به دنبال عرضه اولیه موفق بانک‌تجارت هستیم

یک عرضه اولیه موفق به منظور کشف قیمت باعث شادابی، پویایی و روان بودن سهم و بازار سهام در ماه‌های پس از عرضه خواهد بود گروه بورس - شرایط این روزهای بازار سرمایه به گونه‌ای است که بازار سرمایه می‌تواند استقبال خوبی از عرضه اولیه سهام داشته باشد. بر این اساس ۵درصد سهام بانک تجارت به عنوان اولین عرضه اولیه امسال آماده پذیرش در بورس است. شنیده‌ها حاکی از این است که تاکنون روز ۲۹اردیبهشت‌ماه جهت عرضه و کشف قیمت ۵درصد سهام بانک تجارت معادل ۵۲۱میلیون و ۸۵۰هزار سهم این بانک‌ درنظر گرفته شده است. در همین رابطه برای بررسی آخرین وضعیت سهام بانک تجارت قبل از ورود به بورس گفت‌و‌گویی را با سیدمجتبی فهیم هاشمی، عضو هیات‌مدیره بانک تجارت انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

قیمت‌گذاری سهام بانک در چه مرحله‌ای است و نظر شما در خصوص قیمت عرضه اولیه سهام چیست؟

محاسبات مربوط به قیمت‌گذاری سهام توسط تامین سرمایه‌نوین (طرف قرارداد سازمان خصوصی‌سازی) در حال تکمیل است و ما تمام اطلاعات مورد نیاز تامین سرمایه‌نوین را در اختیار آنها قرار داده‌ایم. قیمت نهایی توسط سازمان خصوصی‌سازی و تامین سرمایه نوین تعیین می‌شود و ان‌شاءا... نقطه تلاقی فروشنده (سازمان خصوصی‌سازی) و خریدار (بازار سرمایه) خواهد بود.

چه اقداماتی برای روز عرضه ۵درصدی انجام داده‌اید؟

رایزنی‌ها و گفت‌و‌گوهای قابل توجهی با فعالان بازار سرمایه در جریان است و توضیحات و اطلاعات مورد نیاز در خصوص وضعیت بانک را در اختیار آنان قرار می‌دهیم.

به نظر شما عرضه ۵درصد سهام بانک تجارت با استقبال و موفقیت روبه‌رو می‌شود؟

ما تمام تلاش خود را در جهت اطلاع‌رسانی کامل و شفاف به بازار سرمایه به کار برده و خواهیم برد. امیدنامه بانک در ۱۲۱صفحه در سایت بورس وبانک، مجموعه کامل و جامعی است. با این وجود ما آمادگی کامل برای ارائه توضیحات و اطلاعات بیشتر در مورد وضعیت بانک داریم و با هر یک از فعالان بازار سرمایه، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و صندوق‌ها که مایل باشند، گفت‌و‌گو خواهیم کرد تا عرضه با موفقیت و استقبال انجام شود. این درحالی است که یک عرضه اولیه موفق به منظور کشف قیمت باعث شادابی، پویایی و روان بودن سهم و بازار سهام در ماه‌های پس از عرضه خواهد بود. براین اساس اگر در روز عرضه شرایط بازار مشابه وضعیت فعلی بود و قیمت نیز مناسب باشد، سازمان خصوصی‌سازی عرضه موفقی خواهد داشت.

براساس صورت‌های مالی چه میزانی از EPS سال ۸۷ بانک محقق شده است و برای سال مالی ۸۸ چه رقمی را پیش‌بینی می‌کنید؟

میزان پوشش EPS بانک تجارت در ۶ماه اول سال ۸۷ معادل ۱۱۶ریال به ازای هر سهم بوده است. براین اساس بانک توانسته است معادل ۴۹درصد از پیش‌بینی سود ۲۳۶ریالی هر سهم سال ۸۷ خود را پوشش دهد. همچنین پیش‌بینی EPS بانک برای سال مالی ۸۸ مبلغ ۲۶۰ ریال گزارش شده است.

با توجه به ارائه صورت‌های مالی بانک تجارت آیا می‌توانیم انتظار تعدیل مثبت EPS بانک را داشته باشیم؟

مسوولیت اصلی هیات‌مدیره تحقق سود پیش‌بینی شده هر سهم است، بنابراین در بانک تجارت همواره تلاش خواهیم کرد پیش‌بینی‌های انجام شده تحقق یابد. اما در مورد تعدیل EPS و... هنوز برای اظهارنظر در مورد تعدیل EPS بسیار زود است؛ ضمن اینکه همان‌طور که اشاره شد درصد پوشش EPS در ۶ماه تنها ۴۹درصد است. اما ان‌شاءا... در اولین فرصت صورت‌های مالی نهایی ۸۷ را تهیه و به سازمان حسابرسی ارائه خواهیم داد. پس از اخذ نظر حسابرسان مراتب را به بورس اعلام خواهیم کرد.

نسبت کفایت سرمایه بانک ۱/۶و پایین‌تر از الزامات بانک مرکزی است، نظرتان در این خصوص چیست و برای بهبود آن چه برنامه‌ای دارید؟

پایین بودن نسبت کفایت سرمایه بانک تجارت یک واقعیت است که البته عمدتا ناشی از احتساب ذخایر برای تعهدات بازنشستگی کارکنان بالغ بر ۲۸۶۰میلیارد ریال و ذخیره مطالبات مشکوک‌الوصول بالغ بر ۶۳۰۰میلیارد ریال (طی ۲سال گذشته) می‌باشد.

از سوی دیگر همان طوری که در امیدنامه بانک توضیح داده شده است، از بدو تاسیس بانک تاکنون تنها ۱۲/۶۹۹میلیارد ریال از سرمایه ۱۰هزارو ۴۳۷میلیارد ریالی بانک یعنی تنها معادل ۷/۶درصد از کل سرمایه، به صورت آورده نقدی سهامدار بوده است که یکی از دلایل دیگر پایین بودن نسبت کفایت سرمایه بانک است. البته برای بهبود نسبت کفایت سرمایه هم برنامه داریم (همان‌طور که در امیدنامه آمده است)، از جمله افزایش سرمایه نقدی برابر ۲هزار میلیارد ریال (معادل ۲۰درصد سرمایه) طی دو سال آینده، می‌تواند نسبت کفایت سرمایه را متعادل ‌کند.

با احتساب ۴۰درصد سهام عدالت و ۵درصد عرضه اولیه پیش‌بینی می‌کنید در چه مقطعی میزان کل سهام واگذاری از مرز ۵۰درصد عبور کند؟

اگر وضعیت مناسب بازار تداوم داشته باشد با مجوزهایی که اخذ شده است، واگذاری سهام توسط سازمان خصوصی‌سازی در روزهای بعد از عرضه نیز ادامه خواهد داشت و بدین ترتیب به راحتی از مرز ۵۰درصد خواهیم گذشت. ضمن اینکه طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده ۵درصد سهام ترجیحی کارکنان بانک نیز در خردادماه واگذار خواهد شد.

به عنوان آخرین سوال، برنامه بانک تجارت برای روزهای پس از عرضه سهام چیست؟

پس از عرضه وظیفه مهم هیات‌مدیره اطلاع‌رسانی شفاف و کامل و به موقع به سهامداران و بازار سرمایه است که برای این امر برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده است. همواره سعی خواهیم کرد نقطه ابهامی برای سهامداران عزیز وجود نداشته باشد.

همچنین اعتقاد و اطمینان داریم، بازار سرمایه بهترین قضاوت را در مورد عملکرد بانک‌های موجود در بورس و بانک‌های دیگری که در آینده وارد بورس می‌شوند، خواهد داشت.