گروه بورس- مجید اسکندری: افت روز گذشته بورس به فرابورس نیز سرایت کرد و موجب شد این بازار باوجود افزایش تعداد اوراق معامله شده در مقایسه با روز گذشته با افت قابل توجه ارزش معاملات روبه‌رو شد.

افزایش قابل توجه تعداد اوراق بهادار معامله شده بازار دیروز، به دنبال معامله بلوکی بانک خاورمیانه صورت گرفت.
به گزارش خبرنگار ما، دیروز بازارهای فرابورس شاهد دادوستد بیش از 115 میلیون اوراق بهادار به ارزش 8/404 میلیارد ریال در 9608 دفعه بود.
در این میان بانک خاورمیانه با ۲/۸۷ میلیارد ریال، بیشترین ارزش معاملات بازار فرابورس را کسب کرد. پتروشیمی زاگرس و پتروشیمی مارون نیز به ترتیب با کسب ارزش معاملاتی معادل ۴۷ میلیارد ریال و ۶/۳۶ میلیارد ریال رتبه‌های دوم و سوم را از این لحاظ به خود اختصاص دادند.
در همین حال بانک خاورمیانه توانست با حجم معاملات 2/77 میلیون سهمی خود بیشترین حجم معاملات را به دست
آورد.
حق‌تقدم بانک دی با 4/11 میلیون سهم و صدرا هم با 1/6 میلیون سهم پس از بانک خاورمیانه بیشترین حجم معاملات بازار را به خود اختصاص دادند.
از سوی دیگر کمترین ارزش و حجم معاملات روز گذشته به مرجان کار رسید. دیروز بازار فرابورس تنها شاهد دادوستد ۵ برگه سهام این شرکت بود.
روز گذشته فرابورس شاهد دادوستد 243 هزار سهم «همراه» بود که این معاملات به افت 5/3 درصدی قیمت سهام این شرکت انجامید.
تامین مواد اولیه فولاد صبانور نیز دیروز با ۴ درصد افت و گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان با ۹/۴ درصد افت، بیشترین کاهش قیمت را تجربه کردند.
از سوی دیگر زرین معدن آسیا، روز گذشته توانست با 5 درصد افزایش قیمت، بیشترین رشد را در میان شرکت‌های فرابورسی از آن خود کند و به قیمت 9724 ریال برسد.
سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان و بانک سرمایه نیز با ۶/۴ درصد و ۵/۴ درصد رشد قیمت نمادهای پیشرو فرابورس بودند.
به گزارش دنیای اقتصاد، دیروز 85 نماد دادوستدهای بازار فرابورس را رقم زدند که در این میان 24 شرکت با رشد قیمت و 34 شرکت با افت قیمت همراه شدند و 27 شرکت نیز تغییری در قیمت خود ثبت نکردند.
در بازار ابزارهای نوین مالی نیز اوراق اجاره سامان توانست با معاملات ۵/۱۴ میلیارد ریالی رتبه نخست، اوراق اجاره ماهان با معاملات ۵/۱۱ میلیارد ریالی رتبه دوم و اوراق اجاره مپنا با معاملات ۱/۶ میلیارد ریالی رتبه سوم را کسب کرد.
همچنین روز گذشته هر برگه امتیاز تسهیلات مسکن حدود 550 هزار ریال دادوستد شد.
در همین حال اوراق مشارکت گهر، گواهی سپرده انصار و اوراق مشارکت نارنجستان به ترتیب با ارزش معاملاتی ۹/۳۰ میلیارد ریال، ۸/۱۹ میلیارد ریال و ۵/۱۸ میلیارد ریال رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردند.
بازگشایی نماد اوراق گواهی سپرده عام بانک انصار
روز گذشته، نماد معاملاتی اوراق گواهی سپرده مدت دار ویژه سرمایه گذاری عام بانک انصار، پس از پرداخت سود علی‌الحساب ماهانه، بازگشایی شد.
همچنین طبق اعلام ناظر فرابورس، نماد معاملاتی شرکت بیمه سامان، با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف 50 درصد، معامله شد و نماد معاملاتی شرکت پتروشیمی ممسنی و حق‌تقدم، برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه شرکت در روز سه‌شنبه 12دی، در پایان معاملات دیروز متوقف شد.