سنا- ارزش بازار سرمایه در سال ۸۷ تحت تاثیر عرضه‌های دولتی افزایش خواهد یافت.

سازمان بورس و اوراق بهادار تهران طی مطلبی برآورد کرد که امسال سهام شرکت‌های مشمول اصل ۴۴ سود مناسبی را نصیب سهامداران خود کردند. این شرکت‌ها در نیمه نخست سال ۸۶ با استقبال زیاد سرمایه‌گذاران مواجه شدند. اما از آنجا که کمبود نقدینگی یکی از مسائل مطرح در بازار سهام به شمار می‌رود، در نیمه دوم سال سهامداران حقوقی وارد میدان شدند و اقدام به خرید سهام شرکت‌های واگذار شده در بورس کردند. بنابراین امسال را می‌توان سال خصوصی‌سازی در بازار سرمایه نامید؛ زیرا بازار سهام در سال ۸۶ تحت تاثیر عرضه‌های عمده قرار گرفته بود. واگذاری شرکت‌های بزرگ دولتی مانند شرکت آلومینیوم ایران، فولاد خوزستان، صنایع سیمان دشتستان، مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران (مپنا)، موسسه مالی و اعتباری سینا، فولاد خراسان و پتروشیمی‌فن‌آوران، موجب شدند تا سهامداران حقیقی در حدود ۳۵۳میلیارد تومان را وارد بازار کنند.

بازار ۸۷

باتوجه به تحولات بازار سهام در سال جاری نباید انتظار داشت که روند انجام معاملات سال ۸۷ یکباره سیر صعودی را تجربه کند. البته بازار سهام در سال آینده باز هم تحت تاثیر عرضه سهام شرکت‌های دولت قرار خواهد گرفت. واگذاری این شرکت‌ها موجب افزایش ارزش بازار خواهند شد. با این اوصاف انتظار می‌رود که شاخص‌ها در سال آینده روند نزولی را در پرونده خود ثبت نکنند. به هر حال نباید فراموش کرد که شاخص پتانسیل افزایش تا ۱۲هزار واحد را دارد و چنانچه بسترهای لازم برای صعود فراهم شود رسیدن به چنین عددی رویا نخواهد بود.

به علاوه شرایط برای افزایش قیمت‌ها نیز فراهم است، اما مسائل تاثیرگذار بیرونی مانند مشکلات بخش صنعت را نباید نادیده گرفت. به طوری که در سال ۸۶ شاهد بودیم که با انتشار خبر افزایش بهره مالکانه دولتی سهام شرکت‌های معدنی با صف فروش‌های طولانی مواجه شدند. شرکت‌های سیمانی هم به دلیل عدم آزادسازی قیمت‌هایشان همچنان دچار مشکل کمبود نقدینگی هستند. بنابراین طبیعی است که رشد و توسعه بازار در گرو فراهم کردن بسترهای لازم برای افزایش حجم و ارزش معاملات باشد.