رقابت برای «فالوم» به 87 می‌کشد؟

گروه بورس-همایون دارابی: بازار داد و ستد سهام روز گذشته شاهد به پایان‌رسیدن خصوصی‌سازی نخستین شرکت اصل ۴۴ حوزه نفت و گاز و پتروشیمی بود. پتروشیمی فن‌آوران دیروز در حالی‌ عرضه آخرین برگه‌های سهام سازمان خصوصی‌سازی را به نظاره نشست که سرمایه‌گذاری تامین‌اجتماعی با مالکیت ۲۷‌درصدی، سهامدار عمده این شرکت در حال حاضر محسوب می‌شود. سرمایه‌گذاری بانک‌ملی و توسعه ملی نیز با ۶‌درصد سهامدار تازه‌وارد این شرکت پس از عرضه سهام آن در بورس به شمار می‌روند. در حال حاضر اما آخرین مرحله از واگذاری سهام فن‌آوران (که پیش از این مراحل اداری آن انجام شده است) شامل انتقال ۸‌درصد سهام به تامین اجتماعی، ۷‌درصد به صندوق بازنشستگی و اندکی بیش از ۲‌درصد سهام به سرمایه‌گذاری غدیر است، که انتظار می‌رود این نقل و انتقال در آینده‌ای نزدیک صورت گیرد. با انجام این نقل و انتقال سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی به عنوان سهامدار عمده در این شرکت حاضر خواهد شد که با توجه به سوابق مدیریتی این شرکت در شرکت‌های تابعه و همچنین تقسیم سودهای قابل قبول، بازار سهام در مورد مدیریت این مجموعه دغدغه‌ خاطری نخواهد داشت. با خصوصی‌سازی فن‌آوران سازمان خصوصی‌سازی نیز کارنامه مطلوبی در سال ۸۶ از خود به جای خواهد گذاشت، به‌ویژه آنکه این مساله در شرایطی صورت پذیرفت که شرایط بازار سرمایه به هیچ‌وجه مناسب و توانمند برای جذب سهام پرحجم دولتی نبود.

در بازار دیروز کارشناسان در مسائل سیاسی شاهد به دور دوم کشیده شدن تقریبا نیمی از کرسی‌های مجلس شورای اسلامی در تهران بودند که این امر می‌‌تواند شکل‌گیری نهایی ترکیب مجلس را به انتخابات دور دوم موکول کند، به‌ویژه آنکه رقابت نزدیک در دور دوم میان‌ کاندیداهای شاخص اصول‌گرا و اصلا‌ح‌طلب در حوزه تهران مورد انتظار است. در تحولات سیاسی خارجی پس از فروکش کردن تب و تاب قطعنامه سوم، اینک تلاش‌ها برای آغاز مذاکرات در جریان است، هرچند که هنوز ساختار مشخصی برای این مذاکرات مطرح نشده است. در کنار تحولات ذکر شده، بازار دیروز در گروه معدنی شاهد صدرنشینی سنگ‌آهنی‌ها بود.

گل‌گهر شرکتی که کارشناسان بازار در انتظار گزارش ۱۲ماهه شرکت و احتمالا تعدیل EPS آن تحت‌‌تاثیر افزایش نرخ جهانی سنگ‌آهن هستند، دیروز صدرنشین تقاضای بازار بود. چادرملو نیز دیروز از کمند عرضه‌های معامله‌گران عمده خارج شد و با صف خرید پایدار مواجه شد. ثبت این دو نماد، نمادهای سرمایه‌گذاری امید و معادن و فلزات را نیز با رشد قیمت مواجه ساخت. سرمایه‌گذاری امید امروز(سه‌شنبه) شاهد عرضه یک‌درصد از سهام خود توسط بانک سپه خواهد بود. این بلوک احتمالا درون خانواده بانک سپه جابجا خواهد شد، هرچند که احتمال رقابت بر سر آن وجود دارد.

