شروین شهریاری

پرسش خواننده‌‌ای از طریق تلفن: چه گروه‌هایی از سهام در در سال ۸۷ کدام پیشتاز خواهند بود ؟ متغیرهای اقتصادی و سیاسی دو عاملی هستند که همواره بازار سهام را تحت تاثیر قرار می‌دهند. گمانه‌زنی‌ها در مورد افق آینده بازار سرمایه نشان می‌دهد که سال ۸۷ نیز احتمالا همچون سال جاری، این متغیرها در دوره‌های زمانی متناوب بر روند بازار سرمایه موثر خواهند بود. اما با اطلاعات کنونی یک ارزیابی اولیه و کلی در مورد برخی از گروه‌ها در ادامه ارائه شده است:

۱ -گروه تولیدکنندگان سنگ‌آهن: دو شرکت چادرملو و گل‌گهر در این گروه با اجرای طرح‌های توسعه در دو سال آینده، شاهد تاثیر اجرای این طرح‌ها بر سود آوری خود خواهند بود. از این لحاظ چادرملو در افق زمانی کوتاه مدت در موقعیت بهتری قرار دارد؛ زیرا طرح گندله‌سازی آن به بهره‌برداری رسیده و خط ۵ (که ۵/۱میلیون تن به ظرفیت شرکت خواهد افزود) نیز در سال ۸۸ به بهره‌برداری می‌رسد. شایان ذکر است چادرملو از ظرفیت ۴/۳میلیون تنی گندله‌سازی خود، در سال ۸۷ تنها یک‌میلیون تن تولید و فروش را در بودجه کنونی پیش بینی کرده است. اما در مورد گل گهر، دوران اوج سودآوری این شرکت احتمالا با سال ۸۸ و آغاز بهره‌برداری از افزایش ظرفیت یک‌‌میلیون تنی و گندله‌سازی مقارن خواهد شد. بنابراین می‌توان گفت که در سال ۸۷ انتظارات از سهام این شرکت‌ها و هلدینگ آنها (امید و معادن و فلزات) همچنان بالا است که این مساله به صورت اختلاف P/E با میانگین بازار خود را نشان خواهد داد.

۲ - گروه فولاد: شرکت‌های سه‌گانه اصلی این گروه (مبارکه، خوزستان و خراسان) احتمالا سال ۸۷ را بدون تغییر در ظرفیت تولید به پایان خواهند برد، بنابراین افزایش سودآوری آنها به رشد قیمت‌های فروش وابسته است. در این گروه، فولاد مبارکه شرکتی است که انتظار رشد قیمت فروش محصولات در مورد آن وجود دارد. مبارکه بودجه ۸۷ خود را بر مبنای ورق گرم ۶۹۳ تومانی و ورق سرد ۷۳۹ تومانی ارائه کرده است.

محاسبات نشان می‌دهد که اگر به عنوان مثال قیمت فروش محصولات گرم مبارکه با افزایش ۱۰۰تومانی در کل سال ۸۷ مواجه شود، سود هر سهم بیش از ۲۱تومان از این بابت تاثیر مثبت خواهد پذیرفت. همچنین اگر تمامی محصولات شرکت افزایش میانگین ۱۰۰ تومانی در قیمت فروش را شاهد باشند، در این صورت سود خالص هر سهم حدود ۳۰ تومان نسبت به پیش‌بینی کنونی (۶۰ تومان) قابلیت رشد دارد. گفتنی است در معاملات اخیر در بورس فلزات، ورق گرم و سرد مبارکه حدود ۷۶۰ تومان معامله شده که با توجه به رشد قیمت‌های جهانی، انتظار افزایش قیمت بیشتر محصولات مبارکه وجود دارد. فولاد خوزستان و خراسان نیز مطمئنا با افزایش قیمت شمش و میلگرد شاهد رشد سودآوری خواهند بود.

۳ - گروه استخراج کنندگان مواد معدنی: ملی مس در این گروه سود ۱۱۱۴ ریالی سال ۸۷ را بر مبنای قیمت جهانی ۶۳۰۰ دلاری مس اعلام نموده است. محاسبات نشان می‌دهد که هر ۱۰۰۰ دلار افزایش قیمت میانگین فروش، حدود ۳۲ تومان بر سود خالص هر سهم اضافه خواهد کرد. ضمن آنکه «فملی» احتمالا در بهار در موقعیت تعدیل مثبت ۱۰‌درصدی سود سال ۸۶ نیز قرار دارد. اما گروه تولید کنندگان روی به واسطه استفاده از خاک کم عیار و کاهش قیمت‌های جهانی احتمالا با مشکلاتی جهت رشد سودآوری مواجه خواهند بود.

۴ - گروه دارویی: بر مبنای شواهد تاریخی، سهام این گروه همواره در برابر ریسک‌های محیطی بازار از مقاومت بیشتری برخوردار بوده‌اند، ضمن آنکه به واسطه طرح‌های توسعه و افزایش مکرر قیمت‌های فروش از جمله سهام رشدی محسوب می‌شوند. در این گروه برخی شرکت‌ها برمبنای گزارشات حسابرسی شده، آثار فروش برخی اقلام داروهای جدید را در سال ۸۷ در بودجه خود لحاظ نکرده‌اند، که این مساله در کنار افزایش قیمت دارو احتمالا امکان تعدیل سود شرکت‌های این گروه را فراهم خواهد کرد.

۵ - گروه پتروشیمی: در این گروه شرکت‌هایی که خوراک گازی دارند و از لحاظ موقعیت جغرافیایی نزدیک به خلیج فارس هستند، موقعیت مناسب تری نسبت به سایرین دارند. قیمت فروش فعلی محصولات خارک در این گروه (به جز متانول) فاصله معناداری با پیش‌بینی کنونی شرکت برای سال ۸۷ دارد که در این میان رشد قیمت گوگرد، بوتان و پروپان نسبت به ارقام بودجه قابل توجه است. فن‌آوران نیز با حمایت مالکان خصوصی جدید خود در صورت شفاف سازی قیمت گاز و ثبات نسبی قیمت متانول در جهان، در موقعیت افزایش انتظارات و رشد P/E قرار دارد.

۶ - گروه بانکداری: بانک‌های خصوصی به رغم شرایط پر نوسان سیاست‌های نرخ بهره در چند سال گذشته نشان داده‌اند که به واسطه مدیریت مناسب و تغییر ترکیب تسهیلات اعطایی می‌توانند رشد سودآوری خود را حفظ کنند. در این گروه بانک اقتصاد نوین بیشترین و سریع‌ترین حرکت را به سمت افزایش عقود مشارکتی در سبد تسهیلات اعطایی خود داشته است.

۷ -گروه ساختمان: شرکت‌های این گروه به واسطه کمبود نقدینگی و رکود تورمی حاصل از افزایش قیمت مسکن در سال‌های اخیر ترجیح داده اند دارایی‌های خود را حفظ کنند تا در آینده با فروش آن بازدهی مناسبی کسب کنند. همین سیاست انتظار، باعث عدم رشد سودآوری این شرکت‌ها و کاهش انتظار بازار از سهام این گروه شده است؛ در صورت تغییر این رویه، شرکت‌های ساختمانی نیز موقعیت بازگشت به کانون توجه بازار را خواهند داشت.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که برآورد فوق، تنها یک گمانه زنی بوده و تاثیر متغیرهای سیاسی و اقتصادی می‌تواند تغییرات مهمی در گروه‌های پیشتاز و وضعیت بازار سرمایه در سال ۸۷ ایجاد کند.

Shahriary_sh@yahoo.com