گزارش رسمی از سه فصل تحولات بورس

دنیای اقتصاد- بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد عرضه دوباره آخرین بلوک ۵درصدی فولاد مبارکه بود.رقابت در بازار دیروز ساعت ۱۰ و ۲۲دقیقه آغاز شد که پس از حضور خریدار اول در ساعت ۱۰ و ۵۲ دقیقه خریدار دیگر به بازار آمد و دقایقی بعد رقابت با حضور خریدار سوم داغ‌تر شد. جنب پل حافظ

رقابت‌های یک ریالی برای بلوک ۳۰۸میلیارد تومانی

گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد عرضه دوباره آخرین بلوک ۵درصدی فولاد مبارکه بود. بلوکی که در عرضه اولیه هفته قبل، به دلیل آنچه که نبود توافق میان اعضای کنسرسیوم خوانده شد، در آن روز خریداری نداشت.

رقابت در بازار دیروز از ساعت ۱۰ و ۲۲دقیقه از نماد «ژفرعی یک» برای عرضه ۷۹۰میلیون سهم فولاد مبارکه در نرخ پایه ۳هزار و ۹۰۰ریال آغاز شد که پس از حضور خریدار اول در ساعت ۱۰ و ۵۲ دقیقه، خریدار دیگر به بازار آمد و دقایقی بعد رقابت با حضور خریدار سوم داغ‌تر شد.هرچند که رقابت اصلی میان دو خریدار اول بود. با توجه به این مساله که هر یک ریال افزایش نرخ ۷۹میلیون تومان به ارزش بلوک سازمان خصوصی‌سازی اضافه می‌کرد، شرایط رقابت به آرامی به پیش رفت تا سرانجام در پایان معاملات دیروز ارزش هر سهم بلوک به عدد ۴هزار و ۳ریال (۱۰۳ریال بیش از نرخ پایه) رسید.

هر چند در حال حاضر نمی‌توان به صورت دقیق در مورد ماهیت خریداران صحبت کرد؛ اما شنیده‌ها حکایت از حضور کنسرسیوم بانک ملی و تدبیر، تامین اجتماعی و کنسرسیومی با محوریت صندوق فولاد (خریدار بلوک اول) خبر می‌دهد. با توجه به رقابت رخ داده، کارشناسان بازار با دقت روند معامله آخر بلوک مبارکه را دنبال می‌کنند، هرچند که احتمال عرضه بلوک‌های جدیدی در آینده وجود دارد.

به نظر می‌رسد در حال حاضر افزایش بهای فولاد در بازارهای جهانی و گزارش محتاطانه فولاد مبارکه در پیش‌بینی EPS سال آینده به میزان EPS سال‌جاری موجب جلب توجه معامله‌گران بازار به این بلوک شده است. در نماد فولاد مبارکه نیز معامله‌گران پس از ساعتی تردید شاهد افزایش قیمت بودند.در بازار دیروز سایر معاملات تحت حاشیه عرضه عمده فولاد مبارکه قرار گرفت و در کنار آن جو احتیاط بر بازار حاکم بود که به نظر می‌رسد این مساله ناشی از تداوم مسائل سیاسی و بحث‌های مربوط به پرونده هسته‌ای کشورمان در شورای امنیت دارد.

در حال حاضر اکثر کارشناسان بازار با اشاره به این که مفاد قطعنامه جدید به ویژه در مورد مسائل مالی هم‌اکنون نیز در مورد کشورمان اعمال می‌شود، تصویب احتمالی این قطعنامه را باعث تغییر در شرایط اقتصادی کشورمان نمی‌دانند.از سویی با توجه به این که در حال حاضر کمتر از ۱۸ جلسه معاملاتی تا پایان سال مانده است، اکثر معامله‌گران با کاهش دامنه انتظار در سال‌جاری به معاملات سال آینده می‌اندیشند.در مباحث کلان موثر بر بازار همچنین باید به مباحث مربوط به بانک مرکزی از جمله انتشار سری جدیدی از اوراق مشارکتی، تعیین سود بانکی سال آینده و فشار به واحدهای اقتصادی برای پرداخت مطالبات معوق این واحدها اشاره کرد.

این فشار روز گذشته در جلسه مشترک بانک مرکزی با نمایندگان بخش‌خصوصی در اتاق ایران کاملا به چشم می‌خورد.

در بازار دیروز همچنین معامله‌گران در مباحث کلان توجه ویژه‌ای را نیز به طرح احتمال از سرگیری مذاکرات ایران و آمریکا در عراق معطوف کرده‌اند که دیروز از سوی یک منبع آگاه خبر از سوی خبرگزاری فارس منتشر شد.

در معاملات دیروز روند بازگشایی نمادهای متوقف، ادامه یافت. تولید محور خودرو، پارس‌خودرو، ذغال‌سنگ نگین طبس، سیمان خاش، شیمی دارویی داروپخش، سیمان مازندران، تامین سرمایه ریخته‌گری و صنایع لاستیکی سهند بازگشایی ‌شدند که در این بین تنها بازار به پارس‌خودرو روی خوش نشان نداد و به‌‌رغم گزارش تعدیل مثبت EPS برای سال آینده، این نماد در قیمت‌های قبل از توقف معامله شد.

در معاملات دیروز در گروه واسطه‌گری مالی، توسعه صنعتی ایران در شرایطی با صف خرید همراه بود که پس از اعلام فروش پلی‌نار، این شرکت بخش عمده پرتفوی غیربورسی خود را نیز بار دیگر راهی OTC سازمان گسترش کرده است. خمیرمایه خوزستان، لامپ پارس، صنایع نساجی نقره نخ، مواد ویژه لیا، پتروشیمی باختر، ساختمانی پی‌چین و البته شرکت بورسی و متوقف مقره‌سازی ایران، فهرست جدید واگذاری‌های توسعه صنعت را تشکیل می‌دهد.

توسعه صنعتی دیروز همچنین با صدور اطلاعیه‌ای بر خرید ۲۰درصد سهام آلومینیوم ایران صحه گذاشت.

بازار دیروز در مجموع شرایطی متعادل و جوی احتیاط‌آمیز داشت و شاخص پس از افت در میانه بازار به مدد رشد قیمت فولاد ۶۷/۰ واحد رشد کرد. حجم معاملات بالغ بر ۱۳میلیارد تومان بود و از ۱۵۱ نماد مورد معامله ۵۷ نماد با رشد قیمت و ۶۶ نماد با افت ارزش داد و ستد شدند.