در گروه بانکداری بانک کارآفرین دیروز نیز شاهد معاملات پرحجمی بود. در این گروه و گروه لیزینگی رشد قیمتی اخیر جای خود را به آرامش سکون داده است که البته در این میان بانک پارسیان همچنان با صف خرید قابل ملاحظه مواجه است. ۳ روز مانده به پایان سال همچنان مساله نرخ سود تسهیلات بانکی در سال آینده نامشخص باقی مانده است که همین مساله باعث فروکش کردن شرایط رونق و حاکمیت جو انتظار در دو گروه بانکی و لیزینگی شده است. وجود ابهامات از این دست از جمله در هزینه مواد اولیه صنایع شامل بهای گاز که نقش موثری در هزینه تمام‌شده شرکت‌های انرژی بر پتروشیمی، فولاد و سیمان دارد، موجب شده است عملا برنامه‌ریزی‌های کارشناسان به سال آینده و هنگام روشن شدن این ابهامات موکول شود.

در گروه فلزی تثبیت نسبی بهای مس در ورای مرز ۸هزار دلار که دیروز در حد ۸هزار و ۴۰۰دلار بود، نویددهنده سال خوبی برای ملی مس است که براساس آمار منتشره در ۱۱ ماه سال جاری ۹/۸۱میلیون تن استخراج معدن (با رشد ۱۱۲ درصد نسبت به برنامه) و تولید ۱۸۸هزار تن آن با ۱۰۳درصد رشد نسبت به برنامه و یک درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه است.

ملی مس اما همچنان با فشار عرضه‌های خرد سازمان خصوصی‌سازی که احتمالا بیش از ۲۴میلیون برگه سهم را در بر می‌گیرد، قرار دارد. در این گروه فولاد مبارکه نیز با عرضه خرد به میزان ۸درصد دیگر روبه‌رو است که به نظر نمی‌رسد بازار در شرایط کنونی توان تجهیز نقدینگی برای خرید آن را داشته باشد.

در گروه سیمانی، سیمان کردستان دیروز در بورس پذیرفته شد تا شمار شرکت‌های در انتظار عرضه اولیه در حوزه سیمانی به ۲ شرکت برسد. سیمان آبیک نیز در حال حاضر در انتظار صدور مجوز اولین عرضه است. سیمان کردستان کارخانه‌ای ۲هزار و ۳۰۰تنی است که در شهرستان بیجار در استان کردستان قرار دارد و به لحاظ دسترسی به بازار شمال عراق، ترکیه و ارمنستان از موقعیت جغرافیایی کم‌نظیری برخوردار است. این شرکت در سال ۷۵ راه‌اندازی شده است و مالکیت آن متعلق به سرمایه‌گذاری‌های غدیر و سرمایه‌گذاری امید است.

شرکت سیمان کردستان برنامه توسعه‌ای به میزان ۹۰۰تن را در دستور کار دارد و سرمایه آن ۱۰۸میلیارد ریال است.

بورس اوراق بهادار دیروز همچنین شاهد پذیرش مخابرات ایران بود.

پذیرش مخابرات ایران سرفصل تازه‌ای در خصوصی‌سازی در کشور باز خواهد کرد. بورس اوراق بهادار در حالی میزبان مخابرات ایران خواهد بود که در گذشته دو نماینده این صنعت کارخانجات مخابراتی ایران و مخابراتی راه دور نتوانستند کارنامه‌ای موفق را از خود به جای بگذارند. گستردگی عملیات، حجم بالای گردش نقدینگی و ساختار کاملا دولتی، از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های شرکت مخابرات است که بازار برای درک آن نیازمند زمان و بررسی قابل‌ملاحظه است.

دیروز رقابت بر سر بلوک آلومتک همچنان ادامه یافت و در آستانه رسیدن به دومین هفته، قیمت تا ۱۳ و ۴۶۷ریال افزایش یافت.