اسباب‌بازی‌های بازار سرمایه

گروه بورس- اگر شما به عنوان معامله‌گران امروز در دوران کودکی و نوجوانی خود بازی‌ها و سرگرمی‌هایی را در اختیار داشتید که شیوه ابتدای معامله‌گری و انتخاب‌های صحیح سرمایه‌گذاری‌ها را به شما می‌آموخت، امروزه روز چگونه معامله‌گرانی بودید؟ آیا همیشه برنده بازار بودید یا بازنده؟ ایده آموزش دادوستد در معاملات سهام یا آشنایی با داشتن دارایی مالی، طی سال‌هایی که بازار سرمایه در کشور ما حیات دارد، تاکنون بارها و بارها در حد «پیشنهاد» مطرح شد است، اما...

تاکنون پیشنهاد شده که برای نوجوانان، پرتفوی سرمایه‌گذاری تاسیس شود و به برندگان جایزه اعطا شود. بارها مطرح شد که آموزش معامله‌گری در کتاب‌های درسی نوجوانان حتی به صورت «طرح موضوع» در کتاب کودکان در مقطع دبستان گنجانده شود، اما...

به تازگی یک شرکت سازنده اسباب‌بازی که قریب ۸ سال در این بازار فعالیت می‌کند، برای کودکان و نوجوانان بازی‌هایی را طراحی و روانه بازار کرده که می‌تواند رویای کودکی ما در خصوص آشنایی ابتدایی با بازار سرمایه را تا اندازه‌ای برای کودکان ما محقق کند.

امید محرابی، مدیرعامل این شرکت در گفت‌وگو با خبرنگار ما، با بیان اینکه مردم کار با پول را از خانه و خانواده و والدین خود می‌آموزند، گفت: از آنجا که اغلب مردم دچار ضعف‌های عمده در نگرش اقتصادی هستند، بنابراین انتقال این نگرش نادرست به نسل بعدی دور از انتظار و واقع نخواهد بود. از سوی دیگر هوش مالی و کار با پول مانند دوچرخه‌سواری یک مهارت است، پس باید آن را از کودکی آموخت؛ زیرا خطرات و آسیب‌های یادگیری و تجربه این مهارت در دوران بزرگسالی به مراتب جدی‌تر و عمیق‌تر از دوران کودکی است. امید محرابی، آموزش پنهان را رویکرد غالب در بازی‌های طراحی شده داشت و افزود: در این رویکرد، شخص بدون درگیر شدن در تئوری‌های دشوار، آنچه را که باید، آموزش می‌بیند. به طور مثال، فراگیر بدون آنکه بداند نرخ برگشت سرمایه چیست و چه تاریخچه‌ای دارد، بعد از بازی قادر است آن را محاسبه کند. در این حالت حتی ممکن است هرگز متوجه عنوان برگشت سرمایه نشود؛ اما مفهوم آن را به خوبی و درستی درک کرده و از آن در عمل استفاده می‌کند. وی ادامه داد: بازی‌های این شرکت در قالب کارگاه‌های اقتصاد در مقاطع مختلف در مدارس و دانشگاه اجرا شده است.

محرابی با اشاره به اینکه اولین بازی این شرکت در سال ۸۵ وارد بازار شده است، گفت: استقبال زیادی که از این بازی‌ها شده است و نشان‌دهنده این است که مردم دوست دارند، بچه‌هایشان یاد بگیرند چگونه درآمد کسب کنند و زودتر این کار را شروع کنند و وارد بازار سرمایه شوند.

وی افزود: در‌حال‌حاضر بازی به نام‌های شهر سرمایه یک و دو، پس‌انداز ایرانی، تالار بورس و بورس تکنیکی توسط این شرکت وارد بازار شده است. همچنین شرکت مجموعه بازی‌های ایرانی ۱۴۰۴ را نیز وارد بازار خواهد کرد.

در شهر سرمایه یک هریک از ۲ تا ۴ بازیکن باید سرقفلی خیابان موردنظر خود را خریداری کنند. راز بازی آن است که سرقفلی و سرمایه‌گذاری را به درستی انتخاب کنند. همچنین در شهر سرمایه دو بازیکنان با امکان گرفتن وام از بانک و بیمه کردن دارایی‌ها آشنا می‌شوند.

در بازی پس‌انداز ایرانی، بازیکن برنده کسی است که بعد از گردش در کشور بتواند خطرات و هزینه‌های سفر را به بهترین شیوه مدیریت کند و پس‌انداز خوبی داشته باشد.

در بازی تالار بورس کسی برنده کارت‌های دیگران است که سهام شرکتش بهتر از دیگران باشد و کارت‌های سایرین را به دست آورد.

در بورس تکنیکی بازیکنان با کارت قیمت‌های تابلوی بازار بورس اوراق و بهادار و برگ حسابداری تصمیم به خرید یا فروش سهام می‌کنند. برنده کسی است که موجودی خود را از یک‌میلیون تومان به ۲۰۰میلیون تومان برساند.

به نوشته خبرنگار ما، آموزش دانش مالی در بسیاری از کشورها از دوره کودکی آغاز شده و معمولا دولت مجری چنین برنامه‌هایی هستند.