ایسنا - ساختمان قدیمی حافظ که نماد بازار سرمایه ایران است به دلیل هزینه زیاد نگه‌داری و با شرایط و تسهیلات خاص به شرکت بورس واگذار می‌شود.

محمدرضا پور ابراهیمی، عضو شورای عالی بورس، از موافقت شورای عالی بورس از واگذاری ساختمان حافظ به شرکت بورس خبر داد و گفت: شورای عالی بورس و سازمان بورس با درخواست مدیرعامل شرکت بورس مبنی بر واگذاری ساختمان حافظ به این شرکت موافق است که این موافقت در حال بررسی کارشناسی است که در صورت امکان این مجموعه بر اساس ضوابط و شرایط خاص به شرکت بورس منتقل شود.

وی با بیان اینکه هزینه نگه‌داری ساختمان فعلی بورس از اجاره آن بیشتر است، اظهار کرد: از این‌رو این نتیجه حاصل شد که اگر سازمان بورس ساختمان حافظ را به شرکت بورس واگذار کند، به نفع شرکت بورس عمل می‌کند و این شرکت خود، بازسازی را انجام می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل قدمت زیاد ساختمان حافظ، از لحاظ ایمنی در چند سال آینده نیاز است که مجموعه حافظ تخریب شده و مجددا ساخته شود. زیرا ممکن است ساختمان حافظ از نظر ایمنی جواب ندهد به همین دلیل سازمان بورس به شورا پیشنهاد داد و موافق بود که این مجموعه در اختیار شرکت بورس قرار گیرد تا شرکت بتواند آن را به عنوان دارایی اداره کند.

پور ابراهیمی تصریح کرد: به دلیل اینکه هزینه خرید ساختمان بالا است و توان پرداخت آن توسط شرکت بورس وجود ندارد، بنابراین مقرر شد این ساختمان با شرایط خاص شامل وام اقساط بلند مدت و سایر شرایط قابل بررسی، به شرکت بورس منتقل شود.

عضو شورای عالی بورس عنوان کرد: در حال حاضر نظر مساعد برای واگذاری ساختمان حافظ به شرکت بورس وجود دارد و کلیه اقدامات کارشناسی در حال انجام است تا این ساختمان با شرایط خاص واگذار شود.

وی در خصوص درخواست کانون سهامداران حقیقی مبنی بر هدیه ساختمان حافظ به شرکت بورس عنوان کرد: سازمان بورس طبق قانون نمی‌تواند ساختمانی را هدیه دهد همچنین طبق قانون ماده ۵۷ این ساختمان نمی‌تواند از دارایی‌های سازمان به شرکت بورس منتقل شود.

عضو شورای عالی بورس در ادامه اعلام کرد: به دلیل اینکه این ساختمان از گذشته نماد بازار سرمایه است؛ از این‌رو از نظر ویژگی‌های فرهنگی انتقال آن به مکان دیگر صحیح نیست، از این جهت شورای عالی بورس با انتقال این ساختمان به شرکت بورس موافقت کرده است که اقدامات نهایی به همین منظور در حال انجام بوده و شرایط مورد نظر توسط سازمان اعلام می‌شود.