تعدیل‌هایی که تایید نمی‌شوند

گروه بورس - علیرضا باغانی: با ادامه رقابت بر سر خرید ۵درصد از سهام فولاد مبارکه بین چند شخصیت حقوقی، معامله عمده سهام این شرکت به امروز موکول شد. از کنسرسیومی متشکل از بانک ملی و سرمایه‌گذاری تدبیر به همراه تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد به عنوان خریداران بلوک ۵درصدی فولاد مبارکه یاد می‌شود که با یکدیگر در روز معاملاتی گذشته رقابت می‌کردند.

ناظر بازار در این رابطه گفته است: با بازگشایی نماد معاملاتی بلوک ۵‌درصدی فولاد مبارکه در ساعت ۱۰و ۲۱‌دقیقه، سه گروه مختلف برای خرید این بلوک به رقابت تنگاتنگی پرداختند که با این رقابت قیمت ۳۹۰‌تومانی و پایه این بلوک با رشد مواجه شد.

وی ادامه داد: با رقابت سخت خریداران قیمت هر سهم به ۳۹۸‌تومان و سپس به ۴هزار و ۳‌ریال افزایش یافت که با توجه به اتمام زمان معاملات،‌ ادامه رقابت خریداران با عرضه مجدد این بلوک امروز پیگیری خواهد شد.

در این رابطه مهدی عقدایی، معاون سازمان خصوصی‌سازی نیز گفت: وجود مزیت‌های فولاد مبارکه و آینده این شرکت در عرصه صنعت فولاد کشور و دنیا موجب شد که امروز علاوه‌بر کنسرسیوم قبلی، دو گروه دیگر به خرید بلوک آخر این شرکت علاقه نشان دهند و همین موضوع سبب شد که با رقابت این سه گروه قیمت پایه و ۳۹۰‌تومانی فولاد با افزایش مواجه شود.

وی گفت: این عرضه دوباره امروز از طریق کارگزاری بانک ملی انجام خواهد شد.

با توجه به افزایش ۱۰‌تومانی قیمت پایه ۷۹۰‌میلیون سهم فولاد مبارکه، ارزش این معامله از ۳۰۸‌میلیارد و ۱۰۰‌میلیون تومان به بیش از ۳۱۶‌میلیارد تومان افزایش یافت.

براساس گزارش مدیریت بازار دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های تولید محور خودرو، پارس‌خودرو، زغال‌سنگ نگین طبس، سیمان خاش، شیمی دارویی داروپخش، سیمان مازندران، تامین ماسه ریخته‌گری و صنایع لاستیکی سهند پس از اعلام پیش‌بینی درآمد هر سهم سال‌مالی منتهی به سی‌ام اسفندماه ۸۷ و حق‌تقدم استفاده نشده سیمان تهران بازگشایی و آمده انجام معامله شد.

«بکام» افزایش EPS ندارد

گفته‌های بازار: همزمان با اعلام ۲۳EPSتومانی از سوی کابل شهید قندی، گفته می‌شود این شرکت از محل فروش زمین‌های خود در شهرستان یزد توانایی اعلام عایدی بیش از ۳۰تومان را دارا است.

شنیده‌های ما: اما براساس خبرهای رسیده، این شرکت فروش زمین‌های یزد را در بودجه ۸۶ خود لحاظ کرده بوده و بخشی از آن را نیز در بودجه ۸۷ دیده است و اعلام ۲۳EPSتومانی هم ناشی از همین سود غیرعملیاتی است. بدیهی است افزایش سود منوط به افزایش قیمت فروش زمین‌های یزد است که اساسا این امر بعیدی به نظر می‌رسد.

«رازک» بدون تعدیل EPS

گفته‌های بازار: رازک نیز این روزها با شایعه اعلام EPSا۲۹۰تومانی مواجه است. در ظاهر این شرکت چند قلم داروی جدید تولید کرده است.

شنیده‌های ما: اما منابع خبری وجود چنین تعدیلی را در پیش‌بینی سود این شرکت تایید نمی‌کند، ولی به طور قطع رازک توانایی پوشش EPSا۲۷۸تومانی خود را دارا است.

EPS احتمالی سال آتی «پتایر»

گفته‌های بازار: همزمان با اعلام پیش‌بینی‌های سود سال آینده شرکت‌های بورسی، درباره شرکت تولیدی ایران‌تایر گفته می‌شود که برای سال آینده، پیش‌بینی در حدود EPS سال جاری اعلام می‌کند.

شنیده‌های ما: براساس اخبار رسیده در ظاهر «پتایر» برای سال‌ آینده توانایی اعلام EPS بالای عدد ۶۰تومان را دارا است، اما در حال حاضر هنوز رقمی نهایی نشده است.

«فخوز» سال ۸۷چقدر EPS می‌دهد؟

گفته‌های بازار: در بازار شایعه شده که فولاد خوزستان براساس سال آینده پیش‌بینی سود ۵۰تومانی اعلام خواهد کرد.

شنیده‌های ما: در شرایطی که کسب اطلاع موثق از احتمال اعلام چنین پیش‌بینی سودی از سوی شرکت دشوار است، اما منابع خبری اعلام EPS ۵۰تومانی از سوی «فخوز» را بعید نمی‌دانند.

بانک ملت تا آخر سال می‌آید؟

گفته‌های بازار : در بازار شنیده می‌شود، هیات‌مدیره بانک ملت تلاش می‌کند تا این بانک دولتی را تا آخر سال وارد بورس کند.

شنیده‌های ما: اگر چه این بانک در بورس تهران به صورت مشروط پذیرفته‌ شده است، اما انجام کلیه تشریفات مربوط به ورود این بانک به بورس و شفافیت کامل صورت‌های مالی و گزارش‌های ارائه‌شده از سوی آن، مهم‌ترین ملزومات ورود یک شرکت به بورس است و شاید بهتر باشد که در این زمینه تعجیلی صورت نگیرد و اجازه داده شود که در زمینه ورود این بانک به بورس اطلاع‌رسانی صورت گرفته و از طرفی شرایط زمانی نیز در نظر گرفته شود. کارگزار معرف بانک ملت در این زمینه گفته است امید به عرضه سهام بانک ملت تا پایان سال داریم، اما امیدواریم که عرضه سهام به سه روز آخر سال کشیده نشود.

بانک ملت نخستین بانک دولتی پذیرفته شده در بورس است که قرار است سازمان خصوصی‌سازی ۵درصد از سهام این بانک دولتی را که معادل ۶۵۵میلیون سهم است، طی عرضه اولیه وارد بازار نماید.

این بانک ۲۵هزار و ۷۰۰نفر نیروی انسانی دارد که مهم‌ترین موضوعی که باید در آستانه ورود آن به بازار سرمایه حل شود، وضعیت تعهدات بازنشستگی کارکنان این بانک بزرگ است.