موج- مدیر عامل شرکت بورس در خصوص افزایش بهره مالکانه گفت: صرف تصویب یک درآمد و بودجه، مجوزی برای وصول آن نیست

علی رحمانی مدیر عامل شرکت بورس افزایش بهره مالکانه در فعالیت شرکت‌ها و بنگاه‌های معدنی را در شرایط عدم تغییر نرخ‌های حقوق دولتی بی‌تاثیر دانست. وی با بیان اینکه در قوانین و مقررات چیزی به نام بهره مالکانه وجود ندارد، اظهار داشت: آنچه که در قانون وجود دارد حقوق عوارض دولتی است لذا اگر نرخ حقوق عوارض دولتی تغییر نیابد (بر اساس اعلام وزارت صنایع و معادن)، بنابراین افزایش رقم بودجه تاثیری بر شرکت‌ها نخواهد داشت.

به گفته وی؛ صرف تصویب یک در آمد و بودجه مجوزی برای وصول آن نیست، چرا که وصول آن نیازمند قوانین خاصی است. رحمانی اضافه کرد: از سوی دیگر براساس تاکید وزارت صنایع و معادن در عدم تغییر نرخ حقوق و عوارض دولتی، رقم پرداختی تقریبا برابر رقم پیشنهادی دولت در واگذاری‌های جدید است.

وی در بیان موارد مشابه، به اضافه شدن بودجه مالیات در قانون اشاره کرد که معنای تغییر نرخ مالیات را ندارد.

وی تصریح کرد: نرخ مالیات قانون خاص خود را دارد که بر اساس آن نرخ‌ها هیچ گونه تغییری نمی‌کند، بلکه این افزایش مالیات با پیش‌بینی فعالیت‌ها صورت گرفته است.

مدیرعامل شرکت بورس اضافه کرد: در مورد شرکت‌های معدنی نیز به تبع افزایش بهره‌برداری باید حقوق و عوارض دولتی بیشتری پرداخت شود.

وی با اشاره به اینکه شرکت بورس پی گیری‌های خود را در خصوص بهره مالکانه انجام می دهد، گفت: از شرکت‌های معدنی خواسته‌ایم که ضمن پیگیری این مساله، قرار دادهای بلندمدت با وزارت صنایع و معادن انعقاد کنند. وی با اشاره به اظهارات رییس‌جمهوری یادآور شد: آقای رییس‌جمهور نیز تاکید کرده‌اند که شرکت‌های معدنی حداقل قرار داد ۱۰ ساله ببندند تا با تثبیت فرمول حقوق و عوارض دولتی مانع بروز مشکل در این زمینه شوند. وی در خصوص ورود شرکت‌های معدنی جدید در بورس، تنها به شرکت تهیه و تولید مواد معدنی اشاره کرد. وی گفت: البته شرکت‌های دیگری مانند سنگان وجود دارند که در لیست واگذاری قرار ندارند.