد به گونه‌ای که این امر سبب شد تا کفه مربوط به عرضه خیلی خوب عمل کند.

وی با اشاره به وارد نشدن پول تازه به بازار سرمایه ادامه داد: اگرچه در این میان حجم بازار از ۳۵میلیارد به ۴۰ تا ۵۰میلیارد رسید، اما متناسب با این افزایش حجم، گردش معاملاتی افزایش نیافت.

به گفته عضو هیات مدیره کانون سهامداران حقیقی؛ در سال‌های گذشته میانگین معاملات روزانه بازار شاید چیزی حدود ۱۰ تا ۱۵میلیارد تومان بود.

وی تصریح کرد: در واقع در سالی که داشتیم ارزش بازار افزایش یافت ولی از نظر گردش معاملات هیچ بهبودی را در بازار شاهد نبودیم.

وی با اشاره به ریسک حضور در بازار سرمایه نسبت به بازدهی بازار گفت: ریسک حضور در بازار نسبت به بازدهی بازار افزایش یافته است که این برای بازار سرمایه خوب نیست.

وی یادآورشد: طی دوران رونق بازار سرمایه در سال ۸۲ بسیاری از مردم به سمت سرمایه‌گذاری واقعی یعنی تبدیل دارایی فیزیکی به دارایی مالی حرکت می‌کردند، اما امروز بسیاری تنها به فکر نقد کردن دارایی مالی خود و سرمایه‌گذاری آن در دارایی فیزیکی هستند.