گروه بورس - در هفته گذشته در بازارهای فرابورس ۲۸۷ میلیون و ۳۵۰ هزار اوراق بهادار به ارزش ۱۰۲۱ میلیارد و ۴۲۰ میلیون ریال دادو‌ستد شد که نسبت به هفته قبل از نظر حجم و ارزش به ترتیب افزایش ۵۸ و ۱۰۴۰ درصدی را نشان می‌دهد. رییس اداره عملیات بازار فرابورس اظهار کرد: بازار فرابورس آخرین هفته دی‌ماه را در حالی پشت سر گذاشت که حجم و ارزش معاملات بازارهای فرابورس افزایش قابل توجهی را تجربه کردند. بهنام محسنی، با بیان عملکرد آخرین هفته دی ماه امسال گفت: در هفته منتهی به ۲۷ دی‌ماه جاری ۲۷۸ میلیون و ۳۴۹ هزار و ۶۷۳ اوراق بهادار به ارزش ۱۰۲۱ میلیارد و ۴۱۹ میلیون و ۸۴ هزار ریال در بازار‌های فرابورس داد و ستد شد، که از نظر حجم و ارزش نسبت به هفته قبل رشد ۵۸ و ۱۰۴۰ درصدی را حکایت می‌کند.

محسنی با اشاره به داد‌و‌ستد‌های بازار اول فرابورس اعلام کرد: در این بازار ۳۹ میلیون و ۲۸۴ هزار و ۴۳۵ برگه سهم و حق‌تقدم به ارزش ۲۷۹ میلیارد و ۹۸۹ میلیون و ۳۱۲ هزار ریال معامله شد که در مقایسه با هفته گذشته از نظر حجم و ارزش افزایش ۱۰۵ و ۳۰۹۴ درصدی را نشان می‌دهد. این در حالی است که در بازار دوم بیش از ۱۱۶ میلیون برگه سهم و حق تقدم به ارزش ۱۲۳ میلیارد و ۸۲۲ میلیون ریال مبادله شد که نسبت به هفته منتهی به ۲۰ دی ماه جاری از نظر حجم و ارزش رشد قابل توجه ۳۷۱ و ۹۹۴ درصدی را دارا بوده است.

وی در‌خصوص بازار سوم فرابورس گفت: طی دو هفته گذشته هیچ اوراق بهاداری در این بازار داد وستد نشده است.

رییس عملیات فرابورس ایران اعلام کرد: در هفته گذشته در بازار پایه ۱۱۲ میلیون و ۶۴۷ هزار برگه سهم و حق تقدم به ارزش ۱۲۲ میلیارد و ۶۴۶ میلیون و ۵۴۶ هزار ریال دست به دست شده است که در مقایسه با هفته گذشته از نظر حجم افت ۶ درصدی و از نظر ارزش رشد ۶۹ درصدی را نشان می‌دهد.

محسنی با اشاره به معاملات در بازار ابزارهای نوین گفت: در آخرین هفته دی ماه امسال ۵۶۱ هزار و ۸۴۳ ورقه بهادار به ارزش ۴۹۴ میلیارد و ۹۶۲ میلیون ریال در این بازار مبادله شده است که در مقایسه با هفته قبل افت ۸ درصدی حجم و افزایش ۸۱۶ درصدی ارزش را دارا بوده است.

گروه محصولات شیمیایی در صدر صنایع

وی با اشاره به صنایع فعال در بازارهای فرابورس ایران اعلام کرد: در حال حاضر تعداد صنایع فعال به ۲۰ صنعت می‌رسد، که صنعت محصولات شیمیایی با دارا بودن ۱۵۳ هزار و ۳۰۲ میلیارد ریال معادل ۴۳ درصد ارزش بازار، بزرگ‌ترین صنعت فرابورس است. صنعت مخابرات با ۲۷، فلزات اساسی با ۱۲، بانک‌ها و موسسات اعتباری با ۴/۷ و فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای با ۳/۳ درصد رتبه‌های دوم تا پنجم ارزش بازار فرابورس را در اختیار دارند.

بهنام محسنی در پایان گفت: استخراج کانه‌های فلزی، صنایع انبوه‌سازی،املاک و مستغلات، بیمه و صندق بازنشستگی به جز تامین اجتماعی، سرمایه‌گذاری‌ها و واسطه گری‌های مالی و پولی به ترتیب با ۲، ۶/۱، ۱، ۶/۰ و ۳/۰ درصد در رتبه‌های ششم تا دهم قرار گرفتند